Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja greppet blir skönare klart, men tar mycket längre tid alltså. Börjar formningen med 60 korn på 250mm kontakthjul, sen för hand med fil och sandpapper. Men nu får jag nog gå till kontakthjul då jag tyvärr gjorde en liten miss nu efter bilden och smalnade av botten på flaskan lite väl.
Ja jäkla vad deppig man blir av att titta på dessa proffsmakares Instagrams, det är på en annan nivå liksom. Fint hur som!

Tid... Jag bytte greppet på min senaste fem (!) ggr innan jag blev nöjd. Har hållit på till och från i 6 veckor, tillsammans med fyra andra projekt. Det är det fina med hobbys, det behöver inte gå fort. Har du limmat dina skalor, eller sitter de med tillfälliga pins?
 
5 gånger,stabilt! 😁
Nej det är verkligen inte någon brådska egentligen. Men ett visst mått av otålighet infinner sig ibland. Speciellt när man bara kan lägga några timmar i veckan på sin hobby..
Sidorna är limmade. Brukar göra så, ännu så länge.
 
Men ett visst mått av otålighet infinner sig ibland. Speciellt när man bara kan lägga några timmar i veckan på sin hobby..
Sidorna är limmade. Brukar göra så, ännu så länge.

Mycket hög igenkänning på den, och ändå känner sig frun som lite av en "garageänka" :)
Jag har börjat köra med tillfällig fästning av handtaget då jag lite för ofta antingen gjort misstag på det fastlimmade handtaget eller helt enkelt ändrat hur jag vill ha det. Bägge sätt har sina fördelar, som vanligt
 
Tänkte först polera upp skaftet för att få den där mörkgröna glansiga micarta-looken. Men 600 korn slipsvamp blev snyggt med det mattborstade bladet tycker jag, så jag stannar där. Nu återstår brynegg och slire.

sFgu6DG.jpg

LlvysEd.jpg
 
Tänkte först polera upp skaftet för att få den där mörkgröna glansiga micarta-looken. Men 600 korn slipsvamp blev snyggt med det mattborstade bladet tycker jag, så jag stannar där. Nu återstår brynegg och slire.

Snyggt, galen finish alltså. Ska också ge mig på en läderslira till min senaste, men skulle behöva tips för hur man minskar risken för rost på mitt kolstålsblad, utöver att patinera själva bladet. Det borde gå att behandla insidan av sliran på något sätt?
 
Tack! Ja den blev helt ok, men alltid smådetaljer som kan bättras 😁
Angående behandling av läderslida så hade jag nog inte brytt mig om insidan. Det är ju inte ofta och länge man förvarar kniven där under blöta förhållanden. Men om man vill kan man ta läderhärdare t ex. Det blir ju en styv lackfinish av det.
 
Tack! Ja den blev helt ok, men alltid smådetaljer som kan bättras 😁
Angående behandling av läderslida så hade jag nog inte brytt mig om insidan. Det är ju inte ofta och länge man förvarar kniven där under blöta förhållanden. Men om man vill kan man ta läderhärdare t ex. Det blir ju en styv lackfinish av det.

Läderhärdare? Intressant, ska kolla upp. Det är inte primärt fukt som gör att det rostar, det är tanniner i lädret efter garvning
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.