Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bästa kniven är den med en kunnig användare, en proffsig kniv gör inte brukaren till ett proffs...

Jag brukar säga att den som kan göra svåra jobb med en skräpkniv som följer med veckans Kalle Ankatidning, kniven utför bara det du ber den om...om man kan...

...hmmm, det blev visst lite drygt uttryckt, men anar att det känns igen...

Min erfarenhet är att de enklaste knivarna, inte alltid de dyraste specialknivarna, är de roligaste och mest användbara, får jag medhåll eller utskällning???

Nja jag håller inte med riktigt, om vi nu skulle tälja med täljkniven ovan och med vicen ovan så tror jag att alla skulle tälja bättre med en kniv anpassad för ändamålet. jag skulle bara bli förbannad om jag skulle tälja med en långsmal fällkniv utan bladlås med ett pyttehandtag!

Visst går det men jag som kan blir nog mer förbannad än någon som inte kan för de vet inte bättre;-)

så funktion före pris säger jag.
 
Det handlar inte om knivarna på fotono just. Utan om "funktion före prålighet" generellt. Så klart kan bägge elementen förenas som Anglarn tillägger.
 
Funktionella knivar det där. Här är tre funktionella fällisar.
1.Behövs mer?
Den nedersta fick jag hem idag. Tunt blad, go pennkniv.

1. Med dessa kan man troligen utföra 99% av allt man behöver göra med en kniv i ett civiliserat, modernt och urbaniserat samhälle men eftersom jag tror att Zombieapokalypsen står för dörren så skulle jag aldrig gå utanför dörren med mindre än en Kabar Zombie killer War Sword... ;)

Nedan är också en bild på mig...

/Lux
 

Bilagor

  • 5701.jpg
    5701.jpg
    38.8 KB · Visningar: 726
  • Ka-Bar-Zombie-Killer-Knives.jpg
    Ka-Bar-Zombie-Killer-Knives.jpg
    176.5 KB · Visningar: 670
1. Bästa kniven är den med en kunnig användare, en proffsig kniv gör inte brukaren till ett proffs...

2. Jag brukar säga att den som kan göra svåra jobb med en skräpkniv som följer med veckans Kalle Ankatidning, kniven utför bara det du ber den om...om man kan...

...hmmm, det blev visst lite drygt uttryckt, men anar att det känns igen...

3. Min erfarenhet är att de enklaste knivarna, inte alltid de dyraste specialknivarna, är de roligaste och mest användbara, får jag medhåll eller utskällning???

1. Instämmer helt.
2. Då är man en sann mästare, dessa knivar brukar nämligen vara av plast... ;)
3. Håller med de flesta som redan svarat, även om det inte är ett enkelt ja- eller nej-svar på den här frågan för mig.
Jag antar att du med "enklaste knivarna" menar (såsom MAW påpekar) att det handlar om knivar med enkel, pålitlig och funktionell design där det endast är användarens kunskap som sätter gränsen för vad knivarna kan göra. Mora och Victorinox är billiga och bra exempel på detta. Dock kan en dyr handsmidd puukko vara både dyr och lika enkel, pålitlig och funktionell som en billig Mora...;)
Likaså när det kommer till specialknivar: de behöver inte heller vara dyra men har helt klart sin plats.
Jag och håller med dig i princip men kan ändå av, ovan skäl, varken säga bu eller bä... ;)

/Lux
 
1. Varken M07 eller M95 är dedikerade täljknivar men fungerar garanterat bättre att tälja med än Campanion.
En av anledningarna till att jag gillar M95 är att trots att den är kraftig och tål tuffa tag ändå fungerar bra att skära med.

2. Alla knivar oavsett om de har sekundäregg eller inte fungerar att tälja med...dock mer eller mindre bra...;)
Sekundäreggens syfte är att göra eggen starkare och förlänga dess skärpa som annars tappas ganska fort.
På en kniv avsedd för täljning är slipfas och brynfas (sekundäregg) densamma av två anledningar (förutom att det ger en mycket vass egg):
1) För att erhålla maximal precision och kontroll vid alla skär.
2) För att kunna använda slipfasen som stöd vid vissa skär (ger också ökad precision och kontroll).

/Lux

Tack för infon.
Dan
 
Jaha lite slipinlägg här. Köpte mig en sådan här bandslip till hustenoveringen. Glad blev man när det framgick att den kan monteras upp och ned på bänk och har lite ställbar hastighet. Inbillar mig att den blir bra att forma läder, kydex och skaft på. Kör med rondell i borrmaskin annars.
Det förhoppningsvis bästa är att jag hittade en tysk butik som säljer slipband i korn ända upp till 800.
Med lite separat vattenkylning så borde knivslipningen kunna gå snabbt och lätt. Eller vad tror ni?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    30.6 KB · Visningar: 604
Ha ha ha, det är så kul att efter att inte besökt Utsidan på väldigt länge så är stämningen god och hjärtlig, mitt inlägg blev som det blev, tack för alla reaktioner, de var kloka och bra, klart en kniv som är specialutformad för ändamålet funkar bäst, det jag ville beskriva var nog glädjen med en kniv som liknar den som man fick först I sin hand som barn, man minns hur man skar sig, man minns vad man gjorde med den, stolt var man (man blev vuxen på nåt sätt) och när man tyckte att man ville ha nåt bättre så gick man o köpte en "finare" kniv...Med visst vemod så tanker jag tillbaka på frosts morakniv med parerstång....konstigt nog så har jag en som jag använder I mitt hantverk, det funkar bra, troligtvis att jag har vana sen barnsben av den....men visst faan skär man sig fortfarande....:(

snälla sluta ALDRIG att skriva om vad som är magin/styrkan/funktionen/glädjen med detta underbara redskap...KNIVEN
peter
 
Underbar film, tack!!! För mig kom den verkligen perfekt, jag har efter många års förhärligande av "moderna knivar med fina stål" precis kommit att verkligen uppskatta vårt nordiska knivarv, med gamla fina mora- och Eskilstunaknivar och inte minst finska puukkos. Budade häromdagen in min första puukko, 100+ år gammal, och ser verkligen fram mot att möta våren med den vid sidan.

För mina nävar, ögon och göromål, så är min finske den optimala kniven. Dock inte slidan.. I vekaste laget och med lulllull, motsatt från själva kniven.


_______________

Påtar in en film om annan finne som gör knivar: http://www.youtube.com/watch?v=wfxDwsSaDLQ
Kul sånt där.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.