Ryggsäcksrekommendation för ambitiös nybörjarvandrare?

Jag är relativt nybörjare inom friluftsliv men skulle vilja ta mig på en 7-9 dagars utflykt. Jag var förra året på en 25km tvådagarsvandring där vi övernattade i ett vindskydd (finska: laavu, svenska:.. lavvo??) vilket var jättekul men höll på att dö av myggmängden. Jag blev i vilket fall tagen av vandringsflugan.

Jag behöver egentligen köpa in all utrustning från noll då jag förra året lånade allt (inte en möjlighet längre). Första funderingen är val av ryggsäck. Jag kommer troligen fara på några 2-3 dagars turer inom närmaste året men jag har som mål att gå "Karhunkierros" (http://www.utinaturen.fi/sv/karhunkierros) i finska Lappland under hösten 2018, vilket är en 7-9 dagars färd över dryga 80km. I första hand kommer det bara vara jag och hunden (en långhårig collie) vilket borde tas i beaktande (större tält, hundmat + extra nödutrustning etc.), hundar tillåts ofta inte i stugor. Finns troligen också risk för regn under höstmånaderna.

Har kikat omkring på olika ryggsäckar via artiklar men får inget klart bud på hur stor jag skulle behöva, åtminstone med hund i beaktande. Jag är som sagt nybörjare så kommer troligen packa med mer än nödvändigt, likaså vore jag inte jättepigg på att slänga ut stora summor extra på ultralätt utrustning.

Nätets rekommendationer verkar luta åt en 60l+ ryggsäck vilka jag då dragit slutsaterna:
Osprey Exos 58 verkar vara i minsta laget
Osprey Atmos 65 AG har fått bra kritik men verkar få minuspoäng för tyngre laster (är detta relevant för mig?)
Osprey Aether 60/70 verkar lite ordentligare än Atmos med större tyngder, men för en liten summa extra kommer jag då också upp i en
Osprey Xenith 75 som verkar vara rätt stadig och har fördelen med extra fickor (gillas).