Ryggsäcksrekommendation för ambitiös nybörjarvandrare?

Jag är relativt nybörjare inom friluftsliv men skulle vilja ta mig på en 7-9 dagars utflykt. Jag var förra året på en 25km tvådagarsvandring där vi övernattade i ett vindskydd (finska: laavu, svenska:.. lavvo??) vilket var jättekul men höll på att dö av myggmängden. Jag blev i vilket fall tagen av vandringsflugan.

Jag behöver egentligen köpa in all utrustning från noll då jag förra året lånade allt (inte en möjlighet längre). Första funderingen är val av ryggsäck. Jag kommer troligen fara på några 2-3 dagars turer inom närmaste året men jag har som mål att gå "Karhunkierros" (http://www.utinaturen.fi/sv/karhunkierros) i finska Lappland under hösten 2018, vilket är en 7-9 dagars färd över dryga 80km. I första hand kommer det bara vara jag och hunden (en långhårig collie) vilket borde tas i beaktande (större tält, hundmat + extra nödutrustning etc.), hundar tillåts ofta inte i stugor. Finns troligen också risk för regn under höstmånaderna.

Har kikat omkring på olika ryggsäckar via artiklar men får inget klart bud på hur stor jag skulle behöva, åtminstone med hund i beaktande. Jag är som sagt nybörjare så kommer troligen packa med mer än nödvändigt, likaså vore jag inte jättepigg på att slänga ut stora summor extra på ultralätt utrustning.

Nätets rekommendationer verkar luta åt en 60l+ ryggsäck vilka jag då dragit slutsaterna:
Osprey Exos 58 verkar vara i minsta laget
Osprey Atmos 65 AG har fått bra kritik men verkar få minuspoäng för tyngre laster (är detta relevant för mig?)
Osprey Aether 60/70 verkar lite ordentligare än Atmos med större tyngder, men för en liten summa extra kommer jag då också upp i en
Osprey Xenith 75 som verkar vara rätt stadig och har fördelen med extra fickor (gillas).

Kikade lite på Fjällrävens ryggsäckar men dom är i en avsevärt högre prisklass vilket avskräcker, Lundhags har fått bra omdömen men verkar svårare att hitta här i Finland vilket gör att jag då kanske inte kan pröva på den (stort minus). Någon här på forumet verkade stormförtjust i sin Exped Expedition 80 men det låter onödigt stort. Är ryggsäckarna ovan också för stora eller för små? All utrustning är ännu på To-Do-listan så har lite svårt att föreställa mig mängderna involverade.

Rekommendationer eller åsikter om storlekar och modeller som skulle täcka mina behov?
 
Ryggsäck sist

Om du vänder på det och först införskaffar övrig utrustning kommer du se hur stor ryggsäck du behöver för din grundpackning. Utöver det behöver du sedan plats för mat för x dagar.
 
Det är klart att det är trevligt med en liten lätt ryggsäck. Om du kommer att bära lite tungt tycker jag det är skönt att kunna få plats med utrustningen i ryggsäcken och inte bli tvungen att surra saker utanpå.

Glöm inte kika på begagnatmarknaden.

Så personligen skulle jag gå på större ryggsäcken - du måste ju inte toppfylla den (du kan ju ha tomma sidofickor eller om de går att montera av vid behov).

Du kan ju fundera på mindre klövjeväska för hundens mat, nog bra att träna innan med successivt ökande vikt isåfall...
 
Instämmer i tidigare kommentarer, och indikationen på att du vill vara ute 1v plus kräver lite volym speciellt om du skall ha med tält, sovsäck, liigunderlag, proviant, bräsnale, kök mm.
Förutom de fabrikat du tittat på inkludera även Arcteryx, Deuter, Bergans och Norröna i urvalet som samtliga gör mycket bra vandringsryggsäckar. Välj den som sitter bäst på just din rygg och rymmer din utrustning.
 
Försök göra en uppskattning på både volym och vikt på den packning du kommer att bära på.

Exempelvis Osprey Exos 58 är ämnad för vikter upp till 15 kg, över det så blir ryggsäcken ganska obekväm att bära, även om det volymmässigt får plats ganska mycket.
 
Jag är väldigt nöjd med min Exped Thunder 70, tycker att 70 är en bra kompromiss storleksmässigt, plus att den ändå är relativt lätt och har ett bra bärsystem samtidigt som man kan komma åt packningen även från framsidan.
 
Jag tycker verkligen att du bör kolla in Klättermusens ryggsäckar. De är dels miljövänliga men också otroligt bra. Varken jag eller någon av mina vänner har någonsin klagat på ett KM-säck. Jag har precis hämtat ut deras nya "Grip" 60L och den verkar vara riktigt vass!

Visst, det är ett par hopp uppåt i pris, men enligt mig så otroligt värt det. Och snyggt!
 
Ett klart hopp långt nedåt i pris är att kolla in en lämpligt stor ramryggsäck
(t.ex. en Fjällräven Gyro eller en Haglöfs Alaska/Grönland) från, säg 1990-talet,
på begagnatmarknaden. Kostar dig några hundralappar, men är avsevärt
mycket värdefullare i användbarhet, livslängd, modefrihet etc.

Men, som sagts tidigare här:

Börja med att införskaffa allt det som du tänker packa - då får du svar på hur
stor, och vikttålig, ryggsäck du behöver.

Och jycken ska bära sin egen mat! Så börja klövjeträningen snarast möjligt!
 
Hunden kan hjälpa dig

Ett tips är att skaffa klövjeväska till hunden. Man ska börja försiktigt och successivt öka, men tillslut brukar man säga att hunden kan bära 20% av sin vikt. Det brukar räcka till att den har sin egen mat + lite extra.

Mina hundar tex kan ta 6kg, deras mat och utrustning (regntäcke, skor osv) väger ca 4kg för en vecka, så de kan hjälpa oss med 2kg var.

Så snarare så blir din ryggsäck till och med mindre, förutom att tältet behöver vara lite större.
 
Lite OT, men vi tänker lite annorlunda när det gäller hunden. Vår hund går lös på fjället, funkar fint. Det blir bara struligt om hon ska hoppa i bäckar, simma runt i sjöar, balansera på stenar, gå i branter mm och behöva bära på väskor. Det är en tollare på ca 16 kg så det är ingen jätteliten hund. Selen till klövjeväskorna är bra för att hålla i henne eller sätta fast koppel när man ska vada eller åka helikopter tex.

Mvh
Peter HP
 
Många bra tips. Att köpa all utrustning på en gång blir rätt dyrt, hade tänkt sprida ut det lite över ett år ungefär, så kan man passa på att hitta bra affärer både på andrahandsmarknaden och på reor. Detta förutsätter förstås att man ungefär vet vad man är ute efter. Jag har som sagt ingen som helst uppfattning om hur många kilo/liter en full packning skulle leda till, därför är jag ute efter lite rekommendationer.

Klövjeväska har jag definitivt tänkt investera i och börja träna med tidigast möjligt, borde också själv vänja mig i tid vid att kånka på större vikter, därför vore det bra att skaffa ryggsäcken också i god tid. Problemet är dock att vissa avsnitt av sträckan kan vara väldigt steniga och då skulle jag inte vilja påfresta hunden alltför mycket, dvs i värsta fall får jag själv bära hundens utrustning vid just dom svåra bitarna.

Arcteryx verkar ha bra ryggsäckar men i lite högre prisklass, Ospreys ryggsäckar tycker jag har fått bättre recensioner än när man sätter upp dem emot Deuters ryggsäckar.

Lutar lite mot en Osprey Xenith 75 eller möjligen en Fjällräven Kajka 75 om jag skulle hitta den till billigt pris. Xenithen verkar vara lättare och ha fler smarta funktioner men Fjällrävens kvalitét och hållbarhet brukar vara i hästväg.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...