Robust spöhållare för dragrodd

Letar efter en ordentligt spöhållare som går att fästa i relingen utan att skruva fast eller göra något ingrepp på båten, ska använda den vid dragrodd.

Har en sådan här hemma: https://www.biltema.se/fritid/fiske/fiskespon/spohallare-bat-2000036029

Den känns dock för klen, tror att risken är stor att den åker av om jag krokar en större fisk (fiskar gädda och gös). Har googlat men hittar i princip enbart liknande modeller som den från biltema.

Någon som har något tips?
 
Jag använder en sån här mobil spöhållare: https://clasohlson.com/se/Spöhållare/Pr314536000

Den är gjord i komposit och känns klen med dålig vridstyvhet. Dessutom har jag haft svårt för skruvfästet att få tillräcklig friktion när den sitter på plastrelingen.

Jag har löst vridstyvheten genom att vrida vaggan i ca 60 graders vinkel bakåt så att spöt ligger närmare skrovet; då tar själva fästet merparten av dragstyrkan medan vaggan blir opåverkad och verkligen bara är en spöhållare. Friktionen till skruvfästet har jag fixat med innerslang från ett uttjänt cykeldäck. Då har jag laggt en remsa över relingen och kan dessutom dra åt ordentligt utan att skada relingen.
 
För kajak/kanot som jag ibland hyr så har jag skruvat fast vanliga spöhållare i ställning som senare kan fästas med en lastrem runt kajaken/kanoton. Det funkar kanon.

Jag tror kanske du kan titta på någon likanande, dvs att fästa en eller flera spöhållare i en bräda som sen fästs i båten med en ordentlig tving eller liknande. Ofta tycker jag de "portabla" som säljs har för klena fästen.

Hittade ingen bra bild men på denna syns den sånär

/G
 

Bilagor

  • h¨llare.jpg
    h¨llare.jpg
    27.5 KB · Visningar: 506
Jag tror inte risken är speciellt stor att den åker av även om du krokar nåt större. Problemet är väl snarare att få den, oavsett storlek, att sitta kvar vid dragrodd. Du hinner ju inte göra ett snabbt mothugg som när du håller i spöt.
Har du spöhållaren redan hemma är det väl bara att pröva. Och är du orolig kan du ju ställa in slirbromsen löst, men då blir det ju ännu svårare att göra mothugg genom metoden att tex ro två kraftiga årtag.
Själv brukar jag bara ha foten på spöt om jag ror själv. Har fått en gädda på 6,9 på det sättet men skulle ju underlätta med en spöhållare..
 
Funka att fästa i relingen utan att skruva eller tillfoga annan skada? Hur tänker du där?

Just denna får man nog snickra till en skiva eller trätrall och fästa den.. Finns ju massa liknande spöställ som man kan använda på olika sätt
Beror ju helt hur båten ser ut..
 

Bilagor

  • Soutuvene-Puuvene-e2ba043d9e2b4dec-large.jpg
    Soutuvene-Puuvene-e2ba043d9e2b4dec-large.jpg
    43 KB · Visningar: 491
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Spöhållare Fiske 11
Spöhållare för kajak Fiske 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...