Vandra Höga kusten / Skuleskogen

Hej.. planerar en kortare tur i och kring Skuleskogen i sommar. Två resdagar
och kanske fem sex dagars vandring beroende på..Tanken är att börja i örnsköldsvik med buss/taxi till entre nord i skuleskogen och sen tillbringa ett par dagar där sen vidare.

En fundering är vart det är lämpligt att kliva av för transit ner till stockholm.
Förslag på saker att se eller undvika motages tacksamt

(Edit- Fokus på turen är mer att ta det lungt och må bra än långa dagsetapper.)
 
Senast ändrad:
Du kan också ta SJs nya "snabbtåg" till Ö-vik och sedan ta buss därifrån till lämplig start. Du kan t.ex. ta lokalbussen till Köpmanholmen och sedan gå mot Skuleskogen. Jag gillar verkligen Högakustenleden och har gått varje meter av den!
 
Ursäkta om jag tjuvar in mig på tråden en aning. Mickedata, du verkar ha lite koll på leden. Om du skulle gå 5-6 dagar i maklig takt längs leden, vilken del hade du valt?

Jag har fått "frivecka" i sommar och tänkte gå en del av leden på egen hand. Lite osäker på vilken takt jag kommer att hålla, det får visa sig, men jag vill maximera naturupplevelsen. Tips emottages tacksamt!
 
"Om du skulle gå 5-6 dagar i maklig takt längs leden, vilken del hade du valt?"

En slinga i skuleskogen på två eller tre långsamma dagar med förlängning söder eller norr om nationalparken.
 
Hmm... Det kan vara en bra idé. Jag har varit i parken några gånger men inte sett hela. Strosa runt i lagom tempo, se de vita fläckarna på min Skule-karta.

Fast... det är något som lockar med att sträva framåt längs leden också. Men var finns guldkornen? Det kan bli en kombination av park och led. Men var börjar man?

/Anders
 
Tack för alla svar och infon. ja som sagt, tanke är att ta det lungt och njuta så mycket av turen som möjligt.

Slänger in en tält fråga med. Självstagande VS ickesjälvstagande. Vad är att föredra?

Och än en gång, Stort tack!
 
Självstagande tält eller inte; båda kommer ju att funka. Det är väl om du får för dig att tälta långt ut på en bergshäll och ligga och höra vattnet klucka som ett självstagande vore bra. Ta det tält du gillar bäst...

Du kommer ju antagligen inte drabbas av 20 m/s-vindar, och gör du det så kan du nog hitta någon form av skydd i skogen...
 
Nu är jag förgad som bor i Övik men tre dagar i och kring skrevan är rätt mycket. Jag skulle nog tagit mig till Köpmanholmen och gå till balesudden. Det är det riktigt höftigt också.
 
Hmm... Det kan vara en bra idé. Jag har varit i parken några gånger men inte sett hela. Strosa runt i lagom tempo, se de vita fläckarna på min Skule-karta.

Fast... det är något som lockar med att sträva framåt längs leden också. Men var finns guldkornen? Det kan bli en kombination av park och led. Men var börjar man?

/Anders

Tycker att det första etapperna från Hornöberget har sina guldkorn; grymt fin utsikt från Kulberget och Valkallen, Rödhällarna är ett vackert bad-tillfälle, Fjärdbotten bjuder på vacker vik som övernattningsplats, Nipstugan på väg mot Gavvik är en skön rastplats/övernattningsställe och Rödklitten med rester av en fornborg och gudomlig utsikt är ju både kultur och natur. Men Balestjärn och Balesudden i andra änden är också vackert, om du startar i Sandlågan kan du vandra vidare in i Skuleskogen efter det. En avstickare ut till Trysunda från Köpmanholmen kan också vara värt besväret.

Ett annat tips är Världsarvsleden i Nordingrå. Brevikstugan, Själandsklinten, Högklinten och Rotsidan bjuder på fantastisk natur. Passa på att besöka Högbonden också om du ändå passerar Bönhamn eller Barsta.

http://www.varldsarvsleden.nu/
 
Tackar tackar för värdefull info! Nu har jag lite mer på fötterna innan jag sätter dem i arbete :)

Hoppas att trådstartaren får nytta av et hela också så mitt inhopp ursäktas.

Trevlig helg!
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...