Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen

Jag, min fru och vår son (11 år) planerar en tält-tur på ca en vecka (+/-) Abisko - Lapporten - Allesjaure - Unna Allakas - Riksgränsen med möjlighet att korta av vid behov. Vi har till exempel också funderat över Allesjaure - Riksgränsen som alternativ. Tar tacksamt emot tips från er som gått sträckan eller delar av den tidigare. Vi har alla god fält/fjälllvana och sonen går i princip "vuxna" etapper. Är särskilt nyfiken på om det är några knepiga vad på vägen med tanke på att vi har sonen med oss. Har sett att det ev finns ställen mellan Unna Allakas och Riksgränsen där det kan bli aktuellt.
 
Vadet vid Válffojávrrit är beryktat, icke utan anledning, även om historierna varierar från "jag gick över i kängorna" till "det värsta jag gjort".

Vinterleden går över precis ovanför ett vattenfall mellan två av sjöarna, så där vill man inte ramla, men två övriga, enklare vad är också utmärkta på kartan här. Det mellersta kan vara småknepigt beroende på vattenstånd på grund av att strömfåran ligger precis invid en klipphäll som försvårar i- och urstigning, medan det översta är enklare men i gengäld innebär en rätt betydande omväg.

Ett annat alternativ är att korsa jokken ungefär mitt för Valfojåkka rastskydd, där den breder ut sig och inte är särskilt svår, men sluttningen på norra sidan sjön 946 är ordentligt brant och består delvis av hällar, så det kan i så fall vara en idé att gå runt eller över Stuor Doaresoaivi.

Jokken från Hoiganvággi kan ibland ställa till problem vid högt vattenstånd, men då kan man alltid gå uppströms, i allra värsta fall till vattendelaren mellan sjöarna.
 
Jag har gått åt andra hållet, Katterjokk, Katterjaur, Valfojokki, Sjangeli, Unna Allakas, Abisko Jaure, Abisko.

När jag gick var det mycket vatten, kan nog väntas i år också med sen snösmältning. Vadet vid Valfojokki var mycket strömt och halvvägs upp låren (är 185 cm), ett antal näckade helt och gick ute i sjön med packningarna över huvudet för att slippa strömmen.
Se bara till att du ner mot Katterjokk inte följer skoterleden som var markerad på min karta utan sommarleden. Att jag följde kartan ledde till ett annat onödigt vad efter strandkanten av Katterjokk. :-/

Å Andra sidan återfärden från Abisko till Riksgränsen gick efter gamla Rallarvägen, inte fjäll direkt, men närheten till historia, typ Torne Hamn, Rallarkyrkogården, värnen från WWII osv.

Att på uppresan så hade SJ växlat fel min vagn mellan Stockholm & Kiruna Så man fick slå sig ner i korridorer mm. På hem resan så var min vagn mellan Riksgränsen och Kiruna "felväxlad" i Norge, så det blev platshoppande när det dök upp passageraren med biljetter till platsen. Från Kiruna till Stockholm fanns vagnen med!!! Min plats var ledig, dock blev jag väckt ett par gånger under natten av nypåstigna som sa att jag satt på deras plats. Jag bad de leta reda på tågvärden, då jag hade platsen från Kiruna till Stockholm!
SJ gjorde pudel, jag fick reser för hela beloppet jag slantat upp.
 
11-åringen ofta betydligt mer badvillig än oss så det kanske blir tvärt om. Ok, tack för tips i vilket fall. Har inte kartan framför mig. Får fundera ett par varv till. Undviker helst för avancerade vad tills sonen är äldre.
 
Kommer inte ihåg vem som satt i ihop lista med 10 värsta vaden i fjällen och då hamnade Valfojokki på plats 9 eller 10.
Men som sagt, allt beror på hur mycket vatten det är. När jag var uppe träffade jag en Hollänska efter Katterjokk, hon hade gått samma väg några år tidigar, det hade varit kokhett så hon gick i bikini och den nu var ca 10 meter bred Katterjokk, hade varit ett dike som man kunde ha en fot på vardera strand.
 
Har beslutat att Unna-Allakas till Riksgränsen får vänta, inte minst med tanke på rapporter om höga flöden generellt just nu. Tänkte därför istället fråga ang den led som är markerad mellan Abiskojaure och Stuor-Karpel. Bla i tresserad av tips på tältplatser.
 
Sluttningen mot Rautasjaure kan vara jobbig med mycket vide. Ett alterntiv är då att i stället för Lapporten gå Tältlägret, Ballinvagge och Siellavagge till Alisvagge. Sen gissar jag att ni tänkt gå över bron för att slippa trafiken på Kungsleden? I så fall är det lämpligt att hålla höjd efter Siellavagge och gå rakt ner på renvaktarstugan för att slippa videt.

Lycka till önskar Pelle
 
Har inte tänkt på bron, men det var ju bra att veta.

Hur menar du ang videsnår? Kan det tex vara svårt att se stigen? Hur är det med tältplatser?
Tar fortfarande gärna emot tips o synpunkter an sträckan Abiskojaure till Stuor-Karpel. :) Det verkar ju vara en hel del mindre vattendrag att passera. Vad tror/vet ni om flöden/nivåer i dessa? Hur ser miljön ut längs leden? Blött? Stenigt?
 
Antar att du med leden syftar på stigen som går i Hoiganvagge. Är egentligen inte så mycket till stig heller utan man får hitta sin egen väg mellan sporadiska och ganska diffusa rösen. Men det är inget problem iom att dalen är såpass lättvandrad.

Enda svåra partiet som jag kan minnas är biten mellan renvaktarstugan och leden mot Unna- Allakas. Vi hade stora problem att följa stigen genom björkskogen och den gick bitvis bredvid en ganska otäck brant. Slutade med att vi bara plöjde ner genom skogen till leden. Kanske är lättare från andra hållet eller med en skarpare hjärna än min.

Men den biten är inget jag tycker ska avskräcka från Hoiganvagge som i övrigt är mycket vacker och lättvandrad med gott om fina tältplatser längs hela dalen. Ska själv passera genom dela av den till hösten har jag tänkt.

Angående biten mellan lapporten och renvaktarstugan så börjar den ganska mysigt med småkuperad vandringar i rätt läcker miljö för att sedan övergå i ren misär med lera och vide. Misären fortsätter fö en bra bit västerut efter renvaktarstugan så mitt tips är att gå över bron till södra sidan av dalen om man ska fortsätta mot Alesjaure.
 
Senast ändrad:
Tack för råd ang Hoiganvagge. Verkar ju funka. Men det där med misär lät ju inte så kul. Ser ut om vår planerade tur får en annan sträckning än den vi tänkt. Men så kan det ju vara. :) Tar gärna emot fler kommentarer och synpunkter. Fortfarande en vecka innan vi åker så det blir nog bra. Men har ni några favorit-turer i och omkring Abisko-Riksgränsen får ni gärna posta. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
mojson Abisko tips 2-3 nätter Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
robertho Nybörjartur, Abisko/björkliden - Tips? Fjällvandring 1
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
ellyrosemariejohansson Abisko-tips? Fjällvandring 2
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Red Robin Tips på Abisko - Narvik? Fjällvandring 4
Jozz Tips på stäckan Abisko-Narvik Fjällvandring 1
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Svenjohansson Tips på en vecka i Abisko sommaren 2007 Fjällvandring 5
svanbom Nikkaoulukta-Keb-Abisko i mitten av Juni. Tips! Fjällvandring 14
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
evakur Tips på vandring från Abisko? Fjällvandring 3
s57521 Vandra för första gången med barn i Abisko - tips? Fjällvandring 3
Mikro tips på tur runt Abisko Fjällvandring 5
xochitl Tips på fjälltur 4-5 dagar - Abisko, padj. el. Sarek Fjällvandring 6
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
Nettan A Tips kring Abisko Fjällvandring 3
Tips utanför led mellan Abisko/Kvikkjokk Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...