Min första ensamvandring

Tjena! Inläggspremiär på forumet för mig och vad passar bättre än lite tips på min första solovandring.

Min bakgrund är kort att jag förra året besteg kebnekaise med två vänner och i vinter gjort kortare utflykter i Stockholmsområdet.

Jag har primärt kikat på Jämtlandstriangeln eller Hemavan - Ammarnäs då jag förstått att dessa är relativt lätta och att det dessutom rör sig rätt mycket folk kring dessa leder, vilket kanske kan vara bra första gången man är ute själv.

Utrustningstips är så klart välkomna men förutom tält har jag nog allt jag behöver.

Vad tror ni om ovan föreslagna turer? Finns det några andra guldkorn för en ensamvandrare att veta om? Finns det någon rutt med inbakad topptur vore det extra roligt.

//Adam
 
Leder på sommaren är inget du behöver oroa dig för. Har inte koll på Jämtland, men Hemavan har många fina alternativ! Lite mjukare fjäll runt Ammarnäs, men det beror ju på vad man föredrar. Kan du karta & kompass tycker jag du ska våga gå lite utanför led även om du inte är helt van än.

Norra Sytertoppen är en mäktig plats med spännande omgivning!
 
Jag instämmer med föregående. Ammarnäs-Hemavan o Norra Sytertoppen.är ett bra val! Jag har gått upp till toppen både från norr o söder. Fastän det är mycket brant stigning från Viterskalhållet så rekommenderar jag den vägen. Gör toppturen som en dagstur med lätt packning!
Go tur!
 
Även jag förordar sträckan Hemavan-Ammarnäs i valet mellan dina alternativ. Fjällnaturen häruppe är mer varierad på alla sätt, spännande fågelliv och bitvis rikt botaniskt. Du ska inte gena längs/över Tjulträsket utan gå den längre vägen via Aigert-stugan. Tält är ju egentligen inte nödvändigt eftersom stugorna finns på lagom avstånd, men känslan att själv kunna välja lägerplats är svårslagen. Vilken riktning du går spelar ingen roll.

Lycka till önskar Pelle
 
+1 för Hemavan-Ammarnäs. Norra Storfjället är tämligen lättorienterat. Är du inte helt rudis på kartor så skulle jag råda att du vågar dig bort från leden (inklusive Norra Sytertoppen). Lycka till!
 
Tack alla! Norra Sytertoppen låter ju onekligen som ett bra alternativ! Är det svår klättring upp eller bara brant?

Lite navigering kan jag allt så lite oledat vore kul. Har någon tips på bra områden för detta kanske eller är det bara att ge sig av när man känner för det?

//A
 
Det är ingen klättring utan rejält brant innan det planar ut vid vindskyddet. Jag gick på alla fyra ibland.
Båda gångerna jag varit uppe har jag börjat vandra i strålande sol. Väl uppe vid toppen var sikten inte så god pga moln. Nedfarten sen i fint väder igen! Och vilken utsikt!
 
Tjena!

Jag tänkte väcka liv i denna tråd igen inför kommande sommar. I somras blev det jämtlandstriangeln på en natt och en veckas glaciärvandring/klättring kring Mt Blanc.

Som alternativ till att vandra Ammarnäs - Hemavan har jag också börjat snegla på Padjelantaleden. Lite längre men verkar vara väldigt omtyckt av vandrare. Vad säger ni som gått båda? Jag har ingen jätteerfarenhet av att gå obanat och att bara navigera med kompass och karta, så gärna ledade vandringar utan att det blir en motorväg uppskattas enormt.

Tack!
 
Om du har ungefär tio dagar till förfogande (plus resdagar) så är ju Padjelantaleden ett närmast självklart alternativ. Vackert och lättvandrat och så finns ju stugorna om du vill sova inomhus. Här har skrivits mycket om den leden, så det är bara att läsa på. Har du färre dagar så finns ju sträckan Hemavan - Ammarnäs kvar........
 
Jämtlandstriangeln och Abisko - Nikkaluokta längs Kungsleden är nog de mest vandrade lederna i landet. Så vad du än väljer utöver det skulle inte jag klassa som "motorväg".
Jag kan tyvärr inte ge dig en jämförelse mellan dina alternativ eftersom jag bara gått Padjelantaleden. Kan bara bekräfta att det är en mycket trevlig led med många tänkbara toppbestigningar och eventuellt otillgänglighetspunkten som en intressant dagsutflykt för att prova på vandring utanför led.
Gick du Jämtlandstriangeln på två dagar tror jag inte du behöver 10 dagar för själva leden i sig.
 
Sen kan man förstås gå från Abisko till Nikkaluokta utan att att gå många meter på vare sig Kungsleden eller Dag Hammarskjöldsleden. Då är det verkligen inte motorväg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
avslutad130206 Min packningslista 10 dagar Fjällvandring 70
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...