Skidra runt Luleå

vilka isar kring luleå finns att åka på idag?

Min Luleå-tur närmar sig. Vem vet vilka isar som bär? Turistbyrån har ingen aning, skoterförare säger att Luleälv inte är att rekommendera än. Isbanan kring Luleå centrum är öppen, men jag är mer ute efter en rutt på 5 mil för tre dagars skidrande med pulka och tält och grejer.
 
Vi har mycket snö runt Lule nu och den har bra bärighet jämfört med tidigare pudervintrar. Isarna på insjöarna ligger hyfsat tjock, så håller du dig till 'land', inte skärgården,kan du nog åka i princip som du vill. Har ingen koll på isarna i skärgården. Skoterleden som går förbi Kvarnträsket Kallaxheden är knappt körd på ännu. Ett par skotrar har kört från bergnäset men vänt vid stranden till sjön, så skoterförarna litar inte på isarna ännu=D fast den är över 3dm...
Imorrn blir det en långtur med skogsskidorna=9
 
Hej!

Vet inte om du tänkt dig 5 mil tur och retur eller 5 mil enkel väg.

Är det en tur med fint landskap och inga vältrafikerade vägar du är ute efter så hade jag letat mig längre in landet.

Ta bilen till Kåbdalis och fortsätt med skidorna nordöst, nord, eller nordväst så kommer du bli skitnöjd! Undvik bara E45 till Jokkmokk.

Tänk bara på att det är ca 70 cm snö i terrängen så smala och korta skidor kommer inte att funka.
 
havsisar

Jag gillar att åka långfärdsskridsko och har åkt en del i höst men inget utanför innerfjärdarna.
Jag skulle nog tänka mig att det funkar följa land från Hindersöstallarna norrut mot Råneå.
Men som sagt skulle jag nog följa land, när det frös på havsisen kom snön ganska fort efter.
Skaffa en karta som heter skoterledskarta där finns redovisat allmänt kända platser där isen inte är att lita på.
Vi har fått ordentligt med lössnö som isolerar is tillväxten och gör skidåkningen jobbig, så en tur mot Råneå skulle nog funka dit är det ca 4 mil men följer du land blir det säkert 5 mil.
Hoppas vi får läsa om turen sedan var den än blev.
MVH affe
 
jag hade gärna tagit en tur längre inåt landet men det blir så knöligt med transporten. jag har hittat en rutt ut mot gråsjälören och runt centrum på isbanan och sen till bensbyn via sinksundet. det verkar gå utmärkt att åka på cykelvägar för övrigt och även om det inte liknar grönland ett skvatt är det ju ändå närmare the real thing än att dra däck i skogen i göteborg. det blir nog bra det här. kallt och härligt är det ju i alla fall! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...