Bönor ute i det fria

Jag har använt röda linser rätt mycket. Hyfsat energivärde och behöver endast ligga i varmt vatten typ 5 minuter för att bli ätbara. Jag tycker de är riktigt funktionella.
 
Det går även att ha dem i matlagningstermos, till exempel över natten. Resultatet blir att man får gå med en avhälld portion förvällda bönor tills middagskoket. Personligen har jag sällan bränsle nog för den här typen av gastronomiska utsvävelser. Möjligen på en veckotur/ stugtur eller bilresa.
 
jag har torkat kokta bönor i en torkolla, gallerplattor i en behållare med fläkt. jag tycker det har fungerat bra. vid tillagning behöver de bara ner i kokande vatten så är de mjuka och goda.

för att piffa upp smaken på bönor/linser ta med en god kryddblandning och salt på de. även torkade palsternackor odyl är goda smaksättare och väger väldigt lite.
 
Jag brukar ta med HUMMOUS-pulver, dvs blandning av kikärts- och sesamfrömjöl. Smaklig och mycket högvärdig mix av proteiner, nyttiga fetter och långsamma kolhydrater. Ingredienserna går att köpa färdiga i Asien-affärer, men det är barnsligt enkelt att fixa själv. Gör man rätt blir det heller inga "drivgaser" ;)
HEMMA:
Jag blötlägger en påse kikärtor på kvällen. Ställ bunken i kylen, har man otur kan det hela börja jäsa! Nästa eftermiddag/kväll spolar jag av och kokar ärtorna i NYTT, lättsaltat vatten. Beroende på ärtornas ålder och blötläggningstiden tar det 20-40 min. Provsmaka är enda sättet.
När ärtorna torkat och svalnat mixar jag dem medelfint (går bra med en stavmixer), brer det halvblöta, grovkorniga pulvret tunt på bakplåtspapper och stoppar i 50 grader varm ugn med luckan på glänt. Torktiden beror ju på mängden, men det är ingen fara att lämna anordningen över natten vid behov. Rita "fåror" med en gaffel i det hela någon gång så går det lite fortare.
Fritt fram att krydda hur man vill, t ex med lagerblad i koket, vitlök, örtkryddor, svartpeppar etc. Själv tycker jag det är väldigt gott att torka färsk mynta och finrivet citronskal tillsammans med kikärtssmeten.
När allt är helt torrt, förvandlas det vid omrörning till ett slätt pulver, som jag blandar med valfri mängd (ca en tredjedel för en riktig gourmetvariant) sesamfrömjöl. Finns i bättre invandrarbutiker, annars är det enkelt att mixa själv, och/eller lika gott med mandelmjöl, som finns att köpa överallt.
Packa lufttätt, pulvret är lätt hygroskopiskt!

UTE:
Rör ut med kallt vatten, låt svälla en stund - klart! Man kan såklart "efterkrydda" som man vill, och gärna förstärka med en utrörd smör. eller oljeklick. Obs det går åt MYCKET vatten, ca 1,5 ggr pulvervolymen. Se till att pulvret svällt färdigt, annars fortsätter det i magen ;)
Mycket mättande och gott till det mesta - couscous, grönsaker etc.
Man kan även hälla lite av pulvret i t ex en Varma Koppen-soppa som "redning" och förstärkning.

Varken jag själv eller någon av mina vandrakamrater har någonsin råkat ut för några pinsamheter efteråt ;)
 
PS Hummous i pulver finns ju som färdig mix i mellanöstern-affärer, dock inte tillnärmelsevis lika gott som hemmagjord (eller åtminstone hemmablandad) enligt ovan. Ofta är påsarna rätt gamla, fettet har härsknat och det hela smakar mest papper.
 
Oändligt mycket lättare är ju att köpa färdiga bönor / bönmixar i typ tetrapack som finns överallt. Hälles direkt över pastan/riset/qiunoan så blir det precis lagom temperatur på både bönor och pasta (då sparar man tid, och så bränner man sig inte - när jag får mat framför mig sjunker min intelligensnivå och tålamod till en labradors, och kokande mat är då direkt olämplig). Kan varieras i det oändliga, och är jättebilligt (hm, fast iofs knappast biligare än självkokta bönor... men ändå) och nyttigt.

Som extra bonus får man en starkare rygg eftersom det är lite mer sås och vatten att bära på ;)
 
Var och en har sina akilleshälar ;) min egen klantfaktor närmar sig 100, om jag måste laga mat i nån trång absid vid busväder. Just därför tycker jag det är så praktiskt, att jag bara behöver slå på lite kallt vatten på pulvret för att få en fullvärdig måltid. Finns det några aktiva hjärnceller kvar, kokar jag ändå upp lite vatten och häller i couscousgryn, som sväller klart samtidigt med hummouset. Orkar jag inte ens plocka fram köket, slänger jag bara ner söndersmulade kex och torkad stekt lök i hummous-geggan, häller på lite mer vatten och äter en mycker mättande kikärtsoppa ;)

Men tack för tipset, bära vatten på ryggen är jag för lat för, men nästa paddeltur kanske bön-tetrorna hänger med. Hur är hållbarheten på en varmare sommartur? Saker typ färdig ärtsoppa i en plastkorv har jag använt, men bara när jag paddlat och bara de första dagarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cattis63 Istället för bönor... Friluftsmat 12
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
KebneKajsa HK ute Friluftsmat 1
Strykarräven Mest udda maten ute? Friluftsmat 66
bredviken God mat ute? Friluftsmat 1
bredviken Godaste maten ute?? Vikt inget bekymmer Friluftsmat 28
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...