Djurmöten

Grävlingar

Märkligaste djurmötet jag varit med om hände alldeles runt knuten hemmavid. Jag och en kamrat var ute på en skogsrunda hemmavid och gick på en hyggligt vältrafikerad stig. Plötsligt får vi syn på två grävlingar som jagar varandra i full fart på stigen i riktning rakt mot oss. Grävlingar ser ju ganska dåligt och vinden låg på mot oss så vi förstod att de inte fått sin på oss. Vi tog ett steg till sidan och mycket riktigt passerade den första grävlingen oss på mindre än en halvmeters avstånd. Då flög fan I min kamrat som hoppade ut på stigen framför grävling nummer två och viftade med armarna. Tvärstopp med bredsladd en meter före oss och lika fort åt andra hållet!
 
Går längs Kungsleden och ser att något rör sig i ögonvrån, vänder på huvudet och stannar till. Det tog ett tag innan jag verkligen vågade tro att jag verkligen såg tre lekande fjällrävsvalpar. Stod dyr still på stället och tittade en bra stund innan jag gick vidare. Enda gången jag önskat att jag ägt en systemkamera.
 
Så många fina och minnesvärda djurmöten, här kommer ett från mig
I vintras i skidspåret stod plötsligt en tjäder i spåret framför mig. Visste ju att de kan bli lite ”sura” av sig, så jag pratade lugnt med den. Han visste nog inte heller riktigt hur han skulle hantera mig, men verkade till slut bestämma sig för att jag var en fin höna, och jag fick mig en alldeles egen uppvisning i grannlåt. Hade sinnesnärvaro nog att få fram telefonen och filma, om ni vill kika hur det gick till 😊
https://m.youtube.com/watch?v=MeEFrOUtUok&t=0s&index=2&list=PL9RgxF2QWTFbUgrgOcP8O7IvM_D4hnt3A
 
Troligen samma tjädertupp

Vi blev jagade av en mkt upprörd tjäder som ansåg att vi inte hade något att göra i hans revir. Med tanke på att vandringsleden mellan Vålådalen och Stensdalen passerar där, så lär han ha fullt upp hela dagarna under vandringssäsongen!
Denna tjädertupp stötte även vi på tredje veckan i augusti i år. Den var mycket upprörd över att människor vandrade över dess revir. Stackars tupp, hoppas att den inte får stressymptom.
 
Jag satt på älgpass tidigare i höstas och ägnade mig åt att locka älg genom att själv låta som en älg, tydligen gjorde jag ett gott arbete för jag fick besök på passet.

Dock inte av en älg som jag hoppades på utan en stor björnhona, med tre ungar(!)

Hon kom liksom halvkrypande/hukande rakt mot mig! Jag tog en halvkass bild med mobiltelefonen när hon var typ 45 meter bort men jag släppte telefonen i mossan och greppade bössan när hon fortsatte att raskt närma sig - jag funderade på att skjuta ett skott i luften för att skrämma björnhonan men OM hon ilsknade till skulle jag inte ha tid till att ladda om!

Så när hon var bara 10(!) meter bort tjoade jag till varvid hon tvärstannde och tittade på mig i en låååång sekund innan hon vände sig om och traskade iväg med ungarna hack i häl...

Till saken hör att jag jagar i en ekopark där man inte får bygga älgtorn utan satt på en pall direkt på marken.

Jösses, man var allt lite darrig i knäna efter det!
/Rikard
 

Bilagor

  • IMG_3856.jpg
    IMG_3856.jpg
    42.4 KB · Visningar: 237

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...