Solpanel

Har skippat märket jag utsprungligen var intresserad av och är mer inne på BlitzWolf nu. Känner du till nån källa inom EU?

Hittar nästan ingenting. amazon.co.uk har 28 wattarn men levererar inte till Sverige och ett svenskt företag med dysfunktionell sajt har 20-wattarn. Men det är i stort sett de enda källor jag hittat.

Har iofs en kompis i Holland som jag kan använda som "mula" om jag beställer från USA, men vill inte använda henne för mycket och det drar nog iväg med frakten också, USA-Holland + Holland-Sverige.

BlitzWolfe har 15, 20 och 28 W. 15 har jag sorterat bort. Vilken jag i så fall väljer av de andra är mest en storleksfråga, vad som är rimligt att få rum med. Pris och vikt skiljer inte mycket nog för att det ska avgöra. Görs de där panelerna i standardstorlekar? Så bångligt att de med lite fler paneler blir så himla avlånga. Vore mycket enklare om de var kortare och bredare.

Nej.

Banggood och AliExpress är de jag brukar beställa från. Banggood har ett EU-lager för vissa produkter.
 
Har de? Kan man se eller ta reda på om prylen skickas från EU?

Har aldrig använt Banggood, bara Ali och DealExtreem. Ska genast dit och reka. Tack!

Förresten, du som är erfaren, kan man vika undan en av panelerna utan att det påverkar? Eller, jag fattar ju att jag får lägre effekt, men funkar det fortfarande? Blir en 4-panelers som en 3-panelers om man gör så eller slutar prylen ladda helt om en panel skuggas?
 
Har de? Kan man se eller ta reda på om prylen skickas från EU?

Har aldrig använt Banggood, bara Ali och DealExtreem. Ska genast dit och reka. Tack!

Förresten, du som är erfaren, kan man vika undan en av panelerna utan att det påverkar? Eller, jag fattar ju att jag får lägre effekt, men funkar det fortfarande? Blir en 4-panelers som en 3-panelers om man gör så eller slutar prylen ladda helt om en panel skuggas?


Du väljer varifrån du vill ha skickat när du är i kundvagnen. Där framgår alternativen.

Ja det kan du säkert, om det inte är kopplat på något speciellt sätt.
 
Har de? Kan man se eller ta reda på om prylen skickas från EU?

Har aldrig använt Banggood, bara Ali och DealExtreem. Ska genast dit och reka. Tack!

Förresten, du som är erfaren, kan man vika undan en av panelerna utan att det påverkar? Eller, jag fattar ju att jag får lägre effekt, men funkar det fortfarande? Blir en 4-panelers som en 3-panelers om man gör så eller slutar prylen ladda helt om en panel skuggas?


Jag läste i januari – mars i år en högskolekurs i solcellsteknik och solfångare, även om jag blev sängliggande (influensa?) en längre tid så jag hann inte med inlämningsuppgifter och att tenta.

Men jag lärde mig att nominell effekt för solceller är vid ljus på 1000 W/kvadratmeter, 25 grader C och eventuellt var det någon viss vinkel emellan ljuskällan och solcellen. Industristandard enligt någon norm som jag nu glömt bort vad den heter.

Om det någonsin är så fint väder här i Sverige att solen lyser med 1000 W/kvadratmeter fick jag inte klart för mig.

Men lite skugga över solcellen sänker den verkliga effekten rejält. Det tillhör den högre matematiken för att härleda detta.

Per
 
Jo, men sänker det effekten för de celler som inte är skuggade också, det är frågan. Det verkar vara så enligt den där sajten jag länkade till ovan. Men jag skrev faktiskt till BlitzWolf och frågade. Få se vad/om de svarar.

Spännande detta! Men krångligt
 
Jo, men sänker det effekten för de celler som inte är skuggade också, det är frågan. Det verkar vara så enligt den där sajten jag länkade till ovan. Men jag skrev faktiskt till BlitzWolf och frågade. Få se vad/om de svarar.

Spännande detta! Men krångligt

”Min” högskolekurs vänder sig till blivande civilingenjörer i energiteknik som ska jobba med att projektera solcellsanläggningar men jag har tillräckliga kunskaper för att vara behörig att läsa kursen (45 hp inom ett energiingenjörsprogram vari ingår 7,5 hp matematik och 2,5 hp från kursen Elkunskap, eller motsvarande)

En solcellspanel består av massor små solceller som parallellkopplas för att öka spänningen och seriekopplas för att öka strömmen (hoppas med blev rätt nu).

För att förhindra att strömmen går baklänges (ladda ur batterierna) vid svagt solljus finns det backdioder.
Om jag nu minns rätt så som en sådan liten solceller skuggas så blir det inget tillskott av el från alla solcellen som tillhör samma grupp av solceller son har gemensamma backdioder. Så nog 0 i tillskott vid från en grupp av solceller vid skugga (kan minnas fel. orkar inte ta fram förläsningatnteckningarana)

Vår lärare (teknologie doktor) är inte ”bara” teoretiker & forskare + en massa saker till och har även solceller och solfångare på egna bostaden.

Han bloggar mycket (har nog fått nått pris för sin blogg)
Den om har tid och ork (jag har inte det) kan tillbringa många timmar på hans blogg
http://bengtsvillablogg.info/
även om bloggen vänder sig till dom som vill försörja egna bostaden med energi från solen och nog även sälja överskott av el till något elföretag

Per
 
Jag använder nog inte rätt termer. Såna här vikbara paneler är ju hopsatta av flera enheter. De var de enheterna jag kallade celler. Men de bstår väl kanske var och en av många celler?

Om man tar den här t.ex. så består den ju av 4 enskilda "plattor". Jag funderar alltså på vad som händer om man skuggar (viker undan) en av de plattorna. Om en sådan enhet inte alstrar ström, kommer de andra tre att funka fullt ut eller slås de också ut? Hmmm.


1504666390_17.jpg
 
Dom brukar ligga pararllelt så om alla paneler ine är belysta så blir det bara mindre watt.Värre dock att skugga paneler delvis - då ryker spänning och då kan laddningen helt utebli beroende på hur elektroniken kan hantera det.
 
Så bra! Då skulle det funka att vika undan en, så där som jag tänkte.

OK. Varje sån där enhet är en panel och varje panel består av många celler. Har jag fått det rätt nu? :p
 
Ja det går att vid behov som uppe vid ryggsäcken att bara ha hälften av panelerna upp och få dom belysta än och köra hälften lite belysta och ha hela jävla panelen uppe.

Paneltypen är känslig mot skuggning men bara inom panelen.

Haha är i en jävla regnskog i Usa...ingen solpanel funkar under trädena.
Luftfuktighet 900% o noll sol
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
MikeMike Solpanel Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...