Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv?

Tältet ska användas som lyxfjälltält för max 2, och mer sällan vid behov för 3.

Se bild för översikt vilka tält som beaktats. (Ni får förstora för att se, och ursäkta barnkludd.)

Stor GT-absid behövs kanske inte direkt, men då barn finns med i ekvationen bör det finnas i alla fall lite mer utrymme än vad det gör i det Helsport Ringstindtält som f n används som lättare alternativ. Frågan är väl om det extra utrymmet ska vara i form av två absider, eller större innertält?

Viktsmärtgräns 3-3,5.

Jag vill att yttertältet går hela vägen ner till marken.

Jag är inte sugen på ett till Helsporttält. (Upplever kvalitetsskillnad mellan Akto och Ringstind, där Aktot är så mycket lättare att sätta upp bra. Tältpinnarna ska vi inte tala om, böjda hela bunten på Helsporttältet.)

Jag hade väldigt gärna använt någon form av lättare kupolvariant. 2-åringen var rädd i tältet sist vi var ute när det blåste kuling, för att det lät så mycket i tältduken... Har googlat på Exped Orion III UL/UL extreme, MSR remote 3/access 3 och Fjällräven Abisko dome 3. Hur skiljer sig de olika varianterna av Exped och MSR åt? Vilka är något att ha i termer av vindtålighet? Jag vill att innertältet är i tyg (inte något luftigt nät) och att myggnät/ventiler i innertältet kan stängas vid behov. På den punkten är jag osäker, hur är ovanstående varianter konstruerade?

Kupol är mindre prioriterat än övriga faktorer, men hade varit trevligt...

Just nu känns det som att det står mellan Nallo 4 och Kaitum 3, och ett tvivel är själva öppningen på Nallot-det ser så vidöppet ut? Hur blir det när man ska in i tältet vid piskregn/blåst? Blöta sovsäckar? Vill man ha ett Nallo?
 

Bilagor

  • 20180819_084443.jpg
    20180819_084443.jpg
    76.1 KB · Visningar: 999
Senast ändrad:
Jag röstar för Kaitum 3 enligt din beskrivning, rejält med plats för två och funkar för 3 personer. Inte minst tack vare sin symmetriska form med raka innertälts gavlar och två ingångar, kan den person som ligger i mitten sova skafötters förutsatt det är plant vilket ger mer utrymme.
MSR på din lista har inte kopplat inner och yttertält samt PU-belagd yttertältsväv, så ett betydligt enklare tält.

Visst ruskar det och låter i ett tunneltält när det blåser, så är det en avgörande faktor kan ev HB Staika vara ett alternativ. Med sin innerbredd på 140cm hamnar det mellan ett rent tvåans och ett tremans tält. För trångt för tre vuxna dock, och lite tyngre som alla kupoltält.
Även 160cm tycker jag är för smalt för tre vuxna med uppblåsbara liggunderlag, förutsatt att man inte kan sova skafötters. Är tältet avsett i huvudsak för tre vuxna, välj då ett fyrapersoners tält.
Med tre personer ökar ju även packningsvolymen, då kan GT absiden på ex Nallo 4GT vara en fördel.
 
Senast ändrad:
Gjorde ett liknande val för ett tag sedan och landade i att Kaitum var bästa kompromiss, dock ett 4 eftersom vi är fler. Kopplar man loss innertältet i ena sidan får man en större absid vid t ex matlagning.

// L
 
Smaken är som baken och folk brukar rekommendera det de själva har :)

Vad är viktigast för dig? Komfort i tältet eller faktorer som vikt, volym, hur mycket plats som krävs, enkel hantering. Om komfort i tältet inte är viktigast tycker jag Nallo vinner alla ronder. Kaitum så klart mycket mer bekvämt när det väl står där.

Jag har tre barn. På våra fjällvandringar har vi använt Keron 4 GT som blev för tungt. Nallo 4 som blev för trångt vid regnväder. Nu har vi ett Ultamid 4 och jag ska skaffa två små fjälltält (typ Anjan 2 / Niak / Nallo 2) nu när barnen börjar bli större.

När jag har haft bara ett barn med mig har vi även använt Allak, Nammatj, Unna och Duplex. Dvs från med stabila vintertält till lättaste enklaste enväggstält som reses med stavarna.

Allt funkar. Handlar bara om ens personliga prioriteringar (som ju även förändras med tiden).
 
Hur skiljer de sig, tro?

Vet inte men du var ju själv inne på att HB lyckas med de flesta detaljer och du prioriterar enkelt handhavande.

Varför välja annat (om man ändå ska ha ett skandinaviskt fjälltält)?

HB svarar i telefon, man får prata med någon som faktiskt kan grejerna, och de reparerar det mesta till självkostnadspris och skickar reservdelar direkt hem om det behövs.
 
Jag röstar för Kaitum 3 enligt din beskrivning, rejält med plats för två och funkar för 3 personer. Inte minst tack vare sin symmetriska form med raka innertälts gavlar och två ingångar, kan den person som ligger i mitten sova skafötters förutsatt det är plant vilket ger mer utrymme.
MSR på din lista har inte kopplat inner och yttertält samt PU-belagd yttertältsväv, så ett betydligt enklare tält.

Visst ruskar det och låter i ett tunneltält när det blåser, så är det en avgörande faktor kan ev HB Staika vara ett alternativ. Med sin innerbredd på 140cm hamnar det mellan ett rent tvåans och ett tremans tält. För trångt för tre vuxna dock, och lite tyngre som alla kupoltält.
Även 160cm tycker jag är för smalt för tre vuxna med uppblåsbara liggunderlag, förutsatt att man inte kan sova skafötters. Är tältet avsett i huvudsak för tre vuxna, välj då ett fyrapersoners tält.
Med tre personer ökar ju även packningsvolymen, då kan GT absiden på ex Nallo 4GT vara en fördel.

Tack, då kan jag iaf stryka MSR från listan.

Hur är Expedtälten i förhållande till mina kriterier, tro?

Ja 160 är i tightaste läget som 3-manna, (även 70-cm absider är i minsta laget jämfört med alternativen) annars hade det inte varit någon tvekan om att nya Allak 3 är superintressant.

Fjällräventältet är större (180 brett, 80 absid), men vad betyder: "Ett lätt och bekvämt vandringstält året runt, i alla förhållanden utom de mest exponerade."? Vill inte ge mig ut på fjället utan att vara säker på att tältet fixar i alla fall all sorts blåst. Kommer inte vara ute på vintern.
 
En mycket trevlig funktion på Nallo GT är att man kan ta bort kortsidan till absiden och får då en stor regn/vindskyddad plats med utsikt!
 
En mycket trevlig funktion på Nallo GT är att man kan ta bort kortsidan till absiden och får då en stor regn/vindskyddad plats med utsikt!
Det är ju en fantastiskt läcker funktion. Jag har börjat röra mig bort från att använda tält till Tarp just för att få lite mer kontakt med naturen. Med en sådan möjlighet kan man ju verkligen både få kakan och ha den kvar. GT-absiden gör ju at man kan ha öppet även vid regn utan att bli blöt och det är först vid riktigt busväder som man behöver stänga till ordentligt.

Det är så att man blir sugen på att höra med Hilleberg om de kan modifiera mitt Nammatj 3GT med en likadan dragkedja som den Nallo GT har. Då skulle jag ju kunna få samma funktion utan at behöva köpa nytt tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.