Vatten på tältgolvet i tältet

Hej!
Har ett Hilleberg Nammatj, Black Label. Vattenpelare golv 20.000mm.
2 år gammalt. Använt ca 35 nätter i skonsam terräng.

Pllötsligt har vatten börjat komma in i tältet via golvet.
Har inte varit med om detta innan, trots tältet varit ute i några rediga regn.

När det är blött undertill så när jag ligger på luftmadrassen, sitter på tältgolvet eller ex. ställer en väska på tältgolvet blir det blött på golvet.
Detta sker omedelbart, alltså inte efter en längre tid pga.kondensation, ( som jag förstår det), utan efter ca 30sekunder, så bildas det mindre pölar.

Har ni någon erfarenhet av detta?
Vad kan det bero på?
eller ska det vara så, om det är riktigt regnigt /blött underlag som tälter hamnar på/ utsätts för?

Tacksam för era erfarenheter!
 

Bilagor

  • Nammatj blött golv (60).jpg
    Nammatj blött golv (60).jpg
    70.8 KB · Visningar: 1,495
  • Nammatj blött golv (34).jpg
    Nammatj blött golv (34).jpg
    70.3 KB · Visningar: 1,495
  • Nammatj blött golv (24).jpg
    Nammatj blött golv (24).jpg
    40.1 KB · Visningar: 1,471
  • Nammatj blött golv (22).jpg
    Nammatj blött golv (22).jpg
    39.6 KB · Visningar: 1,499
Verkar mycket märkligt. Ser närmast ut som stora droppar.

Inte ens mitt drygt 30 år gamla Nammatj 2 med originalgolv blir så blött, oavsett hur fuktigt och/eller vått det är.

/Birger
 
Verkar mycket märkligt. Ser närmast ut som stora droppar.

Inte ens mitt drygt 30 år gamla Nammatj 2 med originalgolv blir så blött, oavsett hur fuktigt och/eller vått det är.

/Birger

Ja det verkar konstigt.
Dock ej droppar, utan kommer underifrån, från golvet, redan efter mycket kort tid efter att jag satt mig på golvet, eller lagt en väska där, eller ex. liggunderlaget och ligger på liggunderlaget.

Har du haft ditt Nammajt 2, även på/i väldigt vått underlag, även där som stått vatten runt / under tältet?
30år , wow, imponerande ålder på tältet och att golvet ännu fungerar!!!!=)=)
 
Ett vasst föremål krävs det och man har hål i sitt tältgolv.
Rensa marken omsorgsfullt. Ibland kan man till och med gå ner på alla fyra och stryk handen/underarmen över markytan för att känna efter.
Försök alltid att ha något under dig när du kryper runt inne i tältet. Sätter man hela kroppstyngden över ett knä tex (utan något mellan knä och tältgolv) så kan även ett mindre vasst föremål skada golvet. Med footprint ökar livslängden på golvet.
 
Har du haft ditt Nammajt 2, även på/i väldigt vått underlag, även där som stått vatten runt / under tältet?
30år , wow, imponerande ålder på tältet och att golvet ännu fungerar!!!!=)=)

Jag har ett Niak som jag köpte -99. Förra sommaren när vi tältade så vräkte det ner. Hade försökt hitta en bra tältplats men det blev ändå en halv sjö under tältet vid fotändan. Nu var det bara fötter i sovsäck på liggunderlag där men liggunderlaget var endast svagt fuktigt (som en vanlig sommarnatt) trots att golvet flöt på vatten. Är riktigt imponerad av hållbarheten på tältet! Det har säkert 100 nätter på stenigt underlag och dubbelt så många på mjukare underlag bakom sig, utan footprint...
 
Ja det verkar konstigt.
Dock ej droppar, utan kommer underifrån, från golvet, redan efter mycket kort tid efter att jag satt mig på golvet, eller lagt en väska där, eller ex. liggunderlaget och ligger på liggunderlaget.

Har du haft ditt Nammajt 2, även på/i väldigt vått underlag, även där som stått vatten runt / under tältet?
30år , wow, imponerande ålder på tältet och att golvet ännu fungerar!!!!=)=)

Inte så att tältet stått direkt i en någon form av fördjupning där vatten samlas eller i någon form av fåra där vatten rinner. Men visst har det varit rejält blött.

I år var första gången som jag fick in lite fukt underifrån in genom golvet. Men bara så att golvduken blev fuktig, inte så att det kom in något vatten. PU-beläggningen börjar tyvärr släppa lite här och där vilket givetvis bidrar till att fukten lättare tränger igenom. Jag hade också oturen att jag på grund av hård blåst och intensivt slagregn kände att jag relativt skyndsamt ville resa tältet och missade då förargligt nog att en sten stack upp ungefär en tredjedel från inre kortsidan och en tredjedel från ena långsidan av innertältet. Jag fick leva med det då väderläget inte inbjöd till att riva tältet och flytta det. Inte gjorde det golvet gott. Men det höll dock den kvällen, natten och morgonen genom att jag undvek onödig belastning på och i närheten av platsen där stenen stack upp.

Jag är alltid så noggrann som omständigheterna medger när det gäller val av tältplats. Inte minst med tanke på fukt och väta samt med tanke på risk för oönskad vattenansamling och möjlighet till önskad vattenavrinning.

Återkoppla gärna om/när du får ett svar från Hilleberg.

/Birger
 
Min teori är att du har fått någon skada på den täta PU-beläggningen som är på golvets insida. Jag har själv permanent skadat mitt första tält för många år sedan genom att sätta upp det en natt på en grusad yta. Att sedan ligga på alla småstenar under tältgolvet en hel natt gjode inte tältgolvet något gott, och det blev aldrig helt tätt igen. Nu är jag mycket noga med att välja tältplats och undviker noga uppstyckande stenar och rötter mm. Det räcker i princip med att du fått ett hål stort som efter en knappnål för att tältgolvet skall läcka om du slår upp det på vattensjuk mark och skapar tryck genom att vistas i tältet.
 
Om det är jämt fördelat på hela golvet och inte enskilda partier så talar det för att det är fel på beläggningen snarare än att det fått en skada. Särskilt om det tar in lika mycket vatten i fotänden som slits betydligt mindre.

Känns som ett fel som mycket väl kan hända i produktionen utan att det upptäcks, kan ju även vara så att det blivit för tunn beläggning så att det snabbt nöts ner.

Skulle också prata med Hilleberg, de borde vilja utesluta att det gått snett i produktionen
 
Hej igen!
Tack för tipsen!
jag tänkte runda av med hur det hela har gått med mitt tält. Kanske kan vara info för hur andra också kan göra.
Jag kontakta de Hilleberg.
De bad mig göra ett test där man formade tältolvet till en påse. Hällde en vattenkanna vatten i "påsen" och tryckte lite lätt på den. Vatten sipprade ut.
Meddelade Hilleberg detta och de bad mig skicka tältet till dem.
Exakt 14 dygn ( 10 arbetsdygn senare) återkom mitt tält till mig där Hilleberg hade satt dit en helt nytt golv utan kostnad.
Sen testade jag golvet genom med slangen göra vattenpölar på gräsmattan, rejäla vattenpölar och slog upp tältet mitt i dem. Efter 15-20 minuter hade vattnet inte sipprat in/trängt upp genom golvet som det gjorde innan. Under dessa 15-20 minuterna lät jag dessutom trädgårdsslangen fylla på vattenpölen under tältet så det skulle vara rejält blött på gräsmattan.
Summeringen blev:
Hilleberg tog tillbaka tältet- bytte golv- sände mig tältet på 14 dagar med nytt golv, utan kostnad. De visste inte rikigt varför golvet blivit som det blivit.
Hilleberg ersatte även frakten för att skicka tältet till Frösön, Östersund.
Så det kändes som ett väldigt korrekt hanterat reklamationsärende!
=)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
Sindre Enkel duschlösning för torp m el men utan vatten Bo och sova 11
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.