Tält utan absid, hur gör ni?

Tack för alla tips! Mycket användbart!
Vad har du för poncho? Jag har en poncho i tjock PVC material. Väger på tok för mycket för att släpa med sig längre turer.
...
Vart har du hittat den tarpen? Vore tacksam för tips samt uppdatering om hur det blev.

Jag använder Sea2Summit's poncho på 400g som regnskydd och tarp.
Valde denna då jag blev osäker på hur bra de lättare på 230g klarar sig och ville då inte lägga till ytterliggare 700sek (köpte min på rea) jag ser nu att man kan få den lättare varianten för runt 630 sek vilket nog hade gjort att jag vågat testa men nu är jag nöjd med den jag har och 400g extra vikt är ok då den samtidigt tar bort vikten för regnställ, ryggsäcksregnskydd och tarp.
De visar i länken hur ponchon kan användas även som tarp och ryggsäcksskydd men jag vill nog inte påstå att det är en fullständig tarp som går att sova under dock fungerar den bra som regnskyddstarp eller tarp att ha över tältet för att därmed skapa en absid. På förvaringspåsen finns flera olika tarpvarianter jag använder mest en snedvariant då jag är ovanför trägränsen.
 
Har inte Enan samma mått som Akto 1?

Isåfall får man in en 75liters i den lilla "absiden" som finns och du kan samtidigt laga mat sittandes.

Jodå, det funkar absolut men det känns inte helt hundra att sitta inne i tältet med ett brinnande kök mitt i den enda och ganska lilla vägen ut. Dessutom är det lite gött om man ligger still lite längre att komplettera ett så litet tält med en extra yta under tak.

/Johan
 
Jag använde ett pyramidtält, Fjällräven Expedition som jag på den tiden (69-70 talet) ansåg vara det bästa tältet för mig. Nackdelen var att det saknade absid.

Jag köpte en bit tältbottenväv, ungefär 2x3 meter, fållade runt om samt sydde på en massa öglor (ju fler dess bättre). Jag gjorde ett hål på mitten på en kortsida som jag kunde trä över toppen på tältstången och så spände jag fast mot marken med tältpinnar och några snören om det blåste. Det fungerade utmärkt bra.

Denna bit golvväv, numera kallad Tarp, använde jag som Tarp, poncho, regnskydd på många olika sätt samt sov under den , ofta med ryggsäcken som "tältstång" i huvudändan och vandringsstaven som takås (och stöd för ryggsäcken).

Jag har denna Tarp kvar än idag, 50 år senare - så hållbarheten kan jag inte klaga på :) jag tror att jag använt denna Tarp som absid kanske 5-600 fjällnätter.

Thomas
 
Jag tillhör de som har otur med vädret och råkar ofta ut för blåst i kombination med regn. Tarp är, möjligen något tillspetsat, värdelöst i dessa lägen tycker jag, medveten om att andra hyllar denna kombo. Det regnar in under den i sidled. Dessutom vill jag utfärda en stor varning för att lägga an den mot tältduken. Den kan snabbt gnugga upp fula märken på det sättet om det blåser. En kompis råkade ut för detta på sitt fabriksnya Keson 4, natten efter att han klippt bort etiketterna...

Jag förordar ett ordentligt tält med en hygglig absid. Gärna en GT-absid som det heter på Hillebergska, vilket kan översättas till valfritt tältmärke. Kostar kanske 500 g för ett tvåpersonerstält, men är värt det i alla lägen enligt mig. Skillnaden mot en löst fladdrande tarp för något enstaka mindre hekto i totalvikt är milsvid.
 
Jag tillhör de som har otur med vädret och råkar ofta ut för blåst i kombination med regn. Tarp är, möjligen något tillspetsat, värdelöst i dessa lägen tycker jag, medveten om att andra hyllar denna kombo. Det regnar in under den i sidled. Dessutom vill jag utfärda en stor varning för att lägga an den mot tältduken. Den kan snabbt gnugga upp fula märken på det sättet om det blåser. En kompis råkade ut för detta på sitt fabriksnya Keson 4, natten efter att han klippt bort etiketterna...

Jag förordar ett ordentligt tält med en hygglig absid. Gärna en GT-absid som det heter på Hillebergska, vilket kan översättas till valfritt tältmärke. Kostar kanske 500 g för ett tvåpersonerstält, men är värt det i alla lägen enligt mig. Skillnaden mot en löst fladdrande tarp för något enstaka mindre hekto i totalvikt är milsvid.
Lustigt att du skriver det. Tänkte själv på det häromdagen samt på hur det skulle påverka andasfunktionen om man lägger en extra duk mot tältduken. På nåt sätt lär det ju påverka i alla fall.
Någon annan som varit med om det Utesälen skriver om?

Annars har du den här ponchotarpen för en billig peng. Inte så stor och vikten är drygt 200g. Använder min mest som footprint och tarp. ännu inte behövt använda den som regnponcho så vet inte vad den pallar för.

Prisvärd tycker jag. Köpte den på Aliexpress innan avgiftshelvetet med postnord började.

https://www.ulsierra.com/product/3f...oof-shelter-mini-tarp-multifunction-210t-15d/
Tyckte inte den skulle så mycket i pris mot sea to summit. Hittade en sån för 350:-.
 
Lustigt att du skriver det. Tänkte själv på det häromdagen samt på hur det skulle påverka andasfunktionen om man lägger en extra duk mot tältduken. På nåt sätt lär det ju påverka i alla fall.
Någon annan som varit med om det Utesälen skriver om?

Japp, hade en lätt presenning spänd ovanpå ett båtkapell, fladdret i vinden gnagde snabbt sönder kapelltyget där bågarna spände ut det.

Däremot tror jag inte yttertältsväven i ett tält med dubbla väggar andas ändå, så i det avseendet kvittar det.
 
Lustigt att du skriver det. Tänkte själv på det häromdagen samt på hur det skulle påverka andasfunktionen om man lägger en extra duk mot tältduken. På nåt sätt lär det ju påverka i alla fall.
Någon annan som varit med om det Utesälen skriver om?

Nu har jag ju bra absider till mina tält så har inte behövt lägga tarp/poncho mot tältduken men jag har väldigt sällan råkat ut för regn som kommer rakt uppifrån ;).
Det blåser in under tarpen/ponchon, jag skulle gissa på att de som lovordar tarp pratar om renodlade tarp. Ponchon är inget jag skulle rekommendera som tält ersättare det räcker den inte till för.
 
Är ingen tältersättarr jag är ute efter. Mer nåt kmrp eller sätt att skapa en absurd i anslutning till mitt tält som saknar absid. Men lutar mer åt att skaffa en poncho och bygga ett vindskydd bredvid tältet där jag kan förvara packning med mera.
 
Köp en tarp och fäst i tältet så kan du göra ett ganska stort vind regnskydd .

Vet inte om linorna är tillräckligt långa, men det går säkert förlänga om det behövs. Men jag tänker mig att tarpen spänns upp genom att fästa linorna där pinnarna går in i tältet, på andra sidan från där tarpen ska sticka ut från tältet. Äh. Vet inte om jag lyckades förklara.

Finns massor, lägre vikt = högre pris.

Ex

https://www.outnorth.se/robens/tarp-3x3-m

https://www.outnorth.se/urberg/ultra-tarp

https://www.outnorth.se/nordisk/voss-14-si-tarp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Material för tältfönster? Utrustning allmänt 8
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Shas Tält Utrustning allmänt 29
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
TommyX varför vattentätare jacka än tält? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
elektronmusikern Impregnera tält Utrustning allmänt 3
Koga Signature Taklampa för tält. Utrustning allmänt 85
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
rJohansson Bra tält? Utrustning allmänt 36
Wirell92 Tält mount Everest open air Utrustning allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Renovera tält Utrustning allmänt 2
Skipper_ Göra en egen sektionerad stång (för tarp, tält och.. cykel) Utrustning allmänt 6
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
nicko_ Gasollykta i tält Utrustning allmänt 15
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
snotra Dags för nytt tält, tältjämförelse gamla TNF VE-23, Exped Orion Extreme och Akka Dome Utrustning allmänt 9
flygare69 Extra lager PU på tält. Utrustning allmänt 10
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Foehammer117 Bo vintertid i tält utanför univerisitetet??? Utrustning allmänt 23
alexlandoni Begagnat 3 manna tält? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
rimn Tvätta tält? Utrustning allmänt 12
Jaurekaska Tält: Arctic Alpine/ Väska: För hund? Utrustning allmänt 2
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
hiko tält Utrustning allmänt 5
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
Scorpionen Låna/Hyra tält! Utrustning allmänt 0
tovepersson Tält Utrustning allmänt 2
cyrX Packning av tält Utrustning allmänt 11
jamo Maximal värme i ofodrade kängor? + Torka kängor i tält Utrustning allmänt 13
Rodney Flagga + text till tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Uthyrning av tält Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Priser på tält Utrustning allmänt 5
Raskesven Tält i blåsväder Utrustning allmänt 17
mamawi Handla tält i Kosovo??? Utrustning allmänt 9
Kvarnträsk Tält-/vadarskor? Utrustning allmänt 31
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
Kimkim Myggtabletter utan eld? Utrustning allmänt 2
bico Mellanhöga läderkängor utan cellgumminederdel? Utrustning allmänt 16
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
AnnaSigridJohansson För impregnering tvättprogram utan sköljning Utrustning allmänt 3
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
haiwa Tvätt av dunsäck utan torktumlare Utrustning allmänt 6
jubalviktor Rejäl känga utan läder? Utrustning allmänt 25
thex Primus Micron Lantern utan "strumpan" Utrustning allmänt 7
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...