Vandringsstavar - klassiska eller moderna?

Jag använder ett par Leki Trail. Robusta men inte direkt lätta.
Uppskattar verkligen att ha två stavar. Hjälper mig både uppför och utför. Men jag kan väl nämna att jag vid vad i början förlängde stavarna maximalt och band ihop dem med spännband för att få en enda stav som dessutom blev något längre. Det har jag sedan flera år slutat med. En fördel med två stavar är ju som redan nämnts att man har tre stödpunkter när man flyttar den fjärde.
 
Intressant läsning! Vittnesmålen speglar väl den bild jag får av vandrande kamrater - nästan alla har två moderna stavar. Själv är jag rätt gammalmodig ifråga om utrustningen, och det gäller även här. En uttjänt skidstav, 145 cm och utan truga, har följt mig de senaste tjugo åren. Den måste bytas ibland, om inte annat blir den bortglömd på någon järnvägsstation, men det finns fler i lagret.

Staven är bra till mycket, att stötta ryggsäcken med vid rast, som känselspröt på snöfält och i blöta områden och som påskjutare/broms i brant terräng. Och givetvis vid vad, även om jag bara vadar beskedliga jokkar. Vänsterhanden har jag oftast till att stabilisera min lilla kikare som alltid hänger om halsen.
 
Dags för nya stavar

Jag lånar den här tråden för att ställa lite mer frågor om specifika modeller av vandringsstavar.

Jag är alltså helt övertygad om vandringsstavarnas förträfflighet för de behov jag har. Detta trots att jag igår till sist bröt av en av mina stavar från Exped som jag haft sedan 2012, och använt på väldigt många vandringar/turer, såväl sommar som vinter. Min förhoppning var att kunna köpa in ett nytt par likadana eftersom jag varit så nöjd med dem, men så vitt jag kan se har Exped slutat tillverka stavar?

Att döma av den här tråden, och sortimentet i webbutikerna, har Black Diamond blivit det helt dominerande märket. Samma sommar som jag skaffade mina Exped köpte jag faktiskt ett par Black Diamond, men de gick sönder under min första vandring. Det är ju dock ett tag sedan, så jag är beredd att ge Black Diamond en ny chans.

Flera i tråden har förespråkat deras Trail-varianter. Jag ser att de går att trycka ihop tillräckligt kompakt för att kunna användas för att staga upp fotänden på mitt tält (68,5 cm), vilket är ett absolut krav för min del. Jag läste dock i en användarrecension att det kunde vara problem att få Flicklock-funktionen att låsa då staven är i nästan helt ihoptryckt läge.

Mina frågor är:

1. Har någon annan upplevt problem med att låsa Trail-stavarna då staven nästan är helt ihoptryckt?
2. Har någon jämfört Pro- och standardvarianten? Så vitt jag kan se ska skillnaden ligga i låsningen, där Pro-modellen har fått en uppdaterad variant.
3. Har någon nånting att säga angående kolfiberstavar? Jag hade trott att de skulle vara betydligt lättare, men tittar man på de här teleskopstavarna så är de inte ens 10 % lättare än Trail Pro. Finns det något annat man vinner med att välja kolfiber i så fall. Nackdelar? Förutom ett högre pris alltså.
https://www.addnature.com/black-diamond-alpine-carbon-cork-poles-598825.html
 
Jag har inte upplevt något problem med låsningen i infällt läge på BD Trail, och få har vi tre olika modeller i familjen (Trail Ergo Cork, Trail och Trail Wm). Finns en skruv på flick lock låset som man kan justera exenterspänningen med vid behov.
Jag har berört kolfiber vs aluminium ett tidigare inlägg. Kortfattat, kolfiber är lättare men samtidigt skörare vilket kan vara en nackdel i vår steniga fjällvärld.
Har även förstått att om oturen är framme skall det gå att beställa reservdelar inkl även sektioner till BD.

Vet inte om Exped gör stavar längre, men andra fabrikat är Leki och Gipron. De senare med twist lock stängning har jag testat med sämre resultat (tenderar att sjunka ihop lite under en vandringsdag trots att man verkligen stänger låsningen så hårt det går, och kan vara snudd på omöjliga att få isär låsningen när man behöver för transport).
 
Tackar! Jag ser att du redan i trådens andra inlägg berör kolfiberstavar. Jag känner också att det känns som ett skörare material, men eftersom de varianter Black Diamond erbjuder (som passar mina krav i övrigt) knappt är märkbart lättare undrar jag om det finns någon annan fördel som jag missar med kolfiber. Det låter inte som att det finns någon, så det lär bli aluminium igen!

Har du haft möjlighet att testa Pro-varianten? Oavsett om du har det eller inte låter det som att du inte ser något behov av en uppgraderad variant av låsningen. Korrekt?
 
Har du haft möjlighet att testa Pro-varianten? Oavsett om du har det eller inte låter det som att du inte ser något behov av en uppgraderad variant av låsningen. Korrekt?

Jag har aldrig testat Pro varianten. Varit nöjd med de jag har så ingen anledning att köpa dyrare stavar än jag behöver.
 
Jag har kört med samma trästav i flera år nu. Noll tekniska problem. Inga utsläpp. Ingen miljöpåverkan i övrigt, som t.ex. mikroplaster som slits av från moderna stavar. Det är logistiken som är knepig, mest av det skälet att den väcker uppmärksamhet. Nu har jag bara åkt tåg och buss med trästaven. Flyg är väl inte att tänka på, skulle jag tro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
michaelahogberg Vandringsstavar? Utrustning allmänt 1
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
pal2 Vad tänka på med vandringsstavar? Utrustning allmänt 15
avslutad121010 Vandringsstavar Utrustning allmänt 5
Christoffer Hedman Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 20
MP-Moller Vandringsstavar eller ej Utrustning allmänt 46
estetdrägg Vandringsstavar budget??? Utrustning allmänt 7
Antis Vandringsstavar Utrustning allmänt 5
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...