Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

Men ska de då ta bort mittmarkeringen som ofta finns, som visar var cyklister och fotgängare ska vara? Eller gäller detta bara på GC-banor där sådan markering inte finns? Om det nu finns såna, blev osäker plötsligt.

Ja, detta gäller bara där mittenmarkering saknas. På skylten D.6 är cykel och fotgängare ovanför varandra.

https://vägmärken.se/pabjuden-gang-och-cykelbana/

På banor med mittlinje (skyltat med D.7) är det högertrafik som gäller för cyklister och "som förut" för fotgängare.

https://vägmärken.se/pabjudna-gang-och-cykelbanor/
 
Höger eller vänster- en valfråga?

Problemet blir ju att det blir väldigt otydligt vem som ska väja för vem.

Nu ska cyklisterna alltså köra om "mötande" fotgängare, men tittar man på alla andra trafikregler så ska fordon som möts hålla till höger... Även fotgängare som möts på gångbana rekommenderas att hålla till höger. Men när en cyklist möter en fotgängare ska dessa plötsligt hålla till vänster...

Det andra stora problemet är ju att denna regel bara gäller på kombinerad gång- och cykelbana, men 90% av de gångbanor jag går på är det väldigt svårt att veta om den är kombinerad eller ren gångbana. Det är oftast bara skyltat där det ansluter mot andra vägar, kommer man t.ex. ut från en fastighet kanske man inte alls har nån koll på vad det är för typ av bana...
Visst finns det nackdelar som du mycket riktigt påpekar.
Som oskyddad fotgängare (vilket jag oftast är) så tycker jag ändå att fördelen med att se de fordon som är närmast mig - så att jag kan kasta mig åt sidan om det behövs- överväger. Dessutom kan jag få ögonkontakt med cyklisten vilket ger oss båda bättre kontroll över situationen.

När det gäller på vilken sida fotgängare skall gå så hittar jag denna rekommendation från NTF:
"I Trafikförordningen står inte hur gående ska förhålla sig på kombinerade gång- och cykelbanor, endast att man ska hålla sig till vänster om man går på en körbana eller en vägren. En rekommendation från NTF är att gå på vänster sida."

Det har nu alltså upphöjts till "lag".
Sedan är det ju så med trafiklagstiftning att den omöjligt kan täcka in alla situationer och då gäller Vägtrafikförordningen 2:a kapitlet 1:a paragrafen.
 
undrar om de tänkt på hur det kommer att funka i realiteten, eller om det mest är några byråkrater som suttit och tänk vid sina skrivbord. gissar på det senare - svag förankring i det verkligheten.

<= C
<= G
=> G
=> C


Ska man ha gångarna till vänster om cyklisterna så hamnar dessa alltså i mitten, men då e det underförstått att vägen är delad i två riktningar. kommer bli problem med hundägarna.

Men om jag tolkar skylten på SVT så blir det så här - kollision! 😀

G=> <=C
G=> <=C
C=> <=G
C=> <=G

Eller kan det va så här kanske? verkar mest praktiskt då hundägarna slipper ha kopplet hängades tvärs över cykelvägen när den går vid kanten och sniffar

=>G
<=C
=>C
<=G
 
Blir nyfiken på hur detta ser ut i verkligheten. Där jag bor finns det enbart gemensamma gång- och cykelbanor. Jag upplever aldrig något kaos, därför att de oftast inte är särskilt mycket folk som går och cyklar. Det är gott om plats att mötas och inga problem att hitta utrymme för att väja.
Hur vanligt är det med gemensamma cykelbanor på platser där det är mycket gående och cyklister? På såna platser antar jag att det är bättre att dela banan i en gång- och en cykelbana.
 
Äntligen

Hur många gånger har man inte cyklat bakom en person som tar ett steg rakt ut vänster för att korsa banan. Gärna med hörlurar i. Livsfarligt!

Ni vi går i trafiken (bilar) så går man ALLTID mot trafiken och nu så även när man möter cyklister. Sunt förnuft.

Ang. delade cykel/gångbanor. Har sett alldeles för många cyklister och gångare som går "fel", alltså överträder den heldragna linjen. Dessa banor hjälper ju eg. ingenting.
 
Så uppfattar jag det

Eller kan det va så här kanske? verkar mest praktiskt då hundägarna slipper ha kopplet hängades tvärs över cykelvägen när den går vid kanten och sniffar

=>G
<=C
=>C
<=G

Så uppfattar jag det när banan inte är uppdelad med streck.

Är det en GC-bana med delningsstreck så får man betrakta det som två olika "vägar". Då kommer dom fotgängare som går närmast delningsstrecket att få lämna hunden hemma och dessutom ha mycket god uppsikt bakåt.

En idé kan ju vara att ha 2 delningsstreck, vardera en bit in från sidan. Mellan dom blir cyklisternas plats. Fotgängarna får hålla sig i periferin. (Någon perfekt lösning finns nog inte.)
 
Problemet blir ju att det blir väldigt otydligt vem som ska väja för vem.

Om både fotgängare och cyklister skulle hålla till höger så skulle cyklisterna "köra om" fotgängarna till vänster, precis som vilken upphinnande trafikant som helst.

Nu ska cyklisterna alltså köra om "mötande" fotgängare, men tittar man på alla andra trafikregler så ska fordon som möts hålla till höger... Även fotgängare som möts på gångbana rekommenderas att hålla till höger. Men när en cyklist möter en fotgängare ska dessa plötsligt hålla till vänster...

Det andra stora problemet är ju att denna regel bara gäller på kombinerad gång- och cykelbana, men 90% av de gångbanor jag går på är det väldigt svårt att veta om den är kombinerad eller ren gångbana. Det är oftast bara skyltat där det ansluter mot andra vägar, kommer man t.ex. ut från en fastighet kanske man inte alls har nån koll på vad det är för typ av bana...

I alla andra sammanhang är det högertrafik som gäller. Förut fanns det ett undantag. Nu finns det plötsligt två undantag...

Om du tänker dig samma situation där det är gående och bilar på landsvägen. då är det för mej uppenbart att gångtrafikanten håller sig närmast kanten och fordonsföraren drar sig lite mer mot mitten av vägen då de möts. Finns mötande trafik får bilisten som har hindret/gångtrafikanten på sin sida väja, dvs sakta in eller till och med stanna. För mig är det uppenbart att det ska fungera på samma sätt på kominerad GCväg.

Således tycker jag denna model verkar bra och tror det är detta lagstiftaren vill uppnå och det ser jag inte som något undantag, snarare ett förtydligande at gående håller vänster gäller även på kombinerad GCväg:
=>G
<=C
=>C
<=G

De enda som får problem här är "ThureB på cykel med hunden till höger" men cyklister med hund är nog relativt få och de får väl i mina ögon anpassa fart och var i körbanan man väljer att köra så att inget händer.

Eller har jag missförstått någon annan situation där detta blir tokigt?

/Patrik
 
Ja, detta gäller bara där mittenmarkering saknas. På skylten D.6 är cykel och fotgängare ovanför varandra.

https://vägmärken.se/pabjuden-gang-och-cykelbana/

På banor med mittlinje (skyltat med D.7) är det högertrafik som gäller för cyklister och "som förut" för fotgängare.

https://vägmärken.se/pabjudna-gang-och-cykelbanor/

Tack! Nu begriper jag äntligen. Där mittmarkering saknas cyklar man helt enkelt som man gör på en vanlig väg. Håller till höger och väjer för fotgängare som ska gå på vänster sida mot trafikriktningen precis som vanligt. Enkelt!
 
Det är inte lätt.

NTF skriver så här om kombinerad gång och cykelväg:

Möte mellan cyklist och gående

Vid möte ska fordon hålla till höger (högertrafik), omkörning ska ske till vänster. Gående bör gå på den vänstra sidan för att underlätta ögonkontakt.

https://ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/ovrigt-om-lagar-och-regler/mote-mellan-cyklist-och-gaende/

Risken är uppenbar att både cyklist och gångare krockar. Cyklist håller höger vid möte och gångare håller vänster oavsett.

När cyklisten skall köra om den gående skall det ske till vänster. Något förvirrande!

Är kombinerad GC samma sak som gemensam GC?
 
Fast det är ett aber förstås. Inte ens där det är mittlinje och ordentligt skyltat följer ju folk reglerna, eller begriper ens högerregeln. Då kan man kanske inte begära att de ska hålla reda på två uppsättningar regler. Fast jag bor i en stad där körkortsinnehavet är, tror jag, mycket lågt och cykelkulturen är hemsk. Tror högst var 20:e cyklist har lyse t.ex.
 
Det är inte lätt.

NTF skriver så här om kombinerad gång och cykelväg:

Möte mellan cyklist och gående

Vid möte ska fordon hålla till höger (högertrafik), omkörning ska ske till vänster. Gående bör gå på den vänstra sidan för att underlätta ögonkontakt.

https://ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/ovrigt-om-lagar-och-regler/mote-mellan-cyklist-och-gaende/

Risken är uppenbar att både cyklist och gångare krockar. Cyklist håller höger vid möte och gångare håller vänster oavsett.

När cyklisten skall köra om den gående skall det ske till vänster. Något förvirrande!

Är kombinerad GC samma sak som gemensam GC?

I lagtexten står gemensam och det är nog samma som NTF kallar kombinerad. Dvs den är inte avskiljd med linjer eller annat. Man samsa om samma yta.

Ang omkörning är du nog lite fel ute - vid omkörning är både omkörnade och den omkörde på väg åt samma håll. Man kör inte om en mötande. Den väjer man för om det behövs.

Jag ser ingen ökad risk för kollision med nya regeln, snarare tvärtom - nu är det förutsägbart var gående ska hålla till vänster, inte bara på ren bilväg utan även på kombinerad GCväg.

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...