Göra eget footprint!

Har precis köpt ett lätt tält med väldigt lätt golv, tippar på 20-30D och funderar lite på att köpa mtrl för att sy ett footprint.

Kan visserligen köpa ett men vikten på det skulle bli ca 500g för hela tältet, och kapar jag det för att bara ha det under innertältet så torde väl vikten bli ca 350g gissningsvis!

Har tittat en del på extremtextil...men tänkte höra vad ni kunniga rekommenderar och använder?
 
Enkelt

Har tagit en vägg från ett partytält som inte används.
Klippte till den så att den passar under innertältsgolvet, men inte i den del som är absid.
Jag klippte den så att den är något mindre än golvet.
Den har öljetter, så det är enkelt att fästa den direkt i marken, innan jag lägger på tältet.

Syftet är såklart att skydda innertältsgolvet.

Mitt tält väger 1.7 kg. Skyddet är ganska lätt, så jag tycker att det är värt den extravikten.
 
Har också ett lätt tält med silnylon 20D eller så i golvet, köpte tyg på Extreme textil, ungefär 70 g/m2 och det känns rejält. Man kan nog gå ner lite i tjocklek, tyvek ska vara ett lätt alternativ men har inte själv testat.
 
Otroligt smart marknadsföring av tälttillverkarna: Klart du ska köpa det ultralätta tältet som väger nästan ett halvt kilo mindre för några tusenlappar extra. Det har dock så tunt golv så för att våga använda det får du köpa till ett extragolv för ett par tusenlappar till och som väger nästan ett halv kilo......
 
Expes

Otroligt smart marknadsföring av tälttillverkarna: Klart du ska köpa det ultralätta tältet som väger nästan ett halvt kilo mindre för några tusenlappar extra. Det har dock så tunt golv så för att våga använda det får du köpa till ett extragolv för ett par tusenlappar till och som väger nästan ett halv kilo......

Exped har ett tunt liggunderlag som går att använda som filt. Så tänker jag som en bra lösning. Tänker dessutom bara paddling.

https://www.outnorth.se/exped/multimat-trio#Orangegrey
 
Har footprint av mylar, det finns på 150cm rulle och brukas mest som elektrisk isolering.
Byggplast blir lite tyngre men varar längre.

go tur
 
Otroligt smart marknadsföring av tälttillverkarna: Klart du ska köpa det ultralätta tältet som väger nästan ett halvt kilo mindre för några tusenlappar extra. Det har dock så tunt golv så för att våga använda det får du köpa till ett extragolv för ett par tusenlappar till och som väger nästan ett halv kilo......

Jo så är det. efterfrågan på lätta produkter leder till svagare produkter ofta och man är mer eller mindre tvingad att fixa förstärkningen själv. men själv har jag aldrig förstått vitsen med ett speciellt footprint. Det är bättre att ta nåt man redan har med sig som en poncho eller ett cellplastunderlag. In med liggunderlaget UNDER golvet så har man sitt skydd mot sten och vassa pinnar.
 
Otroligt smart marknadsföring av tälttillverkarna: Klart du ska köpa det ultralätta tältet som väger nästan ett halvt kilo mindre för några tusenlappar extra. Det har dock så tunt golv så för att våga använda det får du köpa till ett extragolv för ett par tusenlappar till och som väger nästan ett halv kilo......

Tyvärr var inte tältet super-ul, utan väger in på 2.1kg (väldigt rymligt 3-manna) till ett riktigt Bra pris...samt att extragolvet kostar 580kr :D!
 
Otroligt smart marknadsföring av tälttillverkarna: Klart du ska köpa det ultralätta tältet som väger nästan ett halvt kilo mindre för några tusenlappar extra. Det har dock så tunt golv så för att våga använda det får du köpa till ett extragolv för ett par tusenlappar till och som väger nästan ett halv kilo......


Haha även om jag delvis håller med så finns en poäng med löst golv. Golvet slits nog mest i ett tält och då kan man antingen ha ett tjockt och tungt som håller länge eller tunt och lätt som snabbt går sönder. Fördelen med ett löst är att man har ett "offergolv" som inte behöver ha samma livslängd som tältet i övrigt, det kan dessutom anpassas efter typ av tur.

Jag gillar klassisk presenning av billig typ och tejp som follning. Lätt att bära, lätt att tillverka och billigt. Gärna i vit färg så att mina tappade prylar syns bra och lera syns innan man trampar i den eller ställer ryggan på den.

/G
 
Jag har ett tyvek-footprint som bara ar klippt sa det ungefar tacker taltgolvet minus lite. Jag har inte sytt det i kanterna och har heller inte oljetter. Jag lagger bara ut det och sedan slar jag upp taltet sa gott det gar over tyvek:en. Har hitills fungerat alldeles utmarkt.

Tyveken ar kopt i USA, kostade inte manga dollar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...