Vandring från skratch

Jag har tagit flera veckor ledigt i sommar och har ovanligt lite planerat. Jag funderar därför på att göra en vandring någonstans i norra Sverige/Norge i ca en vecka. Den enda vandringen jag har gjort innan är en upp för Kebnekaise med några vänner men det var bara en två dagars vandring.

Jag har därför börjat fundera på vad jag behöver och vilken budget jag borde ha. Jag inser att dyra lätta saker är att föredra men måste prioritera någonstans för att det inte ska dra iväg. Jag kan säker låna lite saker men jag utgår här från att jag behöver köpa allt.

Dessa saker kommer jag på:
Ryggsäck
Tält
Sovsäck
Liggunderlag
Vandringskängor
Skaljacka (det har jag)
Vandringsbyxor

Jag började kolla på tält och fastnade lite för Oppland 3 LW då det verkar lätt och bra om man får med sig någon.

Sedan började jag kolla på liggunderlag och sovsäck och inser ganska snabbt att jag måste prioritera något och därför undrar jag lite vad ni tycker att jag ska satsa på och vilka saker som är lite mindre viktiga. På ett sätt känns liggunderlag/sovsäck/väska viktigast då jag kommer kunna använda det om jag vandrar med någon som är van.

Det ska tilläggas att jag bor i lägenhet och därför inte har allt för mycket plats. Jag måste spara alla saker nerpackade hemma.
 
Jag kompletterar din lista med följande förslag:

- Ylleunderställ (kortkalsonger, långkalsonger och långärmad tröja)
- Gaskök
- Gas
- Cigarettändare
- Vattenflaska (plast, Nalgene eller motsvarande)
- Spork (eller motsvarande bestick)
- Kåsa (eller annan mugg)
- Frystorkad mat
- Annan mat (än frystorkad)
- Kaffe (snabb eller kok) och/eller te
- Godis (blockchokladkakor, hasselnötter och russin)
- Yllestrumpor (tunna, liner)
- Yllesockor (tjocka, utanpå liner)
- Handskar
- Mössa
- Keps
- Buff (eller annan halsduk)
- Kniv (med fast blad)
- Kompass
- Karta
- Multiverktyg (Leatherman eller motsvarande)
- Regnställ (byxor och jacka)
- Första förband
- Hygienartiklar
- Toalettpapper
- Handduk (liten, mikrofiber, snabbtorkande)
- Skräppåse (för matförpackningar)
- Vadar- och lägerskor (Foppatofflor eller motsvarande)
- Vandringsstavar
- Papper och penna
- Mobiltelefon
- Powerbank
- Pannlampa
- Glasögon och/eller linser (om du använder det)
- Solglasögon

Denna lista kan ge dig en fingervisning om vad du kan tänkas behöva eller vilja ta med dig. Välj ut det du finner lämpligt ur den. Och komplettera med det du själv kommer på successivt under förberedelserna.

Lycka till! Trevlig tur!

/Birger
 
Om du vill ha lättpackning kan man faktiskt komma rätt billigt undan. Joggingskor (våtsko-tekniken och utan membran), löparkläder, tunn fleece och underställ från Stadium har de flesta och duger utmärkt på sommarfjäll vid normala förhållanden. Ett spritkök kan enkelt göras själv (fancy feast stove). Det som kan kosta för lättvikt är t.ex sovsäck, tält och lätta bra regnkläder. Men går att komma billigt undan där med. Däremot kanske tarp, ramlös ryggsäck m.m. kan vara överkurs för nybörjare. Om man är helt grön kan det vara svårt att veta vilka komfortnivå att lägga sig på och prylar kan aldrig ersätta kunskap. Finns många bra sidor och forumet för lättpackning här på utsidan. Ett tips kan vara att börja på http://andersj.se/packa-latt-varfor/ och läsa.
 
Tält xxl 999kr
Sovsäck xxl 1100kr
liggunderlag xxl 399kr
skor välj själv 999 - 3999
gaskök med kastrull ~500 kr
Ryggsäck bergans xxl 899 kr

regnställ

kläder att gå i

kläder att sova i


Det behöver inte vara mer komplicerat än detta.

Att starta som UL tror jag är som att skjuta sig själv i foten, det är bättre att köra med normala grejer tills du vet om det är något för dig.
 
Tack för svaren. Ja , jag får helt klart ta mig en funderar och se vad jag behöver och som ni säger så vet jag inte på förhand hur mycket jag kommer att gilla det.
 
Att följa GP råd ar som att skjuta sig i foten via plånboken. Du måste handla 2x.

Enklare är att se vad du har i garderoben innan du börjar handla.

Tätvävd poplinskjuorta i 65/35 har du säkert redan, utmärkt vindblus.
Tätvävda långbyxor har du säkert oxså, fungerar utmärkt som vandrarbyxor. 65/35 kvaliteten gör att även de kan torka på om de skulle bli våta.
Yllesockar tunna finns nog i vintergarderoben, Vindtät jacka har du säkert oxså.

Lättvikts regnställ och vandringsskor brukar det vara mindre ofta i standardgarderoberna.

En syntetisk keps är bra att ha. Handskar har du säkert.

Tunna ylleunderställ kan oxså vara mindre förekommande, ett när det är svalt och ett torrt att sova i.

Flecce eller Jockmockskavaj är bästa tröjan då den inte kan bli blöt.

Det är alltid klokt och billigast att börja med det man har. En vandring börjar ju med att man går ut utanför ytterdörren.

Veckosluts och kvällspromenaderna blir snabbt milslånga.

Go tur och mitt råd är börja sikta mot lättvikt, alla ser mer och går lättare med lätt packning.

go tur
 
Jag inser att dyra lätta saker är att föredra

Stryk dyra, det finns flera gamla trådar om hur man kommer igång med vandring hyfsat billigt (jag orkar inte leta rätt på dem men jag tror att du hittar en om du söker på "miljonär").

Och som sagt var, börja med att kolla på vad du kan använda av det du redan har. Om du t.ex. tränar nån idrott har du säkerligen redan massor med lämpliga plagg.

Om man aldrig vandrat förr så är det klart att då behöver man antagligen köpa tält, liggunderlag och sovsäck, men bortsett från tältet så klarar man sig rätt bra med ett så kallat "festivalpaket".

Second hand, begagnat, låna...

Jag hittade ett komplett gammalt Trangia 25 (med spritbrännare och vanlig alu-stekpanna) för 40 spänn. Köpte det för att ha som reservdelar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Vandring i Hälsingland Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
rotkraft Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20 Allmänt om friluftsliv 4
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...