Tyvek A4 för att printa ut kartor?

Om man inte kan skriva ut på tyvek med bläckstråleskrivare faller även inköp av tyvek A4.

Kvarstående alternativ blir:

Köp tjänsten av ett tryckeri som kan. Tydligen en överkomlig kostnad.
eller
Printa ut på bläckstråleskrivare och laminera. Då måste man ha en sådan lamineringsmaskin förstås.
eller
Testa andra papperssorter (Xerox "NeverTear" nämndes men fungerar tydligen bara med laserskrivar), finns väl annat också...

Hemma hos de flesta står väl förmodligen en bläckstråleskrivare.

Jag köpte en lamineringsmaskin. :)

mvh thomas
 
Det går säkert att skriva ut med bläckstråle på Tyvek, problemet är att bläcket i de flesta bläckstråleskrivare är vattenlösligt. Det hjälper inte att mediet tål vatten (som Tyvek gör) om inte även trycket/utskriften tål vatten.
 
Ibland är low-tech enklast och bäst. Jag brukar skriva ut en vanlig A4-sida, lägga den i en plastficka och eventuellt tejpa igen. Fungerar utmärkt för de tillfällen en köpt karta inte är tillgänglig.

Vanlig plastficka funkar inte för paddling även om man tejpar noga, förr eller senare läcker det in vatten, på fjället är det dock en bra lösning. Kartfodral med rullstängning är helt tät, finns i A3 format.
 
För att lösa samma problem . dvs en tålig karta - finns "mjuklamineringsmaskiner" för hemmabruk?
Jag har en hobbylamineringsmaskin men det laminerade blir styvt och stumt och går inte att vika.
I ungdomen på scouterna tejpade vi självhäftande genomskinlig plast på kartorna - vi kallade det för kartplast och det tålde vandring i regn i skogen men skulle nog inte klara att sitta längre tid på fördäck på en kajak.

Finns det någon form av hemmalamineringsmaskin som laminerar med någon mjuk genomskinlig plast som går att vika?

/Patrik

PS Och vips hade google adds snappat upp ämnet och gör reklam för lamineringsmaskiner i högermarginalen. DS
 
Kartplast på rulle finns fortfarande och åtminstone med laserskrivare eller kopieringsmaskin fungerar det utmärkt att laminera trycksidan, trycket stannar mot klistret så det gör inget att pappret bakom blöts och gnuggas bort. Hur det funkar med bläckstråleskrivare vet jag inte.

Just att kopiera en tryckt karta ger ofta bättre upplösning och kontrast än printer från datafil enligt min erfarenhet.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...