Uppvärmning för Kebnekaise

Jag har ca en vecka från att jag kommer till Kiruna innan min familj kommer upp för att bestiga Kebnekaise och skulle vilja traska lite under den tiden. Är det någon som har några tips? Kommer ha med allt jag behöver för övernattning och sånt.
 
Om din familj kan ta sig till Nikkaluokta för egen maskin skulle jag rekommendera att du tar den lilla turen Nikkaluokta-Visas-Nallo, tur och retur. 34 km + 9 km x 2.

Visttasvaggi är en spektakulär, lättgången och mycket grön dalgång, stigen följer Visttasjohka.
Vistasstugan (34 km från Nikkaluokta): mycket trevlig SFT-stuga.
Nallostugan (9 km från Visatsstugan): mycket trevlig STF-stuga, i en fantastisk högalpin omgivning.

Nallo (1585 m) kan bestigas enkelt och ligger precis vid stugan. Du kan även nå Unna Reita från Nallo (8 km), som är en av de vackraste högalpina plasterna i Kebnekaisefjällen, invid två sjöar.
 
Fortsätt från Nallostugan

vidare ut på kungsleden, ta dalen norr om Tarfala, sväng upp och gå via svarta skön ner till Tarfala. När du väl är där går du på högplatån som ligger mellan Tarfala och Nikkaloukta, du kommer att komma ner vid första bron från Nikka till Kebne. Sitter utan karta och hoppas detta är en hyfsad beskrivning.
God tur
 
Nallo-Tarfala är inte den enklaste promenaden här i världen: det innebär normalt sett den s.k. trepassleden, och är tämligen ansträngande och tidskrävande - ofta med diverse överraskningar i väderleken. Vistas-Nallo-Tarfala tar sannolikt mer än en vecka i anspråk, såvida man inte har snabba fjällfötter.

Men i inlägget ovan åsyftas måhända att man går från Nallo till Sälka (10 km) och sedan söderut drygt 6 km varvid man svänger in vänster till Guobirvaggi. Via denna dalgång kan man nå Tarfala, ca. 15 km. Det kan dock vara en mycket krävande vandring, både i Nallo-Sälka och i synnerhet genom Guoborvaggi, om det finns mycket snö kvar. Detta kan vara väldigt ansträngande. Mot slutet i Guobirvaggi, sista kilometrarna mot Tarfala, finns även diverse risker med glaciärer.

Det enklaste, om man vill bli klar inom en vecka, skulle jag säga, är att gå tillbaka från Nallo via Vistas, ner till Nikkaluokta. De sista kilometrarna (upp eller på tillbaka i Vistasvaggi) kan man även ringa efter en båt (kolla i Vistasstugan eller i Nikkaluokta) - det är en trevlig färd genom inlandsdeltat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...