Vi som planerar att gå Höga Kusten-leden 2018

Jag har en Osprey Aether 70 och en Fjällräven experimental 50, en ovanlig pjäs som nog aldrig funnits på marknaden. Tror det är en testmodell som aldrig kom i produktion. Hoppas jag kan ta den mindre men det beror väl lite på hur duktigt jag lyckas packa. Den sitter väldigt skönt på mig.

Jag har verkligen ambitionen att hålla ner vikten denna gång. Siktar på max 15 kg, men man får väl se hur det slutar.

Anders

Vad väger din fjällräven? Mindre än eller lika mycket som den stora Ospreyn?

Ja det där med vikten... jag skyller allt på mitt tält. :) För närvarande väger rubbet (ryggsäck och packning samt vandringskläder) ca 12,2 kg. Då saknas en liten gastub, en del kläder, toalettsaker och en liten fickkniv. Packlistan ser helt okej ut än så länge och det gör mig ganska nybörjar-nervös.
 
Tack för svar! Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka när det gäller vattnet. I värsta fall tar vattnet slut och det är ganska långt till bebyggelse, eller att klockan har blivit mycket. Min lilla erfarenhet säger iaf att det inte går att lita på att vattenkällorna finns där som tänkt. Och samtidigt är det ovärt att räkna hekton på packningen om man ändå släpar på 4+ kg vatten; det är så klart extra viktigt med lätt packning då, men enklast är ju att hålla nere vattenmängden. Ska skaffa mig ett vattenfilter för säkerhets skull. Antar att man får kolla upp de separata vattenkällorna mer noggrant om man vill vara säker på att det finns vatten där.

Jag kommer att ha ett vattensystem på 3 liter i ryggsäcken och två små vattenflaskor (typ platt plastficka med kork på) att fylla med extra vatten om det behövs. Har ingen aning egentligen om hur det kommer att gå med vattenförsörjningen, men jag bär gärna lite vatten för säkerhets skull. Det är svårt att "slappna av" och tänka att det löser sig, men folk har ju vandrat leden förut och det har gått bra. :) En som gått leden har sagt till mig att det gick bra att finna vatten här och där och att så länge vattnet rör sig som det brukar göra i bäckar så är det lugnt.

Jag har fått ett vattenfilter i gåva, men hade inte tänkt införskaffa ett. Nu får det väl följa med ändå.
 
Vad väger din fjällräven? Mindre än eller lika mycket som den stora Ospreyn?

Vet inte riktigt, men antagligen lika mycket eller kanske till och med en gnutta mer. Den är mycket stadigt byggd och kraftigt (över)dimensionerad. Jag borde väl ta min Osprey antar jag, men jag gillar min Fjällräven. Den sitter så skönt och ger en skön känsla :)

Siktar på 3-liter vatten jag också, det borde räcka. Smart iofs att ha möjlighet att fylla en "läger-blåsa" så man inte behöver snåla under kväll och morgon. Undrar om det finns några lätta alternativ?

Skor då? Jag funderar på vanliga löparskor och komplettera med teva-sandaler. Kängor känns lite svettigt, eller? Hur gör ni?

//A
 
Jag skulle satsat på kängor, men det är ju en smaksak. Jag blir rätt svettig i löpardojor också, men i kängorna kan jag ha två par merinosockar för att hindra skavsår.

Om du ändå väljer löpardojor och tevas så tycker jag du ska testa en längre sträcka innan med full packning så du ser om skor och fötter pallar.
 
Siktar på 3-liter vatten jag också, det borde räcka. Smart iofs att ha möjlighet att fylla en "läger-blåsa" så man inte behöver snåla under kväll och morgon. Undrar om det finns några lätta alternativ?

Skor då? Jag funderar på vanliga löparskor och komplettera med teva-sandaler. Kängor känns lite svettigt, eller? Hur gör ni?

//A

En "läger-blåsa" skulle kunna vara sånt som säljaren/butiken vedebacken säljer på tradera (ag länkar inte för jag är osäker på vilka regler som gäller för sånt i forumet). Rymmer 0,7 liter vatten och kan lätt rullas ihop när den inte används. Det verkar smidigt iaf.

Har också tänkt på att det kommer bli jättevarmt med kängor, men jag kommer att vandra i mina Salomonkängor med lågt skaft och grov sula, ett par tunna strumpor plus ett par merinoullstrumpor. Plus skavsårsplåster på/runt strategiska platser, dvs min hallux valgus. Ullen gör ju att värmen regleras och det blir mjukt. Jag har hört att sista biten Varvsberget-Öviks centrum är en pärs med kraftigt lutande stenhäll, såphala varvat med mycket branta lika hala trappor. Jag hoppas att kängorna ger någorlunda bra grepp...
 
För er som inte har läst denna artikel ännu, gör gärna det. Matnyttig information från en person som vandrade Höga Kustenleden på kort tid.

https://www.utsidan.se/cldoc/hogakustenleden-pa-2-varkande-fotter_12678.htm

Fascinerande historia. Och så långt från mig själv, jag är mer inne på att fisa runt och varva ner. Imponerande pannben, bra gjort att fullfölja.

Man kan notera att den är från 2008, så helt aktuell är den inte. Jag gissar att leden vuxit i popularitet sedan dess, det är mitt intryck från besök i trakten. Säkert är det bättre utmärkt och lättare att hitta. fast bäckar är nog fortfarande en "spännande" vattentillgång att förlita sig till.

Man kanske ska överväga kängor ändå. Har ett par bra Hanwag som är väl ingådda. Tror jag tar beslutet i sista stund när man får en hint om hur vädret blir.

//A
 
Hej alla!

Trevligt initiativ! :) Jag funderar också på att gå Höga kustenleden i sommar, igen. Jag gick hela 2015 också, så jag kanske kan svara på en del frågor.

Ang. handlingen så är det som någon redan nämnde affärer i Ullånger, Docksta och Köpmanholmen. Leden passerar också nån kilometer från Nordingrå där det också finns en mataffär.

Det här med vatten var också nått jag oroade mig för, speciellt eftersom det under tre dagar av min vandring var 30 grader varmt. Men det löste sig bra. I större naturområden tog jag vatten från bäckar och det gick utmärkt, och på ställen där det var sämre med vatten så stannade jag vid sommarstugor och frågade. Alla var jättetrevliga, ingen nekar en svettig och trött vandrare vatten liksom, och på sommaren är det gott om folk i stugorna i Höga kusten. Dessutom var det på ett fåtal ställen sommarstugeägare som satt upp skyltar att vandrare gärna fick ta vatten ur deras utomhuskranar. Så snällt!!!

Och badställen, var ska jag börja! Hur många bra badställen som helst, på de flesta ställen där leden passerar vatten går det att bada med sandstrand eller klippor. Det är (förutom utsikterna) det absolut bästa med leden och det som gör att jag vill gå den igen. Dock är havet ofta rätt kyligt, speciellt om man går tidigt på sommaren. I grunda vikar och sjöar är det ofta behagligare.

Kajak finns att hyra på Lappuddens camping och i Docksta vet jag, men man lämnar tillbaka på samma ställen.

Ett tips är att ta färjan ut till Trysunda från Köpmanholmen som en extra utflykt. Så vacker ö med ett trevligt vandrarhem. Faktiskt utnämnd till Sveriges vackraste ö nånstans (men jag minns inte var).

Ang skoval skulle jag nog rekommendera gympadojor. Det är klart att det kan bli regnigt och då blir man blöt, men det är också ofta varmt och soligt i Höga kusten om somrarna och då skulle det vara sjukt varmt med kängor. Jag gick med gympadojor förra gången och jag var väldigt glad över det. Under de varma, soliga dagarna skulle jag ha svettats ihjäl i kängor och dagarna det regnade blev jag blöt ja, men inte kall.
Alla gör givetvis som de vill och väljer de skor de trivs bäst i, men jag kommer definitivt ta gympadojor, så lätta och snabbtorkande som möjligt.

Lycka till med planeringen allihop och hoppas vi ses därute!
 
Jaha, blev det så?, sa Anders överraskat.

Jag har visst köpt mig en segelbåt, en udda liten fulfin båt jag suktat efter några år och nu dök den upp till ett bra pris. Så de tänkta ensamvandringen i Höga kusten ersätts nu av ensamsegling istället. Så kan det vara. Vandringen får vänta.

God tur till er andra!
Anders
 
Hej alla!

Trevligt initiativ! :) Jag funderar också på att gå Höga kustenleden i sommar, igen. Jag gick hela 2015 också, så jag kanske kan svara på en del frågor.

Ang. handlingen så är det som någon redan nämnde affärer i Ullånger, Docksta och Köpmanholmen. Leden passerar också nån kilometer från Nordingrå där det också finns en mataffär.

Det här med vatten var också nått jag oroade mig för, speciellt eftersom det under tre dagar av min vandring var 30 grader varmt. Men det löste sig bra. I större naturområden tog jag vatten från bäckar och det gick utmärkt, och på ställen där det var sämre med vatten så stannade jag vid sommarstugor och frågade. Alla var jättetrevliga, ingen nekar en svettig och trött vandrare vatten liksom, och på sommaren är det gott om folk i stugorna i Höga kusten. Dessutom var det på ett fåtal ställen sommarstugeägare som satt upp skyltar att vandrare gärna fick ta vatten ur deras utomhuskranar. Så snällt!!!

Och badställen, var ska jag börja! Hur många bra badställen som helst, på de flesta ställen där leden passerar vatten går det att bada med sandstrand eller klippor. Det är (förutom utsikterna) det absolut bästa med leden och det som gör att jag vill gå den igen. Dock är havet ofta rätt kyligt, speciellt om man går tidigt på sommaren. I grunda vikar och sjöar är det ofta behagligare.

Kajak finns att hyra på Lappuddens camping och i Docksta vet jag, men man lämnar tillbaka på samma ställen.

Ett tips är att ta färjan ut till Trysunda från Köpmanholmen som en extra utflykt. Så vacker ö med ett trevligt vandrarhem. Faktiskt utnämnd till Sveriges vackraste ö nånstans (men jag minns inte var).

Ang skoval skulle jag nog rekommendera gympadojor. Det är klart att det kan bli regnigt och då blir man blöt, men det är också ofta varmt och soligt i Höga kusten om somrarna och då skulle det vara sjukt varmt med kängor. Jag gick med gympadojor förra gången och jag var väldigt glad över det. Under de varma, soliga dagarna skulle jag ha svettats ihjäl i kängor och dagarna det regnade blev jag blöt ja, men inte kall.
Alla gör givetvis som de vill och väljer de skor de trivs bäst i, men jag kommer definitivt ta gympadojor, så lätta och snabbtorkande som möjligt.

Lycka till med planeringen allihop och hoppas vi ses därute!

Hej och tack för all värdefull info! Du besvarade många frågor i ett enda nafs, vad fint att du tog dig tiden att skriva. Det uppskattas. Förhoppningsvis får vi alla en riktigt fin vandring.
 
Jaha, blev det så?, sa Anders överraskat.

Jag har visst köpt mig en segelbåt, en udda liten fulfin båt jag suktat efter några år och nu dök den upp till ett bra pris. Så de tänkta ensamvandringen i Höga kusten ersätts nu av ensamsegling istället. Så kan det vara. Vandringen får vänta.

God tur till er andra!
Anders

Tänk så det kan bli. :) Lycka till med din båt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Burgalveist Planerar en 10 mila vandring. Vandringsleder 10
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
såg valet står mellan att gå Rallarvägen eller Rallarstigen. Vandringsleder 0
såg Hur lång tid tar de att gå Serri naturresevat Vandringsleder 1
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
aik_putte Vågar jag gå här? Vandringsleder 2
andersss Gå i från skåne till stockholm Vandringsleder 8
JET Kinnekulleleden - Ej lämpligt att gå med hund Vandringsleder 3
zzeezz Hur länge orkar man gå? Vandringsleder 29
krippa81 4 dgr i Jämtland, vart ska vi gå? Vandringsleder 6
jagar1 Gå Halmstad-Valdermarsvik, sedan Grønland Vandringsleder 1
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
pajaflow Höga Kusten Vandringsleder 4
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Joel S Dagsturer, Höga Kusten utan bil Vandringsleder 1
Silver Fang Höga Kusten - Vart ska jag bo och starta etappen Vandringsleder 1
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
Hota Höga kusten etapp 9, kvarglömt Vandringsleder 0
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
iknor Vart slutar höga kusten-leden? Vandringsleder 1
macpasp Höga kusten med barn Vandringsleder 8
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
pontakoj Höga Kustenleden Vandringsleder 1
rövardotter Höga Kustleden Vandringsleder 5
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
igs Höga kusten leden Vandringsleder 6
croby Höga kusten leden hur lång tid? Vandringsleder 4
Aasenheim Höga kusten hike Vandringsleder 0
frostnatters Höga Kusten Hike Vandringsleder 2
såg Höga Kusten leden Vandringsleder 2
BeatriceK Höga kusten svårighetsgrad? Vandringsleder 0
ekk Höga kusten leden Vandringsleder 7
igs Höga kusten leden ???? Vandringsleder 2
dangermouse Höga kusten med bebis Vandringsleder 0
JKS Höga Kusten Vandringsleder 1
igs Höga kusten leden? Vandringsleder 1
bjaerven Höga kusten-leden Vandringsleder 0
sova Höga Kusten? Vandringsleder 10
pecka Höga kusten-leden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...