Ryggsäck på flyg

Tänkte ta min 35 liters/10KG säck på flyget för att vandra i Alperna MEN om det blir tjafs om att inte kunna ta den som handbagage brukar ni packa in era säckar på något speciellt sätt eller bara att sätta ihop alla remmar och hoppas?
 
Om den håller måtten för handbagage på ditt flyg, rulla in den i gladpack efter säkerhetskontrollen om remmar, spännen el. dylikt skulle vara ett problem.
 
Remmar etc brukar aldrig varar något problem med ryggsäck som handbagage. Jag anväder det regelbundet och har aldrig fått några synpunkter på detta.
Enda du behöver kolla är att måtten och tillåten max vikt för handbagage på det flygbolag du reser med. En fullpackad ryggsäck kan gärna bli för "rund", och därmed trilla utanför tillåtet max mått på någon ledd.
 
Remmar ska bara undvikas på incheckat bagage då det kan fastna i bagageband osv. På incheckad är det lugnt om den klarar mått och viktgräns (ovanligt att de väger men händer säkert)

Brukar ha en vanlig sopsäck runt incheckade ryggsäckar (men med taggarna i något som sitter fast i väskan om den skulle slitas av).

/G
 
Har använt flight bag för incheckad ryggsäck när det varit lång flygning med flera byten = många ställen den kan fastna och gå sönder på.
Dock stökigt om man skulle behöva bära med sig den på vandring. Kraftiga sopsäckar enligt tips ovan är nog bättre isf.

35-40 liter är väl ungefär vad man kan få med sig i vanligt handbagage. Olika flygbolag kan ju vara olika kinkiga med dimensionerna. Ett knep är att plocka ur en del grejer ur ryggan (t.ex ta på sig extrakläder) för att få den att se mindre full ut. Eller fixa en kasse från närmaste butik och använd som "personal item" så kan du stoppa lite pryttlar i den.
 
Kan tipsa om ikeakassar, vi har upptäckt att de passar perfekt runt våra ryggsäckar (som visserligen är lite större - 60l men det finns ju olika storlekar på ikeakassen). Om en knyter ihop handtagen så är det bara axelbanden på ryggsäcken som sticker ut.

Ibland kan det vara lite meck att få på dem men de sitter bra, skyddar bra och är något en ändå har hemma.
 
Jag flög till Italien med en 65L ryggsäck och det var inga problem att ha som handbagage. Flög med Ryanair och de är väl kända för att vara petiga.
 
en intressant tråd med ett ämne som jag tror många funderar över när dom ska flyga. fler och fler bolag har inte incheckat bagage som standard och man funderar om man ska chansa med sin stora ryggsäck som handbagage.

senaste året har jag flugit med ryan air, wizz air och norwegian. tre lågprisbolag med olika riktningar. ryan air främst men även wizz air har haft olika strategier genom åren för att dryga ut intäkterna efter dom sålt sina löjligt billiga biljetter. stora "bötes"-belopp om man inte skrivit ut sitt boardingkort, har för stort handbagage eller kommer för sent till check-in. min erfarenhet på sistone är dock att dom blivit lite snällare när det gäller bagaget. nu får man(blir tvingad) ofta skicka sitt handbagage som incheckat innan man ska på planet istället för som tidigare då dom stått och kollat dimensioner på var och ens bagage. wizz air har även börjat ta emot handbagage redan vid check-in-disken. dåhar det visserligen inte vägt mer än 10 kg men jag kunde på så sätt skicka vätskor(vin och brandy från georgien :) ) jag inte fått med annars.

jag har hört att dom förlorar mer på den tiden det tar att kolla var och varannans bagage påväg på planet än att bara ta med folks packning utan att ställa frågor. eftersom dom flesta tänjer på gränserna för vad dom kan ta med då det kostar mycket att betala för incheckat bagage så har planen blivit försenade vid den gedigna genomgången av passagerarnas väskor och det har blivit dyrare för flygbolaget och därav den tillfälliga(?) lättnaden på bagage-policyn.

jag är alltid intresserad av olika life-hacks i denna kategori, någon som har något att komplettera med i lågprisflygens värld?
 
Använder ryggsäck när jag flyger både som handbagage och incheckade och det har funkat bra. Har dock medvetet valt "rena" ryggsäckar dvs med få remmar och annat som kan stöka till det. Innan incheckningen brukar jag "koppla ihop" midjebältet med bärremmarna. Fick också vid ett tillfälle (SAS) höra att jag "använde norsk resväska!"
 
Jag flög till Italien med en 65L ryggsäck och det var inga problem att ha som handbagage. Flög med Ryanair och de är väl kända för att vara petiga.

Flög nyligen med Ryanair och de var förvånansvärt ointresserade av storleken på handbagaget. Aeroflot var däremot väldigt noga och testade de flesta bagage rörande måtten. 35 liters ryggsäck låter dock säkert.
 
30 - 35 liter bör funka som handbagage. Men undvik då multiverktyg och annat som kan räknas som farliga vapen.
Claes Olsson har bagagesäck till ryggsäckar för lite över 100 kr om man ska checka det som separat bagage.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Köpråd ryggsäck Trekking 11
lars.fridberg.7 Ryggsäck Trekking 0
UnderEnTarp Lång man söker likasinnad ryggsäck i lättviktsklassen! Trekking 7
olik0 IT på vandring? Trekking 20
camoscio Förtvivlat snöläge på kontinenten. Trekking 6
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
dako Inköp gasol på Kreta? Trekking 4
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Mats66 Grand Canyon upp och ner på en dag Trekking 8
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
veni Kalalau Trail på ön Kauai Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
eritho Vandring på Mallorca Trekking 12
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
camoscio Sommaren inställd på kontinenten? Trekking 11
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
AnteÅ Två som vill gå var för sig och träffas på "mitten" Trekking 9
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
Magnus H Sugen på Kanchenjunga? Trekking 0
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Trekking 2
tiddelipom Vandring på Färöarna Trekking 2
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...