Lundhags guide bc/ expedition bc

Håller på att köpa nya turpjäxor och behöver er eminenta hjälp.

Ni som åker turskidor med guide bc eller expedition bc (alltså inte ni som sett dem på internet eller provat i butik utan ni som använder dem), hur tycker ni om stabiliteten på foten?

Skaften och sulans stabilitet oroar mig inte. Hälgreppet är grymt. Men en dåligt snörad pjäxa kan kännas sladdrig och instabil vid åkning tycker jag. På Lundhagspjäxan är tåboxen så rymlig och snörningen slutar så högt upp på fotryggen att jag funderar på om ni upplever problem med att främre delen av foten sitter för löst. Är det ett problem?

Plast över tårna håller väta ute men dessa har ju plast som täcker en stor del av foten. Plast andas ännu sämre än GoreTex. Blir ni fuktiga om tårna pga dålig andning?

Upplever någon problem med att fukt läcker in tex i sömarna där plast övergår i läder på fotryggen?

Som ni förstår skulle jag verkligen uppskatta att få veta vad ni tycker!
 
Jag har guide bc (inte expedition) och de problemen uppkommer inte för mina fötter. Jag åker mest skridskor i dem och då är stabiliteten inga problem för mig. De passar helt enkelt mina fötter perfekt.
 
Guide bc

Mina guide bc är perfekta för min fot.
Köpte till en extra innersko. Tänkte att den är bra att byta med om jag blir fuktig. Bivaksturer under flera dagar. Har dock aldrig behövt byta. Sover med dem på.
Har åkt Telemark med ett par Amundsen, funkar helt ok.
Aldrig haft problem med läckage, vaxar innan varje tur.
 
Tursko

Bra tursko tycker jag, jag fick dock gå upp i storlek ordentligt för de var ganska tighta tycker jag.

Men jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna åka Telemark med en BC bindning?
 
Har läst om flera som tycker de är små. Lite märkligt tycker jag som snarare upplever dem som stora. Får gå ner lite i storlek!

Men låter ju bra att de sitter fast på era fötter. Ingen som får skav eller tryck på fotryggen där filtskon slutar och gummit övergår i läder?
 
Har Guide BC. Den passar min fot perfekt, har klarat mig helt utan skavsår från första turen. Tidigare membranpjäxor som jag haft har jag alltid haft problem med. Sköna men omöjliga att torka (nästan). Har ett par extra innerskor till pjäxorna så blir jag riktigt blöt på turen så byter jag bara och torkar sen de blöta över elden på kvällen. Under åkning och utan att ha trampat ner mig så blir jag inte fuktig alls om fötterna.

Alla skor passar ju inte alla fötter men känns dom okej för dina så rekommenderar jag dom starkt.
 
Jag är oxå nöjd med dom (Guide BC). Provade först nya i butik och upplevde att dom satt supetajt över fotryggen, har detta problem med många skor. Men chansade och köpte ett begagnat par som redan var lite ingådda, nu har jag använt dem kanske sammanlagt en veckas skidåkning och de anpassade sig snabbt efter min fot. Har t om behövt lägga in flera sulor för att fylla ut. Supervarma och sköna och tycker att de är lagom stabila för mig. Skulle dock inte våga åka skridskor i dem, mina fötter är inte starka nog.
Det enda felet jag kan hitta är att cellgummit viker sig lite för hårt över ena foten så att det pressar på. Men jag ska testa att lägga in ytterligare sulor, eller ev bara en bit framme under tån. Hörde från personal på alewalds att när det blir såna obekväma veck är det för att foten fyller ut för dåligt. Jag har strl 47 på pjäxorna och har 45.5-46 på vanliga skor, pjäxorna är perfekta på längden iaf. Och supervarma och sköna, nämnde jag det :)
Tips: kolla på tradera, rentaplagg säljer ut använda (ingådda!) Guide BC i bra skick, jag köpte för 1800 spänn därifrån.
 
Och har inte upplevt nåt som helst läckage (vaxade mina). Tycker det är jätteskönt att fotboxen är rymlig, det behövs för värmen när man sover i tält på turen. Hade svårt att hitta tillräckligt breda kängor när jag provade.
 
Är det någon mer än Moga som har problem med tryck på tårna där pjäxorna viker sig? Tåboxen är ju stor och för mig blir det ett ordentligt veck där. Tack vare plasten blir vecket inte skarpt men nog finns risk för tryck. Hur funkar det för er?
 
Bekväma och varma

Är inne på tredje säsongen med Guide BC, mycket nöjd. Använder skorna till skridskor, turskidor och skogsskidor. Kombinerar vid behov med damasker.

Problem med att främre delen av foten sitter för löst: Foten sitter inte så fixerad som i ett par typiska pjäxor, man kan röra lite på tårna, vilket är bra i kyla. Efter lite experimenterande hittar man en lämplig kombination av sockor som fyller ut lagom. Jag använder ett par mellantjocka sockor, typ försvarets stålgrå, tillsammans med tjocka ullfrottésockor.

Blir ni fuktiga om tårna pga dålig andning? Min erfarenhet är man håller sig torr och varm. Fukten sprider sig i lagren av ull, som är lätta att ta ut och torka. Man lär sig efter ett tag om, och i så fall hur ofta, man vill byta sulor och sockor under tur.

Fukt läcker in sömmarna där plast övergår i läder: Kanske en smula när skorna är alldeles nya, men med vax och lite användning så blir de bra.

Foten på de här skorna är f.ö. gjorda av cellgummi, ett gummimaterial som innehåller små bubblor. Det blir inte stelt av kyla som plast, och det ger viss värmeisolering (inbillar jag mig).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...