Hjälp en nybörjare till rätt turskidor

Hallå alla turskideentusiaster!

Jag står precis inför att köpa turskidor (och hela köret - pjäxa, stavar, stighudar osv) och är helt grön på detta. Hjälp! Jag går en utbildning där vi går på längre turer med tung packning och ibland ev pulka. Men hur ska jag tänka och vad ska jag ha?

1. Jag är 158 cm och väger 55 kg. Oftast kommer jag ha ryggsäck på runt 20 kg, men ibland bara med lättare packning. Ibland kommer jag gå med pulka. Hur ska jag tänka med vikten där?

2. Tips på bra och prisvärda modeller/märken? Studentekonomin begränsar ju lite...

3. Och vad ska jag ha för längd på skidorna? Jag läste någonstans att de ska vara 10-20 cm längre än mig, men en annan sa att de bör vara minst 180 cm långa för att få tillräcklig bärighet på snön.

4. Jag har hört att det finns smalare och bredare turskidor. Vilka är att föredra? Kan man åka i längdspåren med de smalare?

5. Jag föredrar att slippa valla, finns det några nackdelar med vallningsfria?

6. Vilken bindning ska jag ha? Och hur ska jag tänka med pjäxor? Är väldigt frusen om fötterna, några tips om modell?

Övriga tips?

Uppskattar all hjälp jag kan få av alla utsidan.se-proffs!
/En förvirrad och nyfiken nybörjare
 
Kommer du att åka på fjället eller i skogen? Fjällskidor bör ha stålkanter för isig snö, skogsskidor behöver vara breda för bättre bärighet i lössnö.
Vad gäller vikt på dig plus packning - turskidor är inte alls lika optimerade som löparskidor, se till att inte ha så långa att de blir ohanterliga - kolla tillverkarnas rekommendationer. Du kommer förmodligen att trampa ner spannet med full packning. Med pulka behöver du troligtvis ha stighudar under. Vallningsfria skidor har sämre glid än vallade, och så låter de, men du slipper oroa dig för att sakna fäste, du behöver inte ha med annan valla än lite silicon för att undvika att det fryser i. Numera säljs många skidor med kortfällar så man kan valla om man vill men när fästet blir för dåligt kan man sätta på kortfällarna.
Om du ska åka på fjället titta på Fischer E99 eller Åsnes Amundsen med backcountrybindning, de går till nöds att använda i spår. Bredare skidor om du ska åka brant eller i skog.
Och när du vet ungefär vad du vill ha kan du ju prova att optimera priset genom att sätta in en annons på prylmarknaden.
 
1. Jag är 158 cm och väger 55 kg. Oftast kommer jag ha ryggsäck på runt 20 kg, men ibland bara med lättare packning. Ibland kommer jag gå med pulka. Hur ska jag tänka med vikten där?

Så ca 75-80kg maxvikt behöver skidorna bära, 20kg ryggsäck är mycket för en så lätt person bättre att packa grejorna i pulka.

2. Tips på bra och prisvärda modeller/märken? Studentekonomin begränsar ju lite...
http://www.outnorth.se/fischer/e99-crown-xtralite-24332#Blue
https://www.xxl.se/madshus-bc-50-wax-langdskida/p/1075062_1_style
https://www.xxl.se/asnes-bc-skies-cecilie-skog-w-skinlock-fjallskida/p/1113423_1_style
3. Och vad ska jag ha för längd på skidorna? Jag läste någonstans att de ska vara 10-20 cm längre än mig, men en annan sa att de bör vara minst 180 cm långa för att få tillräcklig bärighet på snön.

Det beror på vilket före du tänker åka på bärytan kan varieras med längd eller bredd. Du bör klara dig med ca175cm skidor med 60mm bredd i framänden på vårvinterföre.

4. Jag har hört att det finns smalare och bredare turskidor. Vilka är att föredra? Kan man åka i längdspåren med de smalare?
med 60mm maxbredd kan du åka i längdspår de funkar bra för de flesta turer men då det är mycket nysnö vill man gärna ha bredare.

5. Jag föredrar att slippa valla, finns det några nackdelar med vallningsfria?

en del vallningsfria ger mer friktion.

6. Vilken bindning ska jag ha? Och hur ska jag tänka med pjäxor? Är väldigt frusen om fötterna, några tips om modell?

Välj en storlek större än normalt.

Övriga tips?
 
Hej
Åsnes Amundsen, köp till stighudarna.
Rotefella Magnum bindning.
Lundhags guidebc känga. Köp till ett par extra filtinnerskor, då klarar du många nätter på fjället i tält eller bivak.
 
Jag tänkte verkligen inte utge mig för att vara en expert utan en fullfjädrad nybörjare.

Första gången hyrde jag ett par Åsnes Amundsen vallningsfritt med fäste för stighudar och med Lundhags Guide Bc pjäxor.

Mycket nöjd med den setupen men jag upplevde att jag gled omkring i Lundhags modell. Tänkte att de var för stora men när jag efteråt provade mindre storlekar så passade dom inte alls min fot. Dessutom hittade jag par där sulan var fel ditsatt och helt sneda vilket inte piggar upp till ett köp det heller.

Andra gången hyrde jag likadant paket men med ett par Crispi Stetind pjäxor vilka jag inte alls gled omkring i utan satt väldigt fint och kändes stabilare i sidled.

När jag nu köpte egna saker köpte jag samma skidor för dom gillar jag verkligen och valet på pjäxa föll till slut på Alpina Alaska.

Jag gillar verkligen idén med uttagbara innerskor i ull som i Lundhags pjäxor men gillade inte att glida omkring i dom så att det blir friktion under tårna. Alpina Alaska kängorna sitter som gjutet och är väldigt stabila.

Bara lite om hur jag kom fram till modell på skidor och pjäxor. Vallningsfritt med korta stighudar vid behov har varit för mig riktigt användarvänligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
nuwanda Hjälp i längdskidsskogen. Turskidåkning 12
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
Myrek Fästvalla på tejp! Hjälp Turskidåkning 5
lirpco Hjälp! Turskidåkning 9
torpet Hjälp - mina stålkanter! Turskidåkning 3
magnus1977 hjälp Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
muresan Hjälp ang kebnetur Turskidåkning 6
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
Britta GF Hjälp! Bindningen lossnar! Turskidåkning 4
Fuktig sovsäck i snöbivack ?? Varför ?? HJÄLP !! Turskidåkning 11
Hyra av skidutrusning (HJÄLP!) Turskidåkning 2
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
santa_klaus Kort stugtur för nybörjare Turskidåkning 30
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
cloud76 Turskidorfrågor - nybörjare Turskidåkning 6
Jörgen64 Skidsemester för nybörjare Turskidåkning 6
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
nlinden Nybörjare på turskidning. Turskidåkning 4
Knetha Skidinköp till nybörjare Turskidåkning 1
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
Nettchen Åka kortvasa 2011 som nybörjare? Turskidåkning 6
totte Nybörjare: Turskidor för skog, fjäll och lite utför Turskidåkning 1
sanna.h Nybörjare Turskidåkning 8
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
zzeezz Nybörjare Turskidåkning 2
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
dreamteam Nybörjare på längdskidåkning (jo det är sant) Turskidåkning 4
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
Zaijdan Kebenekajse-Ok för "nybörjare"? Turskidåkning 9
Katta Svajig nybörjare Turskidåkning 1
mothesta Turåkningsskidor till nybörjare Turskidåkning 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...