Har sett och provat edgepal irl. Verkar mycket vettigt. Inga motorer som kan överslipa så att säga.
Enkel matematiskt att få rätt och samma vinkel varje gång.
/Per
 
Hattmakarn,

Om vi går bakåt i tiden var i princip alla kniva konvexa eftersom alla knivar som slipas för hand blir konvexa.

Slipverktyg är inga moderna grejor, de har funnits mycket länge. Orsaken till detta är att folk som atbetar mycket i trä behöver flata eggar utan brynegg (det du kallar secondary bevel). Denna typ av egg är perfekt dör att arbeta i trä. Mjukt trä 19 graders total egg. Hårt trä 24 grader total egg.
Denna egg kallades för slipegg eftersom hela eggan måste slipas när man vässar kniven.

De som arbetade i trä hade egna slipverktyg som gav dessa slipeggar på ett enkelt sätt så att man enkelt kunde underhålla eggen.

Ville man förstärka eggen gjorde man en liten brynegg längst ut på eggen. Denna egg skall vara ca 2-3 tiondels mm bred och ca 2-3 grader högre än slipeggen - och det ör med denna egg man balanserar vasshet med slitagetålighet + att den ökar eggens tålighet mot sidokrafter rejält.
Bryneggen skall vara så smal att nör du kan se den med blotta ögat i bra ljus - då är den klar.
Denna typ av egg är minst tusen år gammal och typiskt Skandinavisk.

Titta på en nyinköpt Morakniv med en lupp så ser du att även dessa har en brynegg. Slipeggen ligger på ca 11 grader per sida oxh bryneggen ligger ca 3 grader högre = total egg ca 28 grader.

Titta på täljknivar så saknar dessa brynegg.

Konvexa eggar är bra Och praktiska eggar på allroundknivar. De är hållbara och enkla att slipa för hand.

Men, konvexa eggar... Bark River är ett USA företag som tillverkar knivar med konvex egg. De har ca 2-3 graders konvex sfär på sina knivar. Det innebär att skäreggen ligger på ca 32-35 grader

Fällknivens knivar har ca 6 graders konvex sfär på sina knivar. Det innebär att skäreggen ligger på ca 40 grader.

Traditionella Skandinaviska eggar ligger pp ca 20 grader tital egg. USA knivar ligger på 40 grader, ibland högre.
Skandinaviska yxor brukar ligga på 35 grader total egg...täljyxor ligger lägre.

Om du har en kniv med brynegg så bryner du denna egg med ett fint bryne. Efter ett antal bryningar har bryneggen ökat i bredd till ca 6-7 tiondels mm. Då upplever du kniven som slö trots att eggen är vass. Då måste du slipa slipeggen - tills dess att bryneggen återigen är 2-3 tiondels mm - så fungerar eggen igen.

En konvex egg är egentligen en egg där man slipat det du kallar "shouldern) halvrund, alltså slipat bort den skarpa vinkeln mellan brynegg och slipegg. Detta gjorde man för att eggen skall penetrera materialet bättre.

Balansen mellan slipegg och brynegg är gammal knivkunskap som numera nästan är bortglömd. Folk som bor på landsbygden och som använder knivar på traditionellt sätt använder detta sätt när de balanserar sina eggar.

De vet också att knivar barq skall vara aå vassa de behöver vara för att klara sin uppgift, inte vassare än så. Vassheten måste alltid balanseras mot slitagetåligheten så att kniven skall kunna användas så lång tid som möjligt innan den måste brynas.

På forum är der populärt att visa hur vassa eggar man kan slipa fram, helst skall man kunna tälja i hårstrån - eller raka sig med sin jaktkniv. Om man slipar en jaktkniv så vass att man kan raka sig med den - då har man ändrat knivens uppgift. Den är inte längre en jaktkniv, den är en rakkniv - och den har därmed blivit oduglig som jaktkniv. Det är alltså völdigt fel att slipa en jaktkniv så vass. Det är just därför det finns speciella rakknivar.

Mina slipverktyg är konstruerade för den typ av slipning jag beskrivit ovan, de slipar perfekt rakt nör man använder den raka styrpinnen och det dinns en gradskala som visar exakta grader - oxh det går att ändra slipvinkeln ned till 1/100 dels grad, en bild pp detta dinns på min hemsida.

Använder man den vinklade styrpinnen kan man slipa konvexa eggar i valfri konvex sfär - och man kan bestämma gradtalet på skäreggen också.

Det ör enkelt och logiskt att ställa in önskad slipvinkel - eller hitta den slipvinkel aom eggen redan har.

Vill du ha en djup kunskap om hur knivar oxh eggar fungerar skall su välja ett slipverktyg som kan slipa i exakta grader. Om du inte vet vilken slipvinkel din kniv har - och ändrar slipvinkeln - så vet du inte var du startade, du vet inte var su landade oxh du vet inte ens sträckan du har färdats - och vad kan du lära sig från att inte veta?

När du slipar i grader vet du slipvinkeln sin kniv har, t.ex total egg 20 grader - och när du använt kniven ett tag så förstår du att du vill ha eggen tåligare. Då slipar du om eggen aå att den håller 22 grader oxh använder kniven igen. Då kommer då att lära dig skillnaden mellan en egg på 20 grader oxh en egg på 22 grader - och från det kan du lära sig orsak och verkan, du vet var du startade, du vet var du landade oxh du vet sträckan du har färdats - och det ger dig kunskap.

Efter ett antal slipningar börjar du då då allt djupare kunskap om eggar och hur de fungerar - och varför. Efter ett tag vet du slipresultatet redan innan du har börjat slipa.

Thomas
 
Hattmakarn,
Slipverktyg är inga moderna grejor, de har funnits mycket länge.

Det där långa inlägget var väl ändå reklam för just din produkt?

Som du själv skriver, slipverktyg är inget modernt påfund, och man har i alla tider klarat sig bra med enkla grejor... Den första träningen i att slipa göra man med enkla prylar får både inlärningseffekten och för budgeten.



/Andreas
 
Thomas.
Jättebra beskrivning, diskussion om kniveggar. Mycket kunskap att hämta där och rätt mycket bättre än hur jag försökte beskriva samma sak. Det är en konstart att sätta ord på sin kunskap.

Andreas. Vill man få djupare kunskap i ett ämne så får man ibland tolerera att de som förmedlar kunskapen har sakintresse. Tänk så här: det är lättare för en seende att förklara för en synskadad hur en bild det ut. Om den som förklarar bäst är fotograf må det vara hänt. Visst kan man förstå att Thomas tror på sin produkt men posten vimlar av kunskap som är mer allmän än så.
 
Konstruktören till slipverktyget "Edgepal" har en lång reflexion om knivslipning här.

Nu har jag läst länken. Det var tf. bland det finaste jag läst på länge. Så lärorikt och så bra beskrivet.

Har suttit många timmar på en stubbe och filat motorsågskedjan utan att reflektera över vad jag egentligen gör sett ur ett större perspektiv. Att kniven var det första multiverktyget var en aha känsla att läsa.

Tack för en fantastisk introduktion till kunskapens högre höjder.
Som man brukar säga; det är mycket på ett spett...
 
Ekis,

Jag har, under 60 år, anvönt eggverktyg av alla slag samt lärt mig slipa dem, jag har byggt, slöjdat, fiskat, jagat och jag är knivmakare. Jag ör nu 70 år, bor sedan 30 år ite i Jämtlands skogar, innan dess bodde jag 20 år, halvårsvis, i fjällen. Med andra ord, jag har en mycket lång praktisk erfarenhet av traditionellt praktiskt användande av knivar och andra eggverktyg.

Från mina erfarenheter som bakgrund har jag konstruerat mina slipverktyg. Jag har en hobbyverkstad - och där tilverkar jag mina slipverktyg för hand. Det håller min hjärna och mina fingrar igång.

Om du på något sätt tror att jag gör reklam - och att denna reklam skadar mina "konkurrenter" som säljer tusentals slipverktyg - tycker jag att du skall anmäla mig till utsidan och begära att jag bannlyses.

Thomas
 
Senast ändrad:
Nirrebosse och mbatikopio,

Trevligt att ni uppskattar vad jag skriver om eggar. Jag skriver sällan på svenska sidor eftersom Jantelagen alltid brukar slå till. Alltid är det någon som känner sig kränkt.

Tänkte testa om det fortfarande var så...

Thomas
 
Jantelagen kan man ta till när det går en emot...

Jag har stor erfarenhet av att lära mig av dom som säljer. Jag har arbetat mer än 15år ingenjör på ett stort fordonsföretag har jag stött på många experter från leverantörer och lärt mig mycket av dom. Men då vet jag ju alltid att dom är en leverantör. Om någon expert kommer in utan att tala om att han faktiskt företräder någon som vill sälja så slutar man lyssna och det företaget förlorade i trovärdighet,

Men nu är vi på en plats som faktiskt skall vara fri från sådana intressen enligt forumregler, och det av en god anledning. Forum som tillåter att man marknadsför sina varor informellt kommer att förlora sin trovärdighet + att dom kommer att svämma över av reklam. Titta på Moraknivs social-medie-kampanj som är väl utförd - bra att den får står för sig själv och att vi kan diskutera den här utan att Morakniv försöker styra den diskussionen!


Thomas, din produkt är fantastiskt fint ihopkommen och jag har läst och lärt mycket av det du skrivit. Jag unnar dig att sälja massor och tjäna pengar. Men man måste också ha fingerspetskänsla för marknadsföring.

/Andreas

från Utsidan-reglerna:
Du måste agera som privatperson
Den som skriver artiklar, inlägg, recensioner, tips mm skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte om inte annat avtalats. Endast ett medlemskap per person.
Medlemsnamn
Det användarnamn som du väljer får inte relatera till en kommersiell verksamhet. Vi kan komma att ändra medlemsnamn som uppenbart inte följer reglerna, utan att först meddela detta.
Inlägg för egen vinning (värvning, reklam odyl) är ej tillåtna
Det är inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden.
 
FWIW så vill jag poängtera att jag upplevde Thomas inlägg som helt inom reglerna. Generella råd där det egna verktyget användes som exempel, inte smygreklam. Inte för att jag har något att säga till om, men ändå.
 
Jantelagen kan man ta till när det går en emot...

Jag har stor erfarenhet av att lära mig av dom som säljer. Jag har arbetat mer än 15år ingenjör på ett stort fordonsföretag har jag stött på många experter från leverantörer och lärt mig mycket av dom. Men då vet jag ju alltid att dom är en leverantör. Om någon expert kommer in utan att tala om att han faktiskt företräder någon som vill sälja så slutar man lyssna och det företaget förlorade i trovärdighet,

Men nu är vi på en plats som faktiskt skall vara fri från sådana intressen enligt forumregler, och det av en god anledning. Forum som tillåter att man marknadsför sina varor informellt kommer att förlora sin trovärdighet + att dom kommer att svämma över av reklam. Titta på Moraknivs social-medie-kampanj som är väl utförd - bra att den får står för sig själv och att vi kan diskutera den här utan att Morakniv försöker styra den diskussionen!


Thomas, din produkt är fantastiskt fint ihopkommen och jag har läst och lärt mycket av det du skrivit. Jag unnar dig att sälja massor och tjäna pengar. Men man måste också ha fingerspetskänsla för marknadsföring.

/Andreas

från Utsidan-reglerna:
Du måste agera som privatperson
Den som skriver artiklar, inlägg, recensioner, tips mm skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte om inte annat avtalats. Endast ett medlemskap per person.
Medlemsnamn
Det användarnamn som du väljer får inte relatera till en kommersiell verksamhet. Vi kan komma att ändra medlemsnamn som uppenbart inte följer reglerna, utan att först meddela detta.
Inlägg för egen vinning (värvning, reklam odyl) är ej tillåtna
Det är inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden.

Jomän!
Land ska med lag byggas. Ve dem som kränker principernas rättrådiga okränkbarhet... 😉

I jämförelse med en del andra trådar som allemansrätten som brukar frontalkrascha med hjälp av en politisk aktivist men ändå tillåts härja på så är väl Thomas inlägg bildande. Att han råkar ha ett specialintresse i både arbete och fritid för slipning av eggar borde inte straffa ut honom för att delge oss sina kunskaper. Tvärtom tycker jag, bara bra. Fantastisk fin länk som någon annan la ut.
Nä, det är inget att egga upp sig över, om man säger så...
 
Även en person som jobbar på/äger ett företag inom knivbranschen har väl rätt att yttra sig som privatperson? Visserligen kan det sagda vara färgat av ett intresse i sak, men så är det ju med yttrandefriheten. Alla får yttra sig. Det kan ju finnas en väldig massa kunskap därute. Och någon direktreklam kan jag minsann inte se i Thomas inlägg.

Utan denna frihet har vi bara Wahhabism att vänta, där krav på yttrandefrihet resulterar i repressalier (t.ex. piskrapp varje fredag som "fredagsmys", som är fallet med Raif Badawi i saudiarabisk fångenskap).

Tillbaka till slipningen: EKA W12 har, som framgår ovan, en väldigt kraftig "secondary bevel"-vinkel. Jag har testat: den kan inte tälja överhuvudtaget. EKA hävdar att de haft samma vinkel i över hundra år på sin "secondary bevel". Jag kan inte ta ställning till det påståendet, men nog måste andra noterat samma sak som jag? T.ex. denna recension på CDON.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.