Alone

Aha, det kan förklara varför jag inte såg några avsnitt. Hoppas jag hinner se det innan det bara blir tillgängligt för Premium.
 
Vad jag mest förvånades över var att en deltagare plötsligt har tre presenningar och en flytväst(!) vilket ju får en att undra om det inte var mer än kameror som släpptes ned i pelican cases under tävlingen. Men det är klart att det måste bli bra TV också och jag måste medge att programmet hade ett visst underhållningsvärde...
 
Det stod (när man första gången såg flytvästen) att de fick med flytväst i säkerhetsutrustningen.

Sen ingick det en press i den utrustningen också, och så fanns det två att välja på på utrustningslistan.

Men han har väl FYRA pressar? En (canvas) till väggarna, två (grön och blå plast) till taket och sen har han ju en (grå plast) till sin kanot? Eller räknar jag fel?

Det är fascinerande tycker jag att 6 man gav upp första veckan och de fyra som är kvar har varit där över en månad nu.

Lite kul att se hur olika de är som personer också. Hade man parat ihop t.ex. Alan och Lucas kunde det nog blivit ett bra team (eller så hade de blivit osams eftersom de verkar ha olika prioriteringar:).

Jag är förvånad över att så få av dem försöker med fällor. Det där är väl nästan klassisk trapper-miljö och trappers körde ju mycket med fällor (visserligen främst för att få tag på päls).

Har man gått Trapper-spåret på Vässarö så har man ju sett ett gäng varianter:)

Ekorrar och andra liknande smådjur borde väl finnas?
 
Lustigt att två hoppade av inom en vecka nu. Men intressant att se att det var mest psykologiska skäl.

Men samtidigt måste ju det varit en del av castingen... jag menar, varför tar man ut deltagare som har en döende familjemedlem hemma eller en gravid fru?

(Jag undviker att skriva namn ifall det är nån som inte sett avsnittet än.)


Själv har jag suttit och googlat på forntida byggnadsteknik för att klura ut hur man lämpligast hade byggt en vettig "stuga" i den miljön och med de verktygen:)

Granris som tak på en koja funkar ju kortvarigt, men när riset torkar och barren trillar av så är det ju inte tätt längre... Vass eller torv lär ju inte vara enkelt att hitta, bark kanske hade fungerat? Jordtak kanske också?
 
Ja, någon slags kolarkoja borde ge en viss trygghet och skydd. Eldplats/spis kanske blir svårast att bygga men kan man göra en gitarr och en kanot så varför inte. Tid har dom ju.
Sen undrar jag varför dom inte äter mer musslor och snäckor. Såg vid något tillfälle vid ebb att det fanns massor med musslor.

Men det verkar vara kolhydratbristen som tär. Hur enklast lösa det? Kanske äta mer växter. Dom borde ju kunna hitta fler ätbara växter som överlevnadsexperter.

Har någon koll på hur dom löser vattenfrågan nu? Var ju problem i början.
 

Bilagor

  • koja.jpg
    koja.jpg
    88.5 KB · Visningar: 665
Jag tror att de som var kvar länge hade relativt bra vattentäkter från början.

Håller också med om att kolhydratbristen antagligen är boven. Om jag inte minns fel från överlevnadsböckerna så lär det ta runt 3 veckor innan hjärnan lär sig använda ketoner.

Men generellt verkar överlevnad i USA handla om jakt... ser man inte minst på Naked and afraid. Medans all svensk överlevnadslitteratur jag läst pekar på vikten av kolhydrater på kort sikt. Protein klarar man sig relativt bra utan i några veckor.


Jag vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden men min inställning har alltid varit att i en sån där situation så behöver man både vardagsrutiner och "utveckling" (eller vad man ska kalla det).

När man väl klarat av de akuta problemen (vatten, skydd och nån tillgång till mat) så skulle jag lägga upp dagarna i tre delar:

Morgon-förmiddag: Vatten, ved, mat
Eftermiddag: Samla material, bygga, tillverka
Kväll: Fortsätta bygga, hantverk, pyssel

Jag skulle dessutom försöka göra nån slags veckoschema (behöver inte vara 7-dagarsvecka, men så att man regelbundet får nån slags avbrott från rutinen, en vilodag eller en expeditionsdag i veckan).


Ett stå ut med ensamheten är nog det värsta, jag skulle nog försökt mig på en "Wilson" att snacka med (men de verkar iofs snacka en del med kameran).
 
Tycker överlag att de fumlat till det med val av bostad. Förstår att man vill bo in sig lite innan man väljer plats, men sen?

Känns som att den mest effektiva säkra bostad man kunnat åstadkomma borde varit en backstuga. Killen med kanoten verkade ju ta ner hur mycket timmer som helst i början. Tätskiktet i taket hade kunnat vara pressen, och sen på med skyddande taktäckning typ smala stockar, pinnar och torv.

Sen är det väl en fråga om klippning vilken bild de vill förmedla om deras problem. I början var alla rädda för rovdjur, sen har ingen sagt ett ljud om det. Känns som samma fokusskifte gäller flera andra av problemen de möter, både vatten mat och tristess osv. Är ju inte rimligt att alla deltagare drabbas av hemlängtan samtidigt, men det porträtteras antagligen så för att ge lite tema till avsnitten.
 
Jo, klippningen gör ju att bilden blir lite vriden helt klart.

Men samtidigt så åkte väl de som var närmast rovdjuren hem rätt fort?

Det vore intressant att se om första avsnitten sen när man sett hela...
 
Dom vinner ju också en ansenlig summa pengar som borde fått någon mer att stanna längre än en vecka. 500 000 dollar. men det är kanske kanadensiska dollar eller? För ön tillhör väl Kanada?
 
Dom vinner ju också en ansenlig summa pengar som borde fått någon mer att stanna längre än en vecka. 500 000 dollar. men det är kanske kanadensiska dollar eller? För ön tillhör väl Kanada?

Japp, Vancouver island ligger Kanada. En kanadensisk dollar = 6 SEK. Vinstpengar = 3 000 000 SEK.
 
Bara för att programmet spelas in i Kanada betyder ju inte att de får kanadensiska pengar. Deltagarna är väl från USA allihop?
 
Finalavsnittet var inte så roligt tyckte jag, men det ska väl vara ett avsnitt 11 med "eftersnack" också vad jag förstått.

Det var väl inte direkt överraskande vem som vann, tyckte det lutade åt det redan i förra avsnittet.

Skulle vara intressant att höra deltagarnas egna tankar om ifall de tycker att de själva gjorde nåt "fel" eller de hade missbedömt några aspekter av det hela (nåt som var större eller mindre problem än de hade räknat med).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Alone Överlevnad 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...