Vi som använder HB Unna för och nackdelar

Testade med tarp och tältet blev på detta sett, jag gjorde så jag kunde stå upp och ner utan behöva sitta jämt. Tarpen är en DD Tarp 3*3 m och funkade riktigt bra ju.
 

Bilagor

  • fiske och lägerträning 003.jpg
    fiske och lägerträning 003.jpg
    83.1 KB · Visningar: 1,904
Testade med tarp och tältet blev på detta sett, jag gjorde så jag kunde stå upp och ner utan behöva sitta jämt. Tarpen är en DD Tarp 3*3 m och funkade riktigt bra ju.

Ser riktigt gemytligt ut. En lättviktstarp väger inte mycket och tar inte mycket plats och i kombination med tält så har man en regnskyddad och mycket gemytlig lägerplats
 
Jag har precis köpt ett Unna, mitt drömtält som jag har velat ha jättelänge. :)
Men jag blev förvånad över att det väger så mycket, 2276 gram på min våg (i påsen med alla tillbehör).
Har det blivit tyngre? Har läst på forumet att det ska väga 2,1 kilo, står iofs 2,2 på Hillebergs hemsida.
 
Mitt Unna vägde precis över 2,2 kg brutto, så Hillebergs uppgifter verkar väl ändå stämma rätt bra.
2,1 kg låter lite väl lätt ;-) !
 
Mitt Unna vägde precis över 2,2 kg brutto, så Hillebergs uppgifter verkar väl ändå stämma rätt bra.
2,1 kg låter lite väl lätt ;-) !

Jo, 2,1 kanske är utan reparationskitet. Ska ta och väga varje del för sig. Det var lite svårt att lägga påsen på vågen för den var så lång, det kanske blir tyngre om det liksom hänger lite.
 
Jag har varit ägare till ett Unna som jag använde under ett par års tid....min erfarenhet var att det är bökigt o bylsigt med all packning i riktigt skitväder... i hårda vindar och snö/regn. Det hänger ju ganska mycket på den obefintliga absiden som man saknade...matlagningen blev också onödigt krävande med flytt av innertält och packning... men i övrigt kan jag nog påstå att det klarar både vind och snölass otroligt bra och snön hasar av ganska bra på de branta sidorna. Jag låg strax under Glittertind i riktigt hårda vindar med blötsnö och blev faktiskt lite impad av att man trotts allt slapp att sova med tältduken i ansiktet...så med facit i handen så är det ett bra tält om man inte har stora utrymmeskrav....numera gillar jag att bo kungligt så jag baxar faktiskt runt på ett Tarra. Jag köper den vikten när vinden fräser och utrymmet blir viktigt..tungt men komfort :)

// Johan
 
Bra enmanstält för kajakpaddling.
Smidig uppsättning .
Ganska tåligt men inte osårbart, mitt har numera lite sömnad i kanalerna och tjockare bågar efter att det havererade en stormig natt i Sarek.
Har inga absidbekymmer, kopplar av 1 krok för innertältet på sidorna fram, sen räcker det för packning och enklare matlagning.
Meshinnertältet är trevligt på sommaren.
Tungt & dyrt.
 
Bra enmanstält för kajakpaddling.
Smidig uppsättning .
Ganska tåligt men inte osårbart, mitt har numera lite sömnad i kanalerna och tjockare bågar efter att det havererade en stormig natt i Sarek.
Har inga absidbekymmer, kopplar av 1 krok för innertältet på sidorna fram, sen räcker det för packning och enklare matlagning.
Meshinnertältet är trevligt på sommaren.
Tungt & dyrt.

Hur tjocka stänger har du nu?
Har läst att en del använder scandiumstänger som de köpt på Fliegfix. Men de verkar ha slutat sälja sådana.
 
Minns inte och är i ett annat land än tältet, men jag fick tipset av Hillebergs support efter lite dividerande.
Det är alltså lite grövre bågar från en annan modell hos Hilleberg, med precis samma längd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
jjjjy66 Unna mig ett Hilleberg? Bo och sova 14
Se hit alla UNNA-ägare.. Bo och sova 2
Ringnes Unna Bo och sova 2
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Nya Unna!!! Bo och sova 1
Unna eller Akto? Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Teknikern Fördelar - nackdelar med era tält. Bo och sova 15
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
Eberg Nackdelar med fyrsasongstalt? Marmot Odyssey? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.