Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn?

Hej!

Jag behöver lite tips och råd!
Vi är i tältköpartagen och har lite frågor om utrymme.

Vi har siktat in oss på ett Hilleberg Nammatj 3, men jag undrar om det är för litet för 2 vuxna och 2 barn(4 och 7 år)?

I sommar kommer vi att åka utan bestämt mål och tälta där vi känner för det. Det blir nog enstaka nätter vid varje ställe.
Till hösten kommer vi att vara ute mer i skogen på hemmaplan, men kanske även åka lite längre.

Är det någon som har erfarenhet av att tälta med barn i Nammatj? Eller i Hilleberg-tält över huvudtaget :)
 
Japp, här:)

Vi har sommartid tältat 1 vuxen och 1 barn i Nallo 2 (funkar mycket bra).
1 vuxen 1 barn (14år) i Tarra (Le château).
1 vuxen 2 barn (12 och 14 år) i Tarra (mysigt och något trångt, far ligger skavfötters i mitten).


Hur resonerar ni när siktar på ett 3-mans tält för en familj på 4? Köpa till ett tält inom några år när barnen är större? Ha möjlighet att gå utan barn eller med endast 1 barn? Nammatj tror jag (har inte använt det själv) är ett mycket bra tält som lätt borde kunna glädja er i 10-15 år om ni vårdar det.
Har ni funderat att köpa två 2-mans-tält? Så gör vi med "barnen" som nu är 15 och 16 (japp, de följer fortfarande gärna och helt frivilligt med på tur), sommartid HB Nallo 2 och Helsport Ringstind 2, också ett bra och lätt tält som inte kostar en månadslön.
Vi är normalbygda (174cm/65kg, 185/78, 175/58, 175/50).

floma
 
Hur resonerar ni när siktar på ett 3-mans tält för en familj på 4? Köpa till ett tält inom några år när barnen är

Dels så tänker jag att ett 4-manstält som t.ex Hilleberg Keron 4 är lite väl stort för att tälta i skog och mark? Lite svårt att hitta bra tältplats t.ex? Keron är ju över 4 meter långt och över 2 meter brett. Och det känns lite väl stort med ett 4-mannatält om vi bara ska vara 2 vuxna.

Men som sagt så har jag funderat på om inte ett Nammatj 3 kan vara för litet för 4 personer även om 2 är barn.
 
Hur resonerar ni när siktar på ett 3-mans tält för en familj på 4? Köpa till ett tält inom några år när barnen är

Dels så tänker jag att ett 4-manstält som t.ex Hilleberg Keron 4 är lite väl stort för att tälta i skog och mark? Lite svårt att hitta bra tältplats t.ex? Keron är ju över 4 meter långt och över 2 meter brett. Och det känns lite väl stort med ett 4-mannatält om vi bara ska vara 2 vuxna.

Men som sagt så har jag funderat på om inte ett Nammatj 3 kan vara för litet för 4 personer även om 2 är barn.
 
När mina barn var i den åldern använde vi ett äldre ryggåstält (Caravan Keb3) till oss fyra personer. Liggytan är samma i innertältet som Nammatj 3, men tack vare att vårat tält var symmetriskt med två ingångar kunde vi sova skafötters och utnyttja bredden effektivare.
Nu har jag bl a ett Nammatj 2GT som är första alternativet på våra fjällturer för två vuxna. Ett utmärkt tält på alla vis som jag lätt kan rekommendera, och GT utrymmet är värdefullt för packning och matlagning när vädrets makter är mot en. När vi är ute flera kompletterar vi med ett 2-mans eller ett 1-mans tält.
 
Trångt...

...tror jag. Nammatj 3 för 3 vuxna är precis så det går att ligga samtidigt utan att trängas.

Jag skulle satsa på en rymligare 3-pers modell eller ett 4 pers. Liggmåtten vägleder. Ingen konst att få upp ett keron 4 i terrängen, det är ju bara den yta som det kommer att sovas på som behöver vara platt.

...Nammatj kan upplevas som lite kort om man är runt 180 och uppåt...

//J
 
Det blir trångt men det går om ni har liggunderlag som ni kan pussla ihop på ett vettigt sätt (dvs ej uppblåsbara).

Jag har både Keron och Nammatj. Varje gång jag bär Keron ångrar jag det men när det är uppslaget är det underbart med dubbla ingångar och den stora användbara innerytan (p.g.a. raka gavlar och hög takhöjd), speciellt med barn! Med det sagt så funderar jag att byta ut mitt Keron 4 GT mot ett Nallo 4 GT eller Nammatj 3 GT p.g.a. vikten.

Att Keron kräver större markyta är mer ett mentalt problem. Innertältets yta skiljer inte så mycket och det är ju egentligen bara dess placering som är viktig.

Titta på Kaitum 3 också som är ett extra brett tremannatält.
 
Nammatj3GT

Hejsan

Vi är fyra i familjen och vi har använt vårt Nammatj 3 fram tills barnen var 10 och 12 och det var förra året. Det var trångt men det gick. Vi är väl kanske inte någon av oss riktigt breda iof. Nu har vi köpt ett 2 pers Fjällräven Dome som "ungdomstält". De kan ju också vid den här åldern bära lite mer själva. Vi kan verkligen rekommendera tältet. Stor absid för förvaring och matlagning. Håller torrt och klarar riktigt hård vind. Minus för alla "dragkedjeflärpar". Pinglar som tusan vid storm! ;)

Lycka till!
 
Det blir trångt men det går om ni har liggunderlag som ni kan pussla ihop på ett vettigt sätt (dvs ej uppblåsbara).

Jag har både Keron och Nammatj. Varje gång jag bär Keron ångrar jag det men när det är uppslaget är det underbart med dubbla ingångar och den stora användbara innerytan (p.g.a. raka gavlar och hög takhöjd), speciellt med barn! Med det sagt så funderar jag att byta ut mitt Keron 4 GT mot ett Nallo 4 GT eller Nammatj 3 GT p.g.a. vikten.

Att Keron kräver större markyta är mer ett mentalt problem. Innertältets yta skiljer inte så mycket och det är ju egentligen bara dess placering som är viktig.

Titta på Kaitum 3 också som är ett extra brett tremannatält.

Skulle du även rekommendera ett Nallo 4 över Keron 4 om man ev. är på någon camping ibland?
 
Nej helt klart Keron då p.g.a. utrymmet. Insåg nu att ni är två vuxna också, då blir det inte lika tungt (jag går ensam med tre barn). OBS jag har inte använt Nallo, bara läst mig till detaljer där. Som sagt när man är framme och fått upp Keron är det otroligt skönt med all plats och möjligheten att hålla en ingång torr och reserverad för packning och matlagning t.e.x. Tänk på att Nallo och Nammatj är avsmalnande och att det kan påverka val av liggunderlag.

Addnature har 15% på tält veckan ut såg jag nu.
 
Du skriver åka. Ska ni åka bil och bara gå kortare sträckor med barnen? Eller vill ni vandra med tält och barn? Om det är det förstnämnda kanske ni istället kan köpa ett större (4 pers), tyngre men billigare tält och sedan köpa två mer lätta friluftstält om ett par år när ni vill börja vandra.
 
Nej helt klart Keron då p.g.a. utrymmet. Insåg nu att ni är två vuxna också, då blir det inte lika tungt (jag går ensam med tre barn). OBS jag har inte använt Nallo, bara läst mig till detaljer där. Som sagt när man är framme och fått upp Keron är det otroligt skönt med all plats och möjligheten att hålla en ingång torr och reserverad för packning och matlagning t.e.x. Tänk på att Nallo och Nammatj är avsmalnande och att det kan påverka val av liggunderlag.

Addnature har 15% på tält veckan ut såg jag nu.

Är det möjligt att sätta upp ett keron utan den ena absiden? Om det skulle vara trångt där man är och så? Eller oroar jag mig i onödan för det?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...