Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Enligt lagen har jag rätt att beträda skogen, den som har jakträtten får då inte hindra mig att göra det.
Nu får du ta och visa mig lagrummet som säger det. Mig veterligen är inte allemansrätten en lag, så mycket som en sedvana + utrymmet "mellan" andra lagar. Dvs du får beträda annans mark (utom tomt osv) eftersom det inte är uttryckligen förbjudet, och eftersom folk gjort så i långa tider.

Det spelar ingen roll hur många gånger du skriver det. Du har fortfarande fel gällande jägare och vandrare....
Eh, lite mer argumentation hade varit på sin plats. Till exempel kanske du kan börja med att tala om varför jag har fel...
 
Senast ändrad:
Nu får du ta och visa mig lagrummet som säger det. Mig veterligen är inte allemansrätten en lag, så mycket som en sedvana + utrymmet "mellan" andra lagar. Dvs du får beträda annans mark (utom tomt osv) eftersom det inte är uttryckligen förbjudet, och eftersom folk gjort så i långa tider.


Eh, lite mer argumentation hade varit på sin plats. Till exempel kanske du kan börja med att tala om varför jag har fel...

"Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten
oberoende av vad som föreskrivits ovan."

Detta är från Regeringsformen som är grundlag. Kapitel 2, paragraf 15. Där har du hänvisning till lagtext.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument.../Kungorelse-1974152-om-beslu_sfs-1974-152/#K2
 
Låt oss istället säga att jag uppträdde på ett sådant sätt att de avlägsnade sig själva.

Var det något sådant här du gjorde? :-/

Brottsbalk (1962:700) 4 kap 4 §
Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år. [...]
 
I mitt fall är iofs "avlägsna" i den juridiska aspekten fel uttryckt av mig, då detta innefattar någon form av våld (våld = tex ta någon i handen för att leda bort dem till att bära iväg någon) - jag rörde aldrig någon. Backar på den. Låt oss istället säga att jag uppträdde på ett sådant sätt att de avlägsnade sig själva.

Om du bett mig avlägsna mig från mark för du skulle jaga och bar vapen samtidigt då hade det varit en polisanmälan direkt! För allas skull hoppas jag att du varken har licenser eller vapen!
 
Var det något sådant här du gjorde? :-/

Brottsbalk (1962:700) 4 kap 4 §
Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år. [...]

Nä jag är väl bevandrad i vad man får och inte får i olika roller, så jag lekte endast "argaleken" med dem. Den planerade natten i egenhändigt byggt vindskydd av färska slanor och påbörjad täckning av granris vart inte så gemytlig med mig brevid på en sten. Det behöver inte vara svårare än att närvaro räcker. Människan är en ögontjänare.


När det kommer till uppläxning har jag all tid i världen. Å är det nåt jag är bra på så är det dålig stämmning
 
Senast ändrad:
Bara om ditt liv hotas av att personen finns på tomten vilket inte är sannolikt. Börjar bli väldigt OT detta :)

Lite OT ja, men vi bör ändå vara korrekta när vi pratar om lagar och upplyser andra om vad som är rätt och fel.
24 kap. 1 § Brottsbalken:

"En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458)."

Alltså har envar rätt att använda försvarligt våld för att avlägsna obehörig från bostad. Om den egna tomten räknas in i den eller inte kan jag inte svara på rakt av.

24 kap. 5 § är också intressant:

"Om någon enligt 1--4 §§ detta kapitel eller enligt 10 § polislagen (1984:387) har rätt att begå en annars straffbelagd handling, har var och en som hjälper honom samma rätt. Lag (1994:458)."

Alltså får alla hjälpa till om någon har rätt att använda nödvärn.


Nu är det OT, ja. Men nödvärnsrätten är en viktig lag och det är tråkigt om det sprids missuppfattningar om den.
 
Nu får du ta och visa mig lagrummet som säger det. Mig veterligen är inte allemansrätten en lag, så mycket som en sedvana + utrymmet "mellan" andra lagar. Dvs du får beträda annans mark (utom tomt osv) eftersom det inte är uttryckligen förbjudet, och eftersom folk gjort så i långa tider.

Och var står det att en jakträttsinnehavare har rätt att utöva jakt på sin mark?

Det som står i jaktlagen är att jakträttsinnehavaren har rätten till nerlagt vilt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.