Tips på mål för heldagsexkursion i Stockholms omnejd?

Hej! Hoppas att jag postar rätt nu.

Jag och ett gäng vänner har läst en utbildning inom biologi på Stockholms Universitet. Vi har tillsammans varit på massor av fältkurser runtom i landet, liksom kortare endagsexkursioner i Stockholms län. Sedan ett par år tillbaka har vi dock tagit examen och börjat jobba på olika håll. När man kollar in gamla album från fältmoment blir man oerhört sugen att dra ihop gänget igen och ha det trevligt ute i naturen.

Därför tänkte jag om jag skulle planera och föreslå en heldagsexkursion, som vi skulle kunna genomföra någon lördag eller söndag. Jag skulle gärna vilja ha tips på vart man skulle åka! Jag kommer själv inte från Stockholm och har därför inte varit på så många fler ställen här än de som fältkurserna bjudit in till.

Krav + inspiration:
- Man måste kunna ta sig till platserna med bil. Ja buss kanske också vore bra. Men inga skärgårdsöar, det går bort.
- Jag skulle älska om man kunde visa upp någon härlig grotta, men inget man behöver klätterutrustning för att kika in i.
- Mossar är härligt, extra plus för gungfly.
- Stora mossbeklädda skogar gillar vi.
- Allt som är spektakulärt på något sätt går hem, så som flyttblock, berg, dalar, extra stora träd osv. Alla sorters rekord vore härligt, tänk Rumskullaeken fast nära Stockholm.

Vad jag själv tänkt på:
Tyresta. Det vore ju kanske det enklaste, men då måste jag veta att det finns några alldeles särskilt fina platser i Tyresta som är värda att gå till. Bara Tyresta i sig räcker inte för att imponera.
Träskmossen. Jag har läst om Träskmossen, en stor mosse i Österåkers kommun. Kanske värt en titt, i kombination med ett besök vid Angarnsjöängen kanske?
En tripp mot Nynäshamn. Jag snubblade på en blogg där några gjort en dagsresa för lite geocaching. De hade stannat till vid Brinkbäckens naturreservat`i Botkyrka, där det ska finnas en ravin och små vattenfall. De hade fortsatt till en övergiven betongfabrik i Stora Vika i Nynäshamn, och avslutat dagen vid Knappelskär och Knappelskärsgrottan. Det lät som en utmärkt dag!

Har ni några tips? Något som skulle kunna bräcka nynäshamnstrippen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fågelkvitter Tips på tältplats i Stockholmsområdet Naturområden 12
Ringblom Tips på platser att besöka på och omkring Sånfjället Naturområden 3
niklaz Tips på bra tältställe med utsikt i Sthlm Naturområden 8
josohl Tips på uteaktiviteter i och nära Toronto, Kanada Naturområden 1
Nyman något tips på ö i sthlm skärgård? Naturområden 7
Tung Sten Hamra i höst Naturområden 13
KillerKaninen Lågland - tips önskas. Naturområden 0
71:an Tips inför semester vid Sognefjorden? Naturområden 2
Norrbottningen UNESCO: Gruva i Kallak kan få mycket negativ påverkan på världsarvet. Naturområden 0
Vindskydd Tälta på Galterö i Göteborgs södra skärgård Naturområden 2
Bomaye Tälta på väg till norge Naturområden 1
anders998 Busslinjen till Ritsem slutar att gå i februari (var "Hördes på radion idag") Naturområden 17
krigle På jakt efter liten bäck i Göteborg Naturområden 3
Markurius Ständigt på jakt efter nya naturområden Naturområden 4
Ahkká Hitta eller tipsa om dina favoritställen på Spotilove! Naturområden 0
zeppelingirl bra ställen att tälta på blidö? Naturområden 0
A_lena Tillåtet att tälta på Huvudskär? Naturområden 1
Almgren Bra tour operator på Galapagos Naturområden 0
collesandare Tältplats på Lidingö Naturområden 0
0939 Förslag på vacker vildmarksström Naturområden 0
anell Favoritområde på Korsika? Naturområden 2
spajk Jakten på den perfekta platsen? Naturområden 3
mipert Finns det vackra stigar runt Sturup flygplats? Jag skall vänta på flyg några timmar.. Naturområden 2
millimeter Ta sig runt på Björkö, Göteborg Naturområden 3
fson Botaniskt intressant på toppen av Låddepakte? Naturområden 3
MTB Kanada på hösten Naturområden 0
andersmossing Hur långt upp på Keb? Naturområden 13
Anders V Sjysta platser på Bornholm? Naturområden 2
hobbe Sevärd natur på Madagaskar Naturområden 0
doff Vandring på Madeira Naturområden 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...