merinoull eller ej

Jag har insett att jag måste överge min fleece som mellanlager till vardags
Den börjar stinka svett efter att ha använts tre gånger bara.

Jag behöver en ulljacka i samma modell som en fleece.

Viktigt är bröstficka. Känner någon till en ulljacka/tröja med heldragen dragkedja och "Polokrage" som sig bör och bröstficka?
 
Titta er inte blinda på undisar i friluftsbodarna, cykelbutikerna brukar ha värmeundertröjor, tunna t-tröjor i syntet-ull.
Flera kloka krigsmakter har fältskjortor i ull, med dubbla bröstfickor. Gillar man inte grått eller fältgrönt så brukar det finnas civila varianter i olika färger.
Ett värmande lätt ylleplagg som ofta glöms bort är den glesstickade tunna ylletröjan, enormt underskattat.
Undisar i bomull har jag för länge sen slängt alla av. Syntet är ok för motion och ull för flerdygnsbruk. Ha ett separat sovställ som kan dubblas som utanpåmellanlagersställ om det blir kallare än du planerat.
go tur
 
Jag har ratat allt i bomull, kastat allt och jag använder lite varierande märken.

Woolpower kan jag starkt rekommendera, tvättar det en gång i veckan på ull programmet på tvättmaskinen, med nikwax ull-tvättmedel i tvättpåsar samt lufttorkar samt kör det på 40c.

Det jag har i Woolpower är underställ, tjockare Zip tröjor, kalsonger ( byts varje dag ) och strumpor ( bytes också varje dag ), balaclava och säkerligen mer saker.

Woolpower är gjorda för att klara av 60c tvätt samt torktumling så slitstyrkan är det inga konstigheter med utom det är rejäla saker.

Smartwool har jag som t-shirts, byter även den varje dag och tvättar enligt ovan, dock i 30c och det fungerar jätte bra.
Självfallet tvättar jag dom ut och in som att det är tryck på vissa.


allt centrifugerar jag på 800 varv.



Så kvalité lönar sig, min personliga åsikt är att icebreaker inte har så bekväma kläder och dom är väldigt omåttliga iaf t-shirt'sen som blev sne-vridna för mig osv.
 
Och min erfarenhet är tvärtom :) Icebreaker har i vår familj funkat bäst av Icebreaker, Aclima och Smartwool. Dock tycker jag att Aclimas ofta är mjukare/skönare/varmare och ja, Icebreakers 150-plagg (som t-shirts) är väldigt ömtåliga. Men som sagt, har man vant sig med ull går det inte att använda något annat. Jag kör 100% ull närmast kroppen varje dag inte bara på tur.
 
För högintensiv träning blir det absolut syntet för mig (tar upp fukt snabbare och torkar snabbare). Men merinoullens anti-odöregenskaper är ju önskvärt direkt man ska på en liten eller längre tur så jag hålle rpå investera i merinoull inför sommarens tur.
 
Och min erfarenhet är tvärtom :) Icebreaker har i vår familj funkat bäst av Icebreaker, Aclima och Smartwool. Dock tycker jag att Aclimas ofta är mjukare/skönare/varmare och ja, Icebreakers 150-plagg (som t-shirts) är väldigt ömtåliga. Men som sagt, har man vant sig med ull går det inte att använda något annat. Jag kör 100% ull närmast kroppen varje dag inte bara på tur.


Hehe, kör också bara ull överallt, men smaken är som baken, detta är ett bra exempel att man inte alltid skall lita på andra utom pröva själv =)
 
Prolitegear på youtube har väldigt många och informativa videos ang. merinoull vs syntet. Men även massor om dun vs. syntet och allt möjligt. Jag kände inte till Polygiene som används i syntetkläder (t.ex. patagonias) som motverkar odör, nu blev plötsligt det intressant för expeditionsbruk.
 
Jag har insett att jag måste överge min fleece som mellanlager till vardags
Den börjar stinka svett efter att ha använts tre gånger bara.

Jag behöver en ulljacka i samma modell som en fleece.

Viktigt är bröstficka. Känner någon till en ulljacka/tröja med heldragen dragkedja och "Polokrage" som sig bör och bröstficka?
Hej!
http://www.ylle.net/se/produkter/sortiment/jackor/herrjackor/thermo-man-jacket.html
http://www.outnorth.se/aclima/doublewool-jacket-unisex#Jetblack
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...