Jonas Vildmarks metod för överlevnadsträning

Toppen, än mindre att lära sig!

Resonemanget som du för är egentligen väldigt bra!
Man kan därmed utesluta allt som rör utbildning och kunskap om att hitta mat under en överlevnadssituation då födan och att äta inte spelar nån som helst roll. Det innebär kortare kurser och tunnare böcker!
Frågan är då varför du ändå säger att ni lär ut och samlar växter på era/dina kurser? Är ju helt onödigt vad jag kan förstå.
Frågan återstår dock varför det i övervägande fall ingår nån slags nödproviant i expeditonsmateriel, livbåtar, nödpackar mm. Nån har blivit förd bakom ljuset!
Men jag stöder verkligen tesen att inte lära ut sånt som är onödigt!
 
var för vi lär ut växter och sådant är för att det är kul :) samt att vid en övelevnadssituation så är det bra att ha något att göra. Vi är vana att äta och vi "känner" oss bättre om vi gör det, och man får rutiner och något att tänka på . men för en övelevnadsstuation i sverige så finns det ingen anledning att äta utan här är det bättre att se till att man inte fryser och är bra på att göra nödsignaler om man inta har förmågan att förflytta sig. Sedan är det väldigt bra att ha med sig något som man tycker är gott för det kan höja humöret. för min egen del så har jag ej med mig reserv mat och många gånger så glömmer jag även att ta med mig den "extremt" viktiga kniven, men där i mot så har jag alltid med mig kläder som skyddar mot regn och kyla-

vid lägre situationer så blir det viktigt med mat men jag tror inte att det är så många sådana händelser som händer under ett år. Medeltiden för de som går vilse i Sverige tro jag inte ligger över 6 timmar och då är det störst risk att man fryser till döds så kunskapen hur man klarar kyla och regn är nog den viktigaste kunskapen man behöver för att klara en överlevnadsituation i sverige under fred. fick jag välja en pryl att ta med så skulle jag ta med en sovsäck :)
 
Ja, en del har som intresse att veta hur man kan leva av naturen. Andra har som intresse att hålla koll på hur fort olika hästar springer eller hur bra olika killar sparkar på en boll.
 
Ett par frågor till er som är mer insatta i överlevnad är jag:

Vad är ketonkroppar, och var hittar man dom?
Hur länge kan man klara sig utan tillförsel av vitamin B1?
Vad är nyttan av tallbarrste (som jag testade i lumpen - helt okey!)?
Och hur går det för TS och hans projekt?

Har kanske missat en del av detta i tråden, men det kanske kan upprepas i så fall.
 
Ketoner mm-lite fysiologi!

Ketonkroppar är ett lite slarvigt namn för ett antal slutprodukter när fettet förbränns ofullständigt när fettet runt musklerna mm ska ge energi. När fett omvandlas till energi så behövs en viss mängd kolhydrat för att det ska ske fullständigt och saknas det så tar kroppen till reservutvägen att bilda energi via ketonkropparna. Fettförbränning kräver oxå mer syre än förbränning avkolhydrater till energi. Dvs man kommer att andas häftigare när fettet svarar för huvuddelen av energiförbrukningen, dvs allt blir jobbigare. Det är i levern som ketonkropparna bildas och förs ut i blodet. Hjärnans celler kan inte omvandla fett till energi men genom att ketonlropparna (eg. främst Beta-ketoner) är vattenlösliga (dvs löses i blodet) kan de passera hjärnbarriären och omvandlas till energi för hjärncellerna. Normalt fungerar hjärnan bäst på kolhydrat som bränsle (glukos) och kräver ca 120 gram per dag oavsett hur mycket man tänker eller så. Ketonerna ge hjärnan energi men funktionen är inte lika alert som vid glukos som energikälla. Dock finns det funkltioner i hjärnan som bara kan använda glukos som motsvaras av ca 20 gram per dag. Det kan du få t.ex. genom att dricka tallbarrsté om man ser till de analyser som FOA gjort. Analyser visar mycket riktigt att blodsockret vid "svält" är ganska konstant men det är på en mycket låg nivå genom att ketonerna ersätter glukosen i hjärnan. Arbetar man hårt så ökar ketonmängden i blodet och blir den för hög kan man drabbas av det som kallas ketoacidos, dvs blodet försuras av för mycket ketoner. Det kan leda till allvarliga symptom som koma mm vilket är det som drabbar dem som har diabetes när cellerna skriker efter glukos men inte får in det när det saknas insulin.
Andra celler som endast kan använda glukos är de röda blodkropparna. Utan glukos försvåras upptaget av syre i lungorna och transporten till muskelceller och hjärnan mm.
Energi i cellerna bildas via den sk citronsyracykeln som finns i cellernas mitokondrier. Blodkroparna saknar mitokondrier somkan bilda enrgi. Även njurarna vill ha glukos men de kan omvandla protein till glukos men det tär ju på proteinförrådet. Kroppen kan även omvandla protein (muskler och enzymer) till glukos men effekten är ca 50%. Förlorar kroppen 50% av sitt proteinförråd (eg. kvävet) så dör man.
Det finns även en gräns för hur mycket fett man tål förlora, då fettet ingår i cellmembranen som omger celler och organ. När det tröskelvärdet nåtts så lägger vi av. Hjärtat och levern klarar inte av att fungera längre.
När det gälller B-vitamin så behövs det(de) för att bl.a.reaktionerna i citronsyracykeln ska kunna bilda energi (kallas ATP och NADPH) från t.ex. kolhydrat och fett. Det är inte enbart vitamin B1 som behövs utan även vitamin B3 mfl. Det har missats här på forumet. B-vitaminer är vattenlösliga men vi har ett lager i kroppen på ca 25-30 mg (milligram=tusendels gram). Dagsförbrukningen är drygt ca 1 mg. Lagret skulle i så fall räcka i alla fall 14 dagar beroende på hur mycket man arbetar. Så det är ingen akut kris heller med B-vitaminerna i en "normal" överlevnadssitutaion. Andra viktiga ämnen för energiomsättningen är mineralnäringsämnen som magnesium och zink, vilket inget tagit upp här.
En anan sak är att mag-tarmfunktionen avtar ganska snabbt om man inte äter nåt som håller magen igång. Kroppen är smart; kommer det ingen mat så varför ha enzymer i mag-tarm som inte har nåt att jobba med? Drär omvandlas dessa proteiner ganska snart till glukos. När man sedan får tillgång till mat så kan det bli problem med matspjälkningen, man får ont, diarre mm. Efter 2:a VK så pytsade USA in mängder med mat till en närapå svältande befolkning i de besegrade områdena inkl de som suttit i koncentrationslägren. Men resultat blev ett stort antal dödsfall pga av mat! Så att hålla mag-tarmfunktionen igång är inte så dum idé i en överlevnadssituation som spänner över mer än två dagar. Tydligen så man i de kurser som beskrivs här missat denna åtgärd som man lätt hjälper upp med att tugga i sig lite växter. Då kan man sätta i sig en pizza senare utan att behöva må illa.

Men hela den diskussions som förts på forumet måste nog betraktas som främst klinisk. Vad jag kunnat undersöka så bygger det på nån slags artikel av någon som i Överlevnadssällskapet som jämfört sömn och mat samt skrivit nåt om hur länge hungerstrejkande har överlevt mm. Läser man hänvisningar mm i den artikeln så är det mycket osäkra uppgifter som refereras men författaren gör inga aspekter på att sitta inne med saningen. Som forskare beskriver han vad som tas upp i omvärlden och ställer berättigade frågor. Vitamin B är intressant men det finns månnga andra cellbiokemiska parametrar som är minst lika viktiga! Liksom vilket sammanhang det rör sig om!

Men man bör inte jämföra kliniska resultat eller diskussioner med överlevnadssituationer vare sig de är civila eller militära. Att resonera kring hur länge en människa kan överleva rent kliniskt utan mat eller så är nåt helt annat än att helt aktivt klara av en akut nödsituation. Men alla bidrag behövs och kan ge en bra syntes.
Sedan nämndes det nånstans att det inte finns livsmedel i försvarets nödpackar. Flygvapnets innehåller en hel drös "energy bars" vilket visas bl.a. på utställningen på Flygvapenmuseet i Linköping. Och som jag skrev; ryssarna har t o m vodka i sina och franska officerare har en liten pava rödvin!
Nu åker jag till Kanada och halvårsjobbet i NorthWest territories
 
http://www.wemjournal.org/article/S1080-6032(11)00079-2/abstract

Hittade en av artiklarna från våran lilla undersökning.

har gjort 5 st överlevnadsstrapatser mellan 8 till 9 dagar då jag bara har intagit vatten med tallbar har inte haft några problem att äta pizza, chips och övrig sliskig mat ,känner ingen som har blivit dålig av maten efter, förutom några som har dragit på sig magsjukdommar efter dåligt vatten.
 
Senast ändrad:
Nu är det en vecka kvar till mitt lilla JVMS-äventyr, känns kul! Jag har planerat en sträcka på ca 6 mil i det vackra Roslagen som kommer att bli spännande att få uppleva live.
Min packlista på 6 saker blir som följer:
1. Overall
2. Kängor
3. Karta
4. Vattenflaska
5. Tändstål
6. Kniv

Kompass och kalsonger får stanna hemma. =)

Bild på prylarna finner ni på:
http://www.jonasvildmark.se/2013/06/infor-jvms-6-60-60-midsummer-survival.html

Jag kommer Facebooka och Twittra under min 60 timmar långa strapats. Hoppas ni vill ge mig något uppmuntrande ord lite då och då. Tack för all spännande input ovan!

Vänligen
 
Sömn, ketoner, tack och hej!

http://www.wemjournal.org/article/S1080-6032(11)00079-2/abstract

Hittade en av artiklarna från våran lilla undersökning.

har gjort 5 st överlevnadsstrapatser mellan 8 till 9 dagar då jag bara har intagit vatten med tallbar har inte haft några problem att äta pizza, chips och övrig sliskig mat ,känner ingen som har blivit dålig av maten efter, förutom några som har dragit på sig magsjukdommar efter dåligt vatten.

Hej och tack för referensen! Måste först erkänna att du måste ha en perfekt fysiologi för att överleva:
sömn, vatten och vitamin B1 räcker :)! Och enkelt att lära sig! Kort och bilig kurs!

När det gäller den här rapporten som jag förstått ligger till grund för bl.a. dina inlägg i den här tråden så jag läst den med mina egna forskarögon. En välgjord och intressant artikel. Dock måste påpekas att FOA (numera FOI) gjprt MASSOR av studier betr sömn under 80- och 90-talen. För såväl militärer som skiftjobbande personer.
Att dra de slutsatser som görs om att sömn är "viktigare" än föda i en överlevnadssituation är nog att dra det hela lite för långt.
Citat från sammanfattande slutsatser:

Conclusions
Sleep deprivation has multiple cognitive effects, including attention, memory, visual-spatial ability, and risk-taking. Food deprivation had no affect on risk-taking, while the other tasks were affected in a way similar to SD but were less pronounced. The FD effects on cognition did not appear to depend on blood sugar levels. The need to sleep should be prioritized in survival situations to avoid cognitive impairment.

Här sägs ju att skillnaderna är i princip obefintliga, det är endast i ett fall som det kan sägas vara nån slags signifikant skillnad! Och när man läser upplägget så fick ju även de "som var utan sömn" sova 4 timmar per natt!. Inget sägs om hur mycket de som fick "sova" sov?

Att blodsockret är stabilt här och i de fall du hänvisat till är inte så konstigt! Blodsockret blir aldrig noll (jo, om man tar död på nån med insulininjection!) utan det lägger sig på en stabil låg nivå som upprätthålls genom bl.a. proteinnedbrytning. Synd att ni inte mättte kväve utsöndringen i urinen? Att inte hjärnan tar upp mer glukos beror på att det finns ketoner som ger energi. Allt detta beror på ett antal biokemiska parametrar som jag inte hinner förklara här.
Att man blir okoncerterad av sömnbrist är ju inte så obekant men att kategoriskt säga att sömn är viktigare än mat i en överlevnadssituation är att dra rapportens resultat för långt! Vilket huvudförffattaren faktiskt påpekar i slutet av diskussionen:
Citat:
Given that our results hold, there appears to be little support (from the perspective of cognitive functioning) for spending resources and energy on collecting food in a survival situation. However, there may be other reasons to try to find and consume even small amounts of food: 1) sleeping is probably easier with even small amounts of food in the stomach; 2) physical endurance may be improved with food consumption; and 3) it is possible that simultaneous lack of food and sleep amplify the effects on cognition. Also, in hypothermic conditions, even minor caloric intake may be of critical importance for survival. Nevertheless, the present findings emphasize that sleep is to be prioritized in prolonged emergency situations.

Det är väl ingen så vitt jag vet som påstått att man INTE ska sova utan ägna sig åt matinsamling istället? Och sömn brukar inte vara nått problem under fingerade överlevnadssituationer!
Dock måste man se upp vintertid så att inte personer lägger sig och sover och sedan fryser ihjäl, och hur skulle det se ut om alla sov? Då blev det inget gjort!
Och lite kolhydrat innebär faktiskt att fettförbränningen blir effektivare, det är ett gammalt känt faktum. Då en överlevnadssituation ofta kräver mer fysiskt arbete kan innebära en hög omsättning av fett till energi som sker ofullständigt. Det kan i värsta fall vi kolhydratbrist ge sk ketoacidos, dvs blodet föruras med katastrofala följder, jfr det sóm kan ske vid diabetes, bl.a. koma. Därför kan det aldrig vara fel att så mycket som möjligt när möjlighet bjuds att stoppa i sig nåt som innehåller kolhydrater. Och det finns ju även vitamin B1 i vild mat :).
Och jag höjer ett varningens tecken för att föra över allt för mycket klinisk data till en praktisk överlevnadssituation. Den är så komplex att det mycket hänger på den egna, främst psykiska, förmågan.


internet är fantastiskt. Nu går mitt flyg snart från Edmonton till Great Slave Lake för vidare transport längs Macknezie River till en ranger-utpost för 6 månaders jobb med search and rescue och sjukvård. Trevlig sommar med låga ketonhalter!
 
Jag kommer Facebooka och Twittra under min 60 timmar långa strapats. Hoppas ni vill ge mig något uppmuntrande ord lite då och då. Tack för all spännande input ovan!

Har du tänkt twittra med kniven eller? Ska du ha med dig telefonen och läsa uppmuntrande meddelanden kan du ju lika gärna slänga med hörlurarna och extra batterier så du kan lyssna på din favoritmusik när det känns lite tungt. Överlevnadshobby i all ära men ska du gå runt och facebooka under tiden kan du lika gärna kalla det för planerad långpromenad med lite packning. Jag såg fram emot att höra hur det gick och vad du tyckte var största utmaningen men nu tycker jag det här verkar handla mest om att du ska få uppmärksamhet...
 
Senast ändrad:
Har du tänkt twittra med kniven eller? Ska du ha med dig telefonen och läsa uppmuntrande meddelanden kan du ju lika gärna slänga med hörlurarna och extra batterier så du kan lyssna på din favoritmusik när det känns lite tungt. Överlevnadshobby i all ära men ska du gå runt och facebooka under tiden kan du lika gärna kalla det för planerad långpromenad med lite packning. Jag såg fram emot att höra hur det gick och vad du tyckte var största utmaningen men nu tycker jag det här verkar handla mest om att du ska få uppmärksamhet...

Ja tänk att göra en Höna av en Fjäder
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Owl Metod för att torka tände Överlevnad 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...