Ofokuserad draghund

Hej
Jag har en samojed hane på 11 månader som jag har tränat drag med sedan 6 månader. Vi åker skidor just nu på vintern och han drar pulka. Just nu åker vi 9km med pulka och han drar hela tiden. Men jag har två problem. När vi tränar så drar han men kollar mycket åt sidan vad som händer där och då går han automatiskt ner i fart. Hur ska jag göra för att han inte ska titta åt sidorna och bara fokusera framåt? Han tycker drag är roligt för varje gång vi stannar börjar han gnälla och skälla direkt.
 
Vet inget direkt om att träna draghundar, men en 11-månaders hund är fortfarande nära nog en valp, och valpar är, liksom barn, inte jättebra på att koncentrera sig långa stunder. Misstänker att det lättaste är att du bara fortsätter med dragträning, kanske inte alltför ofta eller länge, och gör det rikigt kul när han drar.
 
Lite tidigt

att börja dragträna vid 6 mån med tanke på höftleder. Nånting som ger uppmärksamhet framåt är förstås bra typ en skidåkare. Hundar är intresserade av alla visitkort vid sidan av spåret.

Vet inte själv hur man tränar bort det med ensamhundar i spann.

Thure
 
Hundar är ju flockdjur och med er lila flock, du och hunden är det klart att denne har många självpåtagna uppgifter, kontroll av flankerna är bara en du ser. Tror du ställer för stora krav på din jycke. Ha skoj istället är ett alternativ.
 
Ja vi har jätte roligt. Han är väldigt duktig. Det är nog rätt att det kommer när han blir äldre och har mognat i knoppen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...