Vilket typ av koppel?

Om man är ute och vandrar i fjällen kan det bli att man vill koppla sin hund längre sträckor. Då tänkte jag att jag får kanske skaffa nåt flexikoppel som man kan sätta fast på min mage (ska fjällvandra för första gången med min golden retriver). Tänkte höra mig för här vad ni andra har haft för koppel till era hundar när ni vandrat. Hur långt koppel? Flexi? Bra eller dåliga erfarenheter?
Mvh/Martin
 
Om man är ute och vandrar i fjällen kan det bli att man vill koppla sin hund längre sträckor. Då tänkte jag att jag får kanske skaffa nåt flexikoppel som man kan sätta fast på min mage (ska fjällvandra för första gången med min golden retriver). Tänkte höra mig för här vad ni andra har haft för koppel till era hundar när ni vandrat. Hur långt koppel? Flexi? Bra eller dåliga erfarenheter?
Mvh/Martin

Vi har använt ett vanlig litet "retrieverkoppel" av normal längd. Den får lätt plats i fickan om man snabbt behöver koppla upp.

Jag skulle avråda från sele runt magen. Om du t.ex. balanserar på lite hala sten och så kommer helt plötsligt en lämmel springande framför nosen så är nog risken att du dras med rätt stor. Beror ju naturligtvis på vad du har för hund (gäller kanske inte chihuahua) men du förstår nog principen. Med ett vanligt koppel i handen får du inte samma "ryck".

Flexikoppel har vi inte använt varken hemma eller i fjällen. Det är väl en fråga om inställning till flexikoppel.

Lycka till.
Peter P.

edit: ps. upptäckte att det var mitt inlägg nummer 1000. får nog fira lite grand. ds.
 
Jag kör med hemmagjorda koppel av sånt där flätat, ihåligt rep som används till draglinor med en gummilina genom mitten. Det ger hundarna rörelsefrihet mellan en halv och en och en halv meter utan att de, eller jag, snubblar på slaklinan. Fjädrar bra om hundarna rycker eller jag snubblar.

 
Jag giller heller inte flexikoppel normalt. Men jag har alltid (nästan) min Golden lös. Jag har funderat kring flexi nu för att ge henne mer frihet eftersom hon inte är van att gå långt med mitt vanliga 2-meters koppel. Jag kommer väl prova att ha henne lös ibland eftersom hon är lydig och har nästan inget jaktintresse (vilket jag gillar). Men om jag får ägna mig för mycket åt att hålla henne nära mig får jag koppla henne. Man får ju hålla koll på var man sätter fötterna också plus att man vill se sig omkring.
Jag har säkert ställt följande fråga här förr men kan ställa den igen eftersom man kan få olika svar (och från olika personer) vid olika tillfällen:
Hur mycket har ni andra era hundar lösa och hur går det?

Mvh/Martin
 
Jag går uteslutande med lina på 10 m. Denna låter jag löpa genom handen helt löst och överbliven bit dras löst på marken bakom oss. Jag har alltså inte linan upplindad. Detta ger hunden fri rörelse på 10 meter och det är aldrig några problem att hålla honom när det behövs. Jag har en Golden Retriever, dock har han ett stort intresse för andra djur. Han är rejält stark men det är som sagt inga problem att hålla honom.

Koppel tycker jag blir alltför kort för vandring då det ganska ofta är skönt att själv slippa risken att dras med vid ev ryck. Jag har provat gå med ett stretchkoppel jag vanligen springer med men nackdelen är att hunden då hela tiden känner ett han drar i och med stretchen och detta vill jag gärna undvika.

Den lina jag använder är en spårlina som inte bränner handen vid ryck men det går såklart att ha en tunn handske på handen om det känns bättre. Fördelen med lina jämfört med flexi är att du slipper den klumpen som rullen utgör. Linan löper fint på stigen efter dig och så länge du inte sätter en knut eller liknande på denna så fastnar den inte i något.
 
Hmm, intressant med 10 m lina. Den fastnar heller inte i spångar? Du har verkligen inte upplevt några bekymmer med lös lina? I så fall kan det vara det jag kör med.
Mvh/Martin
 
Jag kör med flexi som jag sätter fast i magbältet på säcken. Funkar utmärkt och ger hunden rörelsefrihet (råder ju strikt koppeltvång i större delen av svenska fjällvärlden, du får således aldrig ha hunden lös på fjällvandringen!).

Nu har jag ju en chihuahua men man får ju lära hunden att inte göra rusningar, hade inte velat ha några ryck ens från min lilla krabat när jag balanserar mitt i något vattendrag.
 
Det kan väl ändå inte stämma att det är strikt koppeltvång i svenska fjällen. Då hade man ju inte behövt skriva om ev. koppeltvång i brochyrer till naturreservat och nationalparker. Däremot måste man vara uppmärksam så inte renar riskerar att störas av sin hund.
Mvh/Martin
 
Har också för mig det är koppeltvång i fjällen, just nu hittar jag dock ingen bra källa med info att hänvisa till...
 
Hmm, intressant med 10 m lina. Den fastnar heller inte i spångar? Du har verkligen inte upplevt några bekymmer med lös lina? I så fall kan det vara det jag kör med.
Mvh/Martin

Nej inga sådana problem. Den enda gången den kan fastna är om du gör en knut nån meter från änden för att hålla reda på när linan börjar ta slut men jag kör alltid utan sådan knut. Lina har fungerat kanon.

Det kan väl ändå inte stämma att det är strikt koppeltvång i svenska fjällen. Då hade man ju inte behövt skriva om ev. koppeltvång i brochyrer till naturreservat och nationalparker. Däremot måste man vara uppmärksam så inte renar riskerar att störas av sin hund.
Mvh/Martin

Angående hund i fjällen. Koppeltvång gäller 1/3 till 20/8. Särskilda regler kan finnas för nationalparker, vilket framgår i dokumentet nedan.

http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...djur-och-natur/friluftsliv/Hund_i_fjallen.pdf
 
Vår hund, som tyvärr blev sjuk och inte är med oss längre, fick gå lös när vi var uppe på kalfjäll, med god sikt runtomkring, och vi inte kunde se människor eller djur. Lämlar hittade han själv :) . När vi gick i mer trafikerade trakter, t.ex. några km längs kungsleden, eller en bit av stigen mellan Nikka och Keb (från Nikka fram till första bron) så gick han kopplad. Han var inte intresserad av att jaga ren, däremot kunde han ställa sig och skälla ut människor.

Glädjen hos en hund som kan få springa runt på en fjällhed går inte att beskriva.

Mvh
Peter P.
 
Har läst på allemanrätten på naturvårdsverkets sida. Enligt allemansrätten ska - mellan 1 mars till 20 augusti - hund hindras från att springa lös i marker där villebråd finns. Konstig formulering tycker jag. Jag menar villebråd kan ju finnas överallt. Fåglar kan t.ex.lha bon på de mest konstiga ställen, skogen, landsbygden, städer mm. Alltså skulle det gälla överallt. Och varför står det inte just koppeltvång klart och tydligt så att man vet. Nu blir det ju bara lätt att man tolkar det som man själv vill. Men jag håller med om att det låter i texten som om man måste ha kopplad hund. Hur som helst, efter 20 augusti finns inget koppeltvång :eek:).
Mvh/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
Bisen75 Vilket koppel? Hundsport 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...