Urskog hotad i Änok

Den femte delen av journalisten Maciej Zarembas artikelserie om skogen finns idag på DN:
www.dn.se/kultur-noje/skonheten-och-odjuren-sa-drivs-manniskan-ut-ur-skogen

Här tar han upp just fallet i Änok (tyvärr har fotot på Änok som han hänvisar till i inledningen inte kommit med i artikeln, den som vill se det måste köpa pappersupplagan).

Det intressanta, och samtidigt nedslående, i detta fall är att det är ganska komplicerat. Det är inte bara två synsätt som står mot varandra utan många fler. Flera myndigheter står emot varandra, och Skogsstyrelsen verkar se ärendet som en prestigesak för sin egen tolkning. Och för markägaren handlar det inte om att göra ekonomi på fjällskogen utan om något helt annat. Den som läser får se!
 
Nu tänker jag sticka ut hakan lite här och säga, låt dom avverka.
Av den total arealen 1.330.000 ha som utgörs av naturreservat och nationalparker i hela Sverige så ligger endast 337.300 ha nedan fjällnära skog. (Skogsstatistisk årsbok)

Så skit samma om dom avverkar lite gammal fjällskog, den naturtypen är ändå väl skyddad i jämförelse med många andra naturtyper som gammal lövskog, gammal ädellöv eller bara gammal granskog längst norrlandskusten.
Nu är jag varken Norrbotning eller skogsägare men jag menar bara att vill man skydda skog är det tex Götaland man ska titta på inte fjällen.

Men det finns ju nästintill inge skog som är värd att skyddas i Götaland nästin till all skog där är väl redan mer eller mindre exploaterad det är ju uteslutande nästan bara nära fjällen som det finns fortfarande finns kvar skogsmark som fortfarande är oröd eller relativt oröd kvar.
 
SNF har inte rätt att överklaga skogsstyrelsens avverkningsbesked, anser förvaltningsdomstolen http://www.lantbruk.com/skog/kammarratten-ger-skogsstyrelsen-ratt och http://www.atl.nu/skog/naturskyddsf-reningen-f-rlorade-viktigt-m-l.
/Niklas

Så här säger Mikael Karlsson om domen:
– Det här ärendet kommer vi att driva upp på högsta internationella nivå om det behövs, säger Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson till Sveriges Radio.

Han kommer alltså att göra som han gjorde med vargen. Strunta i landet Sverige och dess lagar och politik, dra skiten till EU och se till att hela landet blir det superzoo han drömmer om.
 
Nä han använder den rätt att överkölaga som man har. sen hoppas han på att få prövningstillstånd.

Läs på hur rättsväsendet fungerar i ett internationeltl perspektv och sluta ljuga,
 
Han kommer alltså att göra som han gjorde med vargen. Strunta i landet Sverige och dess lagar och politik, dra skiten till EU och se till att hela landet blir det superzoo han drömmer om.

Jag kan berätta för dig att Sverige gick med i EU efter att svenska folket sade ja till det i en folkomröstning 1994. Det verkar du ha missat...
Att tjata om att svenska politiska beslut bryter mot svenska politiska beslut som du hela tiden gör, är ju att profilera sig som antingen helt vilse i pallet eller som en virrig rättshaverist. Allt kan inte bli som du själv önskar i en demokrati. Jag själv är definitivt ingen vän av EU och även om jag kan protestera mot många beslut som fattas eller inte fattas, så är jag vuxen nog att förstå att det är så det måste fungera i en demokrati. Alternativet vore diktatur och bara tanken att en kille av din kaliber fick bestämma allt själv får ju håren att resa sig i nacken...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...