Om man möter ett vildsvin?

Jag har stött på vildsvin vid två tillfällen, båda gångerna hade jag hund med mig. Den ena gången satt jag i ett träd och hörde att det började braka nått helt kolossalt inne i skogen, jag trodde det var en älgtjur som skenade. Men ut ur buskarna kom en galt som sprang rakt förbi mig och hunden som satt nere på marken.

Andra gången var i fjol. Jag gick en runda på kvällen/natten och när jag kom runt en skarp kurva så stod det ett svin med 6-10 kultingar 10 meter framför mig. Min första reaktion var att hålla in hunden som gick utan koppel, och sedan stå still och låta svinet ta initiativet att gå därifrån utan att känna sig jagat. Efter typ 30sek så gick jag vidare och när jag passerat stället där svinen hade stått så sprang det över ett till gäng med kultingar som skulle leta reda på suggan. Jag hörde vildsvin överallt runt omkring mig och jag kan säga att jag hade ganska hög puls då….
 
Apropå hög puls så kan jag säga att jag fick det vid ett (troligt) möte för något år sedan vid Bogesund utanför Stockholm.

Hade lämnat lägret en sen vinterkväll för att slå en sjua, och blev nyfiken av svårbestämda flåsanden och frustanden som hördes ur skogen. Gick varsamt genom skogen mot ljudet som bara hördes lite till och från. Ingen lampa med, men nätt och jämnt urskioljbar terräng som lätt snöpudrat mark ger tillsammans med stadens ljus reflekterat från molntäcket.

Jag hade inte reflekterat så mycket över vad det var för djur, tänkte nog vagt på rådjur eller så. Efter en stunds smygande utan något ljud hördes ett rejält frustande helt nära, och en stampning som kändes i marken. Med ens kopplade jag ihop det hela med de märken efter bökande som vi sett tidigare under dagen och blev ganska spak kan jag säga. Snabbt smygande bakåt mot lägret följde!

Uppföljningen är att vi i gryningen väcktes av skott i skogen från samma håll, och senare lite mer hallå och ljud av traktor, så jag misstänker att åtminstone något av vildsvinen lämnade jordelivet i den vevan.
 
Sugga på 2,5-3m avstånd

Möte en sugga på väldigt kort avstånd idag. De va något som rörde sig i den höga vegitationen. Tog några steg åt sidan o ställde mig på en liten 2dm hög rotvälta ifall de va vildsvin. Jo de va de... kultingar! Vart fan är suggan tänkte jag o börja genast söka av terrängen vart hon kunde vara. Blev lite kall i kroppen o benen vek sig lite när hon rusa up 2,5-3 meter (stegade efteråt) ifrån mig. Som tur va så verkade hon snäll(?) Eller iallafall inte villig att attakera mig. Hon russa bara efter kulltingarna. Hamna alltså inte i mellan men jag hade ståt 15-20 sec o kollat av omgivningen med henne på väldigt kort avstång. Är glad att jag tog stegen åt sidan. Hade defenetivt klivit på henne annars.

Man ska väll ha otur om man hamnar imellan el möter en surare variant av sugga, ett träd eller något imellan är nog bästa alt. som sagt. Ännu mer otur om den gör någon skada på en. Men de ända som kan hända är väll att man får gå hem med lite smärtor i kroppen ? Kan de hända något alvarligt?

Har mött rätt så många vildsvin. Min andra sugga jag stöt på så här nära. O nytt rekord på detta avstånd. Tidigare rekord 10-15m.
 
Man ska väll ha otur om man hamnar imellan el möter en surare variant av sugga, ett träd eller något imellan är nog bästa alt. som sagt. Ännu mer otur om den gör någon skada på en. Men de ända som kan hända är väll att man får gå hem med lite smärtor i kroppen ? Kan de hända något alvarligt?
Den manliga varianten åtminstone har elaka betar, i ungefär ljumskhöjd, och är inte rädda för att använda dem i trängt läge. Om man har riktig otur går man *inte* hem efter tocket möte. Risken för att det ska hända är väl dock inte jättestor.
 
Varför inte slänga en stor sten i huvudet på vildgrisen om den anfaller. Eller en cykel som nån hade med sig?

Jag e mer rädd för fästingar än vildgrisar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...