Orienterare sågade ner träd i Tyresta naturreservat

"All respekt för naturen. Fy, fy, fy, på oss. Men jag känner, wow, att göra en polisanmälan av det här. Jag tycker att det är sneda proportioner."

Killen är ju helt dum i huvet. Jävla clown.
 
Snacka om att inte ha en aning om hur man ska hantera media, det här skulle kunna bli en bra spinn på med granskningar av orienteringsklubbar och tävlingar. Då kommer de säkert att titta på stressat vilt och ökningen av viltolyckor runt tävlingsområdena. Går det göra kopplingen orientering-sabbad natur-Ökade olyckor med vilt/fordon, då lär vi se bra mycket mindre orienteringstävlingar.

Själv råkade jag ut för att skjutledaren gick ut och stälde sig framför oss skyttar när vi laddat och väntade på komandot "ELD", det var ett gäng ¤%&¤&/(/(&/(/)/&¤ orienterare som passerat ett staket med skyltar "Varning! Riskområde skjutbana" de stod mellan oss och målen och kollade på kartorna... Hade vi eldat på så hade de råkat utför att 20 personer totalt hade skjutit 5 skott/skytt under 1 minut 30 sekunder... och detta mindre än en meter över skallen på orienterarna som inte vi såg när vi låg ner.

Kommer inte ihåg om det var O-ringen eller 5-dagars det hände under, men det var en stor orienteringstävling runt Flen på 80-talet.
 
Jag har orienterarbakgrund (lade av som aktiv för 20 år sedan) och är rejält förbannad på Järla IF som i ett slag riskerar att förstöra för hela sporten i framför allt stockholmsregionen där tillgången till mark redan är begränsad.

Tävlingsledningen har tydligen missat att ge tydliga instruktioner till sina funktionärer om vad som gäller i ett naturrerservat. När skadan är skedd försöker man förminska vad de orsakat. Klubben bör definitivt anmälas, då det är ett kollektivt ansvar att sköta sig, även om det är någon enstaka medlem som bevisligen har ett stort hål i huvudet.

På orienterarnas eget forum alternativet.nu tycks man huka sig ordentligt och har ännu inte öppnat någon tråd i ämnet.
 
Jag har orienterarbakgrund (lade av som aktiv för 20 år sedan) och är rejält förbannad på Järla IF som i ett slag riskerar att förstöra för hela sporten i framför allt stockholmsregionen där tillgången till mark redan är begränsad.

Tävlingsledningen har tydligen missat att ge tydliga instruktioner till sina funktionärer om vad som gäller i ett naturrerservat. När skadan är skedd försöker man förminska vad de orsakat. Klubben bör definitivt anmälas, då det är ett kollektivt ansvar att sköta sig, även om det är någon enstaka medlem som bevisligen har ett stort hål i huvudet.

På orienterarnas eget forum alternativet.nu tycks man huka sig ordentligt och har ännu inte öppnat någon tråd i ämnet.

Det finns på första sidan sedan lördag 07.39. (och på Orienteringsförbundets hemsida) som nyheter med många kommentarer som inte tar arrangörernas parti utan kritiserar hanteringen.

På Orientering.se finns en förklaring till det puckade intryck som Järlas representant gör; han intervjuades i 45 minuter av DN och det lilla som återges är inte representativt. Jag tror på den beskrivningen men kan ju inte avgöra om svaret var bättre eller sämre än DNs version.

Jag sprang den tävlingen och den åverkan dom gjort var inte så att man noterade det då, trots att jag nu i efterhand kan lista ut vad/var det var. Men väldigt klantigt och kanske förödande att dom gjort det.
 
OK det är väl inte för genomtänkt att avverka i naturreservat men vilken storm i ett vattenglas, om det nu inte var en helt unik gran som är det enda exemplaret i hela skogen som råkat bli av med några grenar.
 
OK det är väl inte för genomtänkt att avverka i naturreservat men vilken storm i ett vattenglas, om det nu inte var en helt unik gran som är det enda exemplaret i hela skogen som råkat bli av med några grenar.
Det spelar ingen roll om det är ett enda litet träd, eller några få grenar. Regler är till för att följas, och för att undvika att sporten får skadlig publicitet är det enklaste sättet att genomföra arrangemang enligt de regler som gäller.

Att förminska betydelsen av de skador som orsakats slår bara tillbaka på den som försöker komma med bortförklaringar.
 
OK det är väl inte för genomtänkt att avverka i naturreservat men vilken storm i ett vattenglas, om det nu inte var en helt unik gran som är det enda exemplaret i hela skogen som råkat bli av med några grenar.

Du missförstår vad det handlar om. Det har förmodligen ingen som helst betydelse att man kvistat upp några granar. Men, det finns garanterat tillräckligt många människor som tycker det.

Nu vet man ju inte riktigt om han blev rätt citerad i tidningen, men att komma med ett sånt uttalande är väldigt korkat! Vansinnigt att försöka tysta ner och göra till en bagatell.

Är själv fd orienterare, och vill inte att sporten ska få dålig publicitet.
 
OK det är väl inte för genomtänkt att avverka i naturreservat men vilken storm i ett vattenglas, om det nu inte var en helt unik gran som är det enda exemplaret i hela skogen som råkat bli av med några grenar.

"det är i en märkligt stor omfattning" betyder nog att det inte var en enda gran som fick en avbruten gren.

Jag är kanske naiv men jag trodde:
  • att man överhuvudtaget inte fick göra såna ingrepp utan markägarens tillstånd,
  • att man inte ens tänker tanken att göra så i ett naturreservat,
  • att glädjen med orientering handlar om att klura ut det smartaste sättet att ta sig igenom naturen så som den ser ut, inte anpassa naturen så att den går enklare att springa i
  • och att orienterare bedrivs av intelligenta människor som själva inser detta.

Så här säger Järla IF själva:
DN har i dag en artikel om åverkan i samband med Järladubbeln.

Vi har mot gällande regler tagit bort kvistar nedtill på några granar och vi har sågat ner några små träd vid en av startplatserna. Likaså har vi tagit bort en del sly i ett mycket tätt område för att de yngsta ungdomsklasserna skulle kunna passera mellan två kontroller. Vi erkänner felet och ber om ursäkt för det inträffade. De medlemmar som gjort detta har inte gjort det i onda avsikter. De har inte haft reglerna för naturreservatet helt klara för sig.

Arga kommentarer strömmar nu in i vår e-post. De flesta angriper oss för att skövla i nationalparken. Vi vill påpeka att tävlingen inte berörde nationalparken, men väl ett naturreservat. Likaså angrips vår tävlingsledare Fredrik Brandhorst för sitt yttrande i DN. Fredrik samtalade med DN-journalisten i 45 minuter och den lilla del av samtalet som återges i tidningen speglar inte hans uppfattning.

Vi orienterare är lika angelägna som alla andra naturvänner att ha tillgång till så fina områden som Tyresta. Järla Orientering har sedan 2004 arrangerat fyra stora orienteringstävlingar i samma område – tidigare helt utan anmärkning. Nu har vi gjort ett misstag och vi kommer naturligtvis att dra lärdom av det.


Nisse Nilsson
Ordförande i Järla Orientering
(http://www.jarla.com/jarla_ny/display_news.asp?ID=342)

Jag tycker det fetstilta stycket säger en del om deras inställning.
 
Senast ändrad:
Jag har fortfarande lite svårt att förstå varför man får tillstånd
till tävlingar i naturreservat som är skyddade för dess naturvärde
när det finns reservat som är till för friluft tex i Nackareservatet.
med Hellasgården (som dessutom är hemmaplan för Järla OK)
Om det reservatet står det under regler bla:
http://infobanken.nacka.se/www/park_natur/natur/naturreservat/nacka_reservatet.htm

4. Sätta upp skylt, affisch eller dylikt. Dock får snitslar, orienteringsskärmar och tipsfrågor uppsättas för tillfälligt bruk om de avlägsnas efter avslutat arrangemang samt om känsliga markområden undviks.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag ramlade ner i vattnet vintertid Övriga aktiviteter 23
umemorgan Vilopulsen rasar ner Övriga aktiviteter 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...