Ultimata överlevnadskniven

Alla läste visst inte Hobbex katalogen på 80-talet, Peter vi båda tillhör visst dom som kollade på Rambo och ägde detta mästerverk som fick alla andra kilalr i byn att titta avsundsjukt på denna kniv. 89.90 vill jag minnas att den kostade då det begav sig och detta var väldigt mycket pengar då en morkakniv kostade en tjuga på mobil macken. Det var tider det, då användarnytta fick komma i andra hand =)
 
Morapriser

När jag var pojk fanns en rackarns massa storlekar. Men en normal utan slida kostade 1,75:-, 2,25 med slida. Å andra sidan kostade 100g choklad 1:-.....
Första egna ramryggsäcken 37,50:- ack ja!
Mina vpl gav mig en tjusig överlevnadskniv, gjord i Spanien. Skaftad vid en rörbit med en grund mutter....med hela kittet i skaftet och slangbella samt bryne i slidan som nog var det mest användbara i det paketet. Den står sig slätt mot en bra Mora.
En överlevande aviator (USNAF) som jag träffade på ett bröllop ower there ansåg att den optimala överlevnadskniven var den man hade när man kom ner på marken utan farkost, han hade prövat i N Vietnam och påstod att det var 14 dagar som var mycket lärorika...
//J
 
När jag var pojk fanns en rackarns massa storlekar. Men en normal utan slida kostade 1,75:-, 2,25 med slida. Å andra sidan kostade 100g choklad 1:-.....
Första egna ramryggsäcken 37,50:- ack ja!
Mina vpl gav mig en tjusig överlevnadskniv, gjord i Spanien. Skaftad vid en rörbit med en grund mutter....med hela kittet i skaftet och slangbella samt bryne i slidan som nog var det mest användbara i det paketet. Den står sig slätt mot en bra Mora.
En överlevande aviator (USNAF) som jag träffade på ett bröllop ower there ansåg att den optimala överlevnadskniven var den man hade när man kom ner på marken utan farkost, han hade prövat i N Vietnam och påstod att det var 14 dagar som var mycket lärorika...
//J

Det är alltid lika roligt att få höra ankedoter frå en man som vandrat på jorden tillsammans med dinosaurierna och som fick skriva i runskfrift i skolan. Du borde skriva en lite bok eller bjuda in oss fans till en kväll vid lägerelden där vi kan dricka single malt och lyssna på fler av dina ankedoter.

Du påminner dock mycket om en gammal major jag träffat vid ett par tillfällen, han skrämmer slag i både väringar och fänrikar och berättar massa roliga historier.
 
Jag studerade idag verktygen hos en man som fick sitt smedbrev på sextiotalet. Han har ca 12 år som rendräng och senare 14 år som slädeshundförare bägge i Jokkmokksfjällen.

Så som många i våra trådar varit inne på så använder han just en lite "buschcraft" kniv och en liten yxa.

Utan värdering i rätt eller fel, så här ser hans egenhändigt tillverkade reskap ut.

Hans namn: Tommy Blomfeldth

Bild 1

Bild 2


/Patrik
 
Annans ord, min mening

Jag studerade idag verktygen hos en man som fick sitt smedbrev på sextiotalet. Han har ca 12 år som rendräng och senare 14 år som slädeshundförare bägge i Jokkmokksfjällen.

Så som många i våra trådar varit inne på så använder han just en lite "buschcraft" kniv och en liten yxa.

Utan värdering i rätt eller fel, så här ser hans egenhändigt tillverkade reskap ut.

Hans namn: Tommy Blomfeldth

Bild 1

Bild 2


/Patrik

"Det är ju så det ska va."
 
En röst på Moran

Jag köpte mig just en Mora 2000 för 139kr. (Måste ju veta vad alla pratar om...)
Det är alltså i mitt fall den bästa överlevnadskniven då jag faktiskt överlever till nästa månads-slut.

Skämt åsido, jag är för snål för att ha en kniv som kostar 1500kr liggandes i en låda i ryggsäcken, oanvänd till den dag jag kanske behöver den, eller inte alls, någonsin. Det skulle också göra mig stort ont att slita på en såpass dyr kniv då jag hugger jordig ved nattetid i mörka skogen, öppnar konserver och dylikt.

I en skarp överlevnadssituation tror jag allt med en hyfsat vass egg skulle placera sig i topp som "bästa överlevnadskniven". Fram tills jag hamnar i en sådan situation övar jag, och förbereder mig på att kunna behöva så lite som möjligt av de där onödigt dyra men väldig fina prylarna och nöjer mig således med bara en enkel Mora om inte yxan skulle kommit med.
 
Ansträngningarna för att övertyga en om att, detta är en sällsynt bra kniv som du bara måste ha, är milt sagt enorma. "En kniv för överlevnadsbruk" kan det bli mer macho! Hur är det med handhavandet?

/mattias


Jag hör själv till den typen som alltid sagt att en mora2k är den bästa och enklaste kniv om man kommer i en överlevnads situation, sen fick jag för mig att testa en hobbex kniv med massa krimmskramms i handtaget, det va nästan mina sämst spenderade ca150kr .

i mitt tycke duger den endast till att tälja grillpinne, och se "ball" ut i bältet och sånt,...min gick av när jag skulle hugga av ett mindre trä vilket inte är typiskt obra om du frågar mig.

A1-kostar en del ca 1700kr och dom pengarna kunde jag ha lagt på två krogen rundor men istället fick jag en underbar kniv, den har tyngd i sig som är bra ballanserad så du kan använda den som "yxa" men också göra fin saker med den, (tälja grillpinne med initialer på) :)

den har även en lillebror S1 som är lika underbar,

nästa gång ni är på tex naturkompaniet så fråga om ni får känna på A1 och S1 (det va de misstaget jag gjorde, efter de va jag tvungen o ha en)

;)
 
Och hur lycklades denna tråden gå från 80-talets Ramboknivskopia till Fällkniven :) Jag tror de skulle bli ledsna över att bli jämförda med hobbexknivarna, hehe
 
Det finns trots allt vissa kriterier som bör stämma på en överlevnadskniv. Till att börja med så bör den inte vara våldsamt stor eftersom den då riskerar vara i vägen eller att man inte tar med den ut. En bladlängd på runt 12 cm är därför den mest optimala.

Den här typen av knivar bör klara en del tunga arbeten med också lite mer delikata dito (som vi redan har konstaterat).

Några viktiga punkter:
  • okomplicerad/enkel men funktionell slida med olika fästsätt och bra ventilation
  • slät egg
  • en bladtjocklek på runt 4-6 mm och helst fullt flatslipat blad
  • säkert grepp (mycket viktigt!) även med handskar/vantar på i ett material som inte kyler.
  • fulltang-konstruktion, gärna protruderande som kan användas i samband med krossande
  • hål för fånglina med tillhörande stark lina, t ex paracord
  • ett stål som tål tuffa tag (m a o preferabelt kolstål, helst med coating)
  • en stark men dock användbar spets
Några kandidater:

RAT RC-5 SERE i 1095 stål

RC-5SERE.jpg


Becker BK10 i 0170-6C kolstål (eq Cold Steels Carbon V)

BeckerBK10.jpg


~Paul~
 
De flesta som rekommenderar fulltångeknivarna

har glömt bort att emellanåt kryper kvicksilvret under -25 och det är då det kan behövas lite hjälp för att få eld som näver under isen och torr kärnved för att tända...Att i det läget jobba med en kniv eller för den del annat redskap som man riskerar frysa fast vid är inte att tänka på.
Titta gärna på ursprungsbefolkningens grejor och fundera på varför skaften efter 1950talet ser ut som de gör....Trots allt lärde sig vissa något efter WWII...
//J
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.