Kupol eller tunnel?

Kolla in lösningen på Savio/Tarra

Att välja ett kupoltält om man tältar mycket i storm verkar vara ett stort argument.
Så jag väljer tunneltältet före kupol just för att känna att jag kommer ha mycket större chans att få upp mitt tält när det blåser på rejält.

Nu är det sant som det är sagt att ett korrekt uppslaget tunneltält är mycket stormsäkert. Och givetvis kan ett kupoltält vara knivigt att få upp i full storm, har själv haft stora problem med det då vi blåste fast i Lapporten en januari tur för 28 år sedan. Tältet i fråga var ett North Face VE25.

Så för vinterturer tidigt på säsongen äger jag numera ett Hilleberg Savio kupoltält. Om man jämför detta tält med t.ex Nammatj (som är ett tunneltält) så skulle jag säga att Saviot har tre fördelar:

1: Man kan slå upp tältet på renblåst mark. Detta var bekymret när vi blåste fast i Lapporten, att det inte fanns någon snö att förankra snön i. I det läget är ett tunneltält väldigt svårt att få upp!

2: Tältet är mindre känsligt för att vinden kantrar.

3: Och jag skulle faktiskt t.o.m vilja påstå att det är något enklare att få upp. Med Hillebergs krok-lösning går det att både förankra tältet i marken och sätta upp diverse staglinor innan man börjar slå upp tältet.

Nackdelen är förstås att Savio och Tarra är relativt sett ganska tunga tält.

/ Stefan
 
Kan tänka mig att Allak tältet blir väldigt styv med 10mm stänger.
Svårare att sätta upp då man måste ta i mer?
Hur upplever du skillnaderna mot 9mm, särskilt i hård väder?

Vet du hur mkt viktökning det blev?

Jag tyckte bara det var fördelar (vikten och volym undantaget så klart) med 10 mm. Allak står mycket mer spänt och stabilt med 10 mm. Ja stängerna är ju litet styvare men de var förböjda och jag tyckte inte det var något problem. Allak har kroksystemet som undvall nämner, mycket praktiskt. Jag har sålt det nu och minns inte skillnaden i vikt med det är storleksordningen några hundra gram bara. Kan väga stängerna till Unna om du vill så ger det en bra fingervisning.

Jag sålde det eftersom jag bara använde det som vinter/pulka-tält men jag tröttnade på att ha duken i ansiktet. Nu i efterhand ångrar jag att jag sålde det. Pulkan fick plats i absiden och det var kanon när det var dåligt väder.
 
Jag tyckte bara det var fördelar (vikten och volym undantaget så klart) med 10 mm. Allak står mycket mer spänt och stabilt med 10 mm. Ja stängerna är ju litet styvare men de var förböjda och jag tyckte inte det var något problem. Allak har kroksystemet som undvall nämner, mycket praktiskt. Jag har sålt det nu och minns inte skillnaden i vikt med det är storleksordningen några hundra gram bara. Kan väga stängerna till Unna om du vill så ger det en bra fingervisning.

Jag sålde det eftersom jag bara använde det som vinter/pulka-tält men jag tröttnade på att ha duken i ansiktet. Nu i efterhand ångrar jag att jag sålde det. Pulkan fick plats i absiden och det var kanon när det var dåligt väder.

Tack för svaret. Du behöver inte väga stängerna, kan nog räkna fram ungefärlig vikt.

Duk i ansiktet är inte kul, ser att Allak3 kommer ha 5cm större ligglängd och höjd. Inte mkt men alltid nåt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
emparasso Tunnel eller kupol, främst för vandring Bo och sova 2
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
gmg kupol eller tunneltalt Bo och sova 4
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
flanell familje tält, jofa 80-tal stuket VS 2010 nylon kupol Bo och sova 7
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...