Fjällräven - Hur bra egentligen?

Om man kollar fjällrävens hemsida så är de påväg att lansera sitt samarbete med ACNE studios. En av produkterna är en handväska som liknar en Kånken?

Så Stureplan kommer fyllas med fjällräven på riktigt nu

Kolla för er själva https://www.fjallraven.se/acne-studios/

Eftersom jag är allt för gammal, allt för trött, allt för okunnig så trodde jag att det var något hudpreparat mot mot hudutslag i ansiktet som vi förr kallade finnar. Nu googlade jag på acne studios och tittade på bilder. Det var bilder på ungdomar iförda konstiga kläder.
Inga av dem hade dock ackne, mer är kläderna då.

Nu ska Fenix Outdoorgänget kräma ut mer pengar ur den lilla räven.
Undrar vad Åke den äldre tyckt?

http://www.kingmagazine.se/artiklar/artiklar/20180829/acne-lanserar-samarbete-med-fjallraven/
 
Senast ändrad:
Att man söker nya kundsegment och har en varumärkesstrategi förstår jag men att göra ett joint venture med Acne Studios för att sen lansera en......hottad konken övergår mitt förstånd.

Man får se var det bär iväg
 
Att man söker nya kundsegment och har en varumärkesstrategi förstår jag men att göra ett joint venture med Acne Studios för att sen lansera en......hottad konken övergår mitt förstånd.

Man får se var det bär iväg

Inte allt svårt att förstå: det skapar uppmärksamhet. HM samarbetar med kända designers och kunderna köar för att köpa kläderna i den lilla kollektionen. Limited editions har varit vanliga i decennier.

IKEA och HM gör produkter för vanligt folk. Volvo och Fjällräven väljer premiumsegmentet.
 
Jamen lite skillnad är det väl på Fjällräven och H&M?

Tror det kan bli så att de som redan tycker Fjällräven blivit för "trendigt" helt vänder sig ifrån om det blir för mycket sånt här. Att det känns skämmigt att bära Fjällrävenkläder för en "riktig" friluftare.
 
Jamen lite skillnad är det väl på Fjällräven och H&M?

Tror det kan bli så att de som redan tycker Fjällräven blivit för "trendigt" helt vänder sig ifrån om det blir för mycket sånt här. Att det känns skämmigt att bära Fjällrävenkläder för en "riktig" friluftare.

Äsch :)

En frilufsare lufsar i naturen och inte på Stureplan. D.v.s. jag skäms inget alls om jag har smutsiga kläder i skogen eftersom där finns det få som gör en värdering men jag kan skämmas på ICA med smutsiga kläder - oavsett klädesplagg i båda fallen.

Så varför skulle en "riktig" frilufsare skämmas över att bära ett visst märke, en "riktig" frilufsare har sina friluftskläder där/när dessa ska brukas?
 
Jamen lite skillnad är det väl på Fjällräven och H&M?

Tror det kan bli så att de som redan tycker Fjällräven blivit för "trendigt" helt vänder sig ifrån om det blir för mycket sånt här. Att det känns skämmigt att bära Fjällrävenkläder för en "riktig" friluftare.

Fjällrävens byxor är väldigt bra och känns gjorde för friluftsliv. Och det är väl ingen som valsar in på surdegshotellet på Hornsgatan med röda Keb-byxor. Eller har Kajka som jobbväska. Däremot känns Fjällrävens nummerkollektion gjord för storstaden. Grönslandsjackan och Kånken sportas bäst i centrala Lund på väg till föreläsningen.
 
Äsch :)

En frilufsare lufsar i naturen och inte på Stureplan. D.v.s. jag skäms inget alls om jag har smutsiga kläder i skogen eftersom där finns det få som gör en värdering men jag kan skämmas på ICA med smutsiga kläder - oavsett klädesplagg i båda fallen.

Så varför skulle en "riktig" frilufsare skämmas över att bära ett visst märke, en "riktig" frilufsare har sina friluftskläder där/när dessa ska brukas?

Kom igen! Man ska ju visa upp sina inköp här också! ;)
 
Jamen lite skillnad är det väl på Fjällräven och H&M?

Tror det kan bli så att de som redan tycker Fjällräven blivit för "trendigt" helt vänder sig ifrån om det blir för mycket sånt här. Att det känns skämmigt att bära Fjällrävenkläder för en "riktig" friluftare.

Du menar att det finns fjollvarning?

Antagligen finns det en risk med att låta räknenissarna från Fenixgruppen härja fritt och låta den lilla klassiska räven löpa fredlöst mellan accessoarer och modets tingeltangel och bjäfs.

Deccenier av varumärkesbyggande kan raseras fort av oförstående och klåfingriga.

Fjällräven var banbrytande på sin tid och den ”storytellingen” är fortfarande viktig i företagets marknadsföring. Ryggsäck, tält, och funktionella kläder har varit styrkan. Tydligen är kläder mest lönsamma idag och då gäller det att prioritera det. Tyvärr innebär inte det att det numera alltid är liktydigt med slitstarka friluftsplagg.

Jag tycker Fenix Outdoor group har ett stort ansvar, som med sina monopol ambitioner köpt upp ett flertal företag med en storslagen historia och gedigen kunskap. Att låta ”räknenissarna” härja fritt kan leda till vad som helst bara de tjänar pengar.

Som synes är jag skeptisk..
 
Vet inte vad jag menar riktigt. Är ju uppväxt med Fjällräven. Då stod det för rejäla och bra grejer som höll. Man är väl lite allmänt bitter över världens utveckling kanske ;).
 
Sparkar liv i denna också. Jag hadde ett par vidda pro som inte funkade alls, för varma i rörelse och fel i storleken, när dom blev blöta i svett sög dom fast i låret före knäts förböjning och hindrade rörelse(jag är väl felskapt med lång rygg och taxben).

Nu har jag haft ett par keb trousers i över 4 år, dom är jag väl egentligen väldigt nöjd med. Men dom börjar ha gjort sitt och jag letar nytt. möjligheten att ventilera över hela låret och över vaden har jag inte hittat på många byxor. Detta gör att shorts är helt överflödigt, jag har nästan samma luftflöde med bibehållet skydd mot sol och ris.

Frågan är egentligen, har någon sett en byxa med samma "design" som keb trousers men med vattentäta "tex" paneler över hela framsidan ben, runt hela underbenet, och med ventilation över både lår och vad?
Det ska vara av typen "slitstark" då dom ska tåla att stå på knä och harva genom ris, över sten och elände.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...