Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv?

Det är ju en fantastiskt läcker funktion. Jag har börjat röra mig bort från att använda tält till Tarp just för att få lite mer kontakt med naturen. Med en sådan möjlighet kan man ju verkligen både få kakan och ha den kvar. GT-absiden gör ju at man kan ha öppet även vid regn utan att bli blöt och det är först vid riktigt busväder som man behöver stänga till ordentligt.

Det är så att man blir sugen på att höra med Hilleberg om de kan modifiera mitt Nammatj 3GT med en likadan dragkedja som den Nallo GT har. Då skulle jag ju kunna få samma funktion utan at behöva köpa nytt tält.

Det var en stor anledning till att jag köpte Nallo4GT, man får ett härligt ute-rum med utsikt! Och extremt låg vikt för ett 4p året-runt tält.
Men det är inte självstagande/fristående.
 
Ok, denna tråden inleddes med att jag INTE är intresserad av GT-absid.

Och nu handlar ALLA senare kommentarer om hur ni väljer GT för att få kontakt med naturen. :)

Jag väger mellan om två små absider, utrymme invändigt eller tyst tält så inte 2-åringen blir rädd, är bäst när barn är med i bilden...

Känns inte riktigt som att ni läst trådstarten. ;) Jag hade varit jätteglad om jag kunnat prioritera kontakt med naturen. :)
 
Ok, denna tråden inleddes med att jag INTE är intresserad av GT-absid.

Och nu handlar ALLA senare kommentarer om hur ni väljer GT för att få kontakt med naturen. :)

Jag väger mellan om två små absider, utrymme invändigt eller tyst tält så inte 2-åringen blir rädd, är bäst när barn är med i bilden...

Känns inte riktigt som att ni läst trådstarten. ;) Jag hade varit jätteglad om jag kunnat prioritera kontakt med naturen. :)

Sorry om jag råkade springa iväg lite från ditt ämne.
När jag har tältat med mina barn så har jag upplevt att det som underlättar mest är hög takhöjd. Barn kan ju behöva lite stöd med påklädning och annat och då är det skönt om det finns utrymme att röra sig åt alla håll.

Vid regn skulle jag inte vilja vara utan en stor absid om jag har med barn. Detta då åtminstone mina barn är lagom klantiga och gärna skulle ha klättrat rakt in i tältet med blöta regnkläder. Med en stor absid kan man stanna där och klä av sig regnkläderna innan man fortsätter in i tältet. Även här är alltså takhöjden viktig eftersom det underlättar på- och avklädning utan att barnen kommer åt duken på yttertältet som ju kan vara fuktig av kondens. En stor absid kan man dock ordna utan att köpa GT-versionerna av Hilleberg. Du kan ju ta med en lös tarp som du spänner över ingången på tältet. På så vis får du stor absid som även kan fungera som rastskydd på dagen. Vid hårt väder går det nog inte att ha den uppsatt men det är ju inte så vanligt. Dessutom så får du på det viset möjligheten till utsikt som jag var så sugen på med Nallo GT. ;)

Här är en bild på hur jag menar:
 

Bilagor

  • Tarp-talt.jpg
    Tarp-talt.jpg
    47.2 KB · Visningar: 448
Kupol är mindre prioriterat än övriga faktorer, men hade varit trevligt...

Om det är ett krav att tältet ska vara så tyst som möjligt så har kupol högsta prioritet. Du kommer att få mindre absider om du ska hålla ditt viktkrav (annars finns ju Saitaris...), men takhöjden är bättre. Instämmer med föregående inlägg om att det är en fantastisk bonus om barnen kan stå upp i tältet vid påklädning.
 
Jag tror det är att lura sig själv att tro att det finns tält som står i alla väder, ska vara tysta så att barn inte blir oroliga, osv. Om tältet blåser ner / sönder beror på handhavandet (förutsatt kvalitetsgrejer som vi diskuterar här) och går man upp på fjället med tält får man räkna med att det kommer låta och skaka om det blåser upp.

Om tysthet verkligen är prio 1 är (paradoxalt nog) ett lättviktstält i cuben kanske det bästa. Eftersom cuben är helt stumt fladdrar det väldigt litet när det väl står. Kräver dock mer förankring av linorna eftersom varken väv eller stång kan flexa förs all energi vidare till linorna / markspiken.

Se t.ex. den här videon där det är tydligt vilken skillnad det är på ett silnylon tunneltält och en pyramidtarp i cuben i vind.

https://www.youtube.com/watch?v=aPEIfs0sC-Y
 
Känns rätt blåsigt inne i tältet på filmen. Hade nog valt tunneltältet 12 gånger av 10 i det läget... Även om det fladdrade lite mer.

Hade ett Saivo som jag fick tältduken helt tyst i kuling på västkusten. Men det var fint väder och jag kunde lägga 30 minuter på att justera linorna. Platsen hade jag dock valt avsiktligt blåsig bara för att testa grejorna.
 
Känns rätt blåsigt inne i tältet på filmen. Hade nog valt tunneltältet 12 gånger av 10 i det läget... Även om det fladdrade lite mer.



Hade ett Saivo som jag fick tältduken helt tyst i kuling på västkusten. Men det var fint väder och jag kunde lägga 30 minuter på att justera linorna. Platsen hade jag dock valt avsiktligt blåsig bara för att testa grejorna.



Klippet är från min Sarek-vandring förra året, och det var faktiskt inte så värst blåsigt inne i tältet. Mkt bättre än jag förväntat mej, även om det var ett visst drag ibland.
 
Tack för alla idéer och råd hittills!

Det är verkligen svårt att få allt, men komfort och ljudnivå bör nog vara rätt högt prioriterade ändå, vid närmare eftertanke. Jag har redan tält för mer lättviktiga turer.

Väger mellan Exped Orion 3 UL extreme och det nya Hilleberg Allak 3, som jag blev superintresserad av även om jag gärna hade sett att det var ngt hekto lättare... Hilleberg gör bra grejer så där vet jag ju vad jag får. Fördelen med Expedtälten är väl att det regnar begagnade sådana (köper gärna måttligt begagnat).

Hur man nu ska tolka att folk säljer dem? Går det alls att jämföra Hilleberg och Exped eller skulle jag uppleva samma nyansskillnad som jag beskrev med Helsport?

Nu åkte vi precis iväg på sista sommartrippen till fjällen utan tält, så jag kan likagärna fundera vidare tills nya HB-tältet släpps nästa vår...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...