praktiska problem, Laser Comp

Det händer mig väl ofta att blixtlåset på mitt Laser Comp spricker när jag drar ned det inifrån tältet (utifrån har det aldrig hänt). Det verkar bero på veck eller knyckar som uppstår i väven när jag reser tältet, hur det sträcks
vilket i sin tur kan påverkas av underlaget. Ibland får jag göra om sträckningen, och även då får jag vara noga med hur jag drar ned blixtlåset. Spricker det om så bara en centimeter spricker det strax hela vägen. Ngn som delar denna erfarenhet?


Ett annat problem är att kopplingen mellan inner- och yttertält ofta lossnar. Speciellt besvärligt om den nedersta kopplingen, vid tältgolvet, lossnar. Erfarenheter? Botemedel?
 
Det händer mig väl ofta att blixtlåset på mitt Laser Comp spricker när jag drar ned det inifrån tältet (utifrån har det aldrig hänt). Det verkar bero på veck eller knyckar som uppstår i väven när jag reser tältet, hur det sträcks
vilket i sin tur kan påverkas av underlaget. Ibland får jag göra om sträckningen, och även då får jag vara noga med hur jag drar ned blixtlåset. Spricker det om så bara en centimeter spricker det strax hela vägen. Ngn som delar denna erfarenhet?


Ett annat problem är att kopplingen mellan inner- och yttertält ofta lossnar. Speciellt besvärligt om den nedersta kopplingen, vid tältgolvet, lossnar. Erfarenheter? Botemedel?
Hade ett Terra Nova Laser Competition 2, där gick dragskon sönder efter 2 nätter. Håller med om blixtlåsen verkar lite svaga i Laser Comp. Har för mig att det var YKK dragkedjor/skor som väl ändå tillhör det bästa, i varje fall inom klädesplagg?
 
Jag säger inte att blixtlåset är svagt. Jag säger att det spricker upp, vilket inte på något sätt betyder att det går sönder. Det enda som gått sönder är gaffelspännet längst ned, där en av tre uddar gått av. Men det går bra ändå.
 
Blixtlås är känsliga saker. Det är tänkbart att tänderna inte hakar i varandra optimalt t ex beroende på en lite för gapande löpare.

Jag har inte råkat ut för detta med mitt Laser Competition men har använt det sparsamt.

Thure
 
Ju mer jag tänker på saken så kan problemet ha uppstått är jag bytte stång. Den gamla deformerades en gång när jag föll mot tältet och jag tycte spänningarna blev väl starka. Den nya stången som jag skickade efter är lika lång som den gamal, men de enskilda länkarna har annan längd. Möjligen kan det vara de annorlunda spänningarna som vållar det här problemet. Av någon anledning uppstår det dock aldrig när jag stänger tältet utifrån. Möjlogne borde jag alltså uppsöka ngn verkstad som kan räta ut den deformerade länken - försåvitt det inte skapar en brottanvisning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
Still Alive Problem med Southern Cross Bo och sova 1
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
danielpihlgren Problem med Genius 23? Bo och sova 6
Bearpaw Problem med sovsäck! Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
Markus_ Problem med auto-liggunderlag Bo och sova 16
nibor Compass Tarfala botten problem Bo och sova 0
Hileberg Namataj 3GT och stång problem ! Bo och sova 1
camoscio Blixtlåsproblem, TN Laser Comp Bo och sova 28
camoscio Sätta upp Laser Comp. Bo och sova 2
MadMonthicebeer Terra nova laser ultra 1 eller HB Enan Bo och sova 16
Oneidahiker Åsikter om Terra Nova Laser Competition 2 Bo och sova 9
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
Joakim Ambrosson Terra Nova Laser Competition - suveränt Bo och sova 7
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Josie Terra Nova Laser Space 2 Bo och sova 0
Pwe Laser Competition behov av extragolv? Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Terra Nova Laser Competition Bo och sova 54
justsafe Terra Nova Laser Comp eller Exped Vela I Extreme Bo och sova 31
samme83 Mountain Hardwear Laser Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...