Värmetabletter Esbit?

Listigt med tryckknappar. Ser ut att vara som gjort för fast bränsle. Fungerar det bra med 0,07 mm och vad väger det? Jag har ett trail designs och det är 0,12mm enligt mitt skjutmått.

Fungerar utmärkt med 0,07. Mitt första kök av denna typ gjorde jag av just 0,12. Köket väger 26 gram och håller en 1,3 liters Evernew kastrull.
Liknande konvinkel som caldera. En bonus med denna konstruktion är att tryckknapparna även håller ihop köket i ihoprullat läge. Övriga fördelar mot caldera är att den har luftgenomströmning anpassad för hexamine (mindre hålarea), samt att den som sagt ryms i kastrullen.
 

Bilagor

  • 6FFA2EB3-117A-45DA-AA9A-EBC6F8EC53A2.jpg
    6FFA2EB3-117A-45DA-AA9A-EBC6F8EC53A2.jpg
    34.8 KB · Visningar: 303
Tack för info, bra att veta att 0,07 fungerar. Man vill li inte bära runt på en massa titan i onödan. Jag eldar mycket med skogspinnar, har du provat vedeldat med 0,07 och tryckknappar? Det var förresten kanske inte så konstigt att det såg ut att vara som gjort för bränsletabletter - det var ju det! Det var hålutforningen jag tänkte på när jag skrev det. Smått genialiskt med tryckknappar när man dessutom kan hålla köket hoprullat med dem. (Mitt sidewinderkök går ner i kastrullen det med.)
 
Jag "kapar" en gammal tråd för att fråga:
En bekant har försökt skaffa Esbittabletter i Stockholm. Det visade sig att det inte finns någonstans längre. Vad har hänt? Jag har inte hört talas om något förbud.
 
Det kan ju vara så att det inte finns någon lönsamhet i att tillverka och sälja en så udda produkt. Jag har aldrig provat själv (i modern tid) men läser man om det så är väl enda fördelen att vikten är låg. Nackdelen är att det tar lång tid att värma/koka.
 
Det kan ju vara så att det inte finns någon lönsamhet i att tillverka och sälja en så udda produkt. Jag har aldrig provat själv (i modern tid) men läser man om det så är väl enda fördelen att vikten är låg. Nackdelen är att det tar lång tid att värma/koka.
Ja så kan det förstås vara. Jag kikade lite på diverse europeiska sidor och där finns Esbittabletter och kök kvar och verkar inte alls udda.
Jag har inte heller testat själv sedan de gamla metatabletterna eldades i ångmaskinen i min barndom.
 
Har du kollat på röda stjärnan?
Jag har inte kollat runt själv utan fick bara fråga i en annan diskussion. Jag antar att den frågande redan kikat själv.
Ute i Europa verkar det vara mera vanligt som jag skrev i förra inlägget. Jag kan dessutom se fördelar med de där "torrtabletterna" jämfört med gelégrejer. Bland annat verkar det vara möjligt att lagra tabletterna under längre tider och sådant kan ju vara bra i preppersammanhang för att ta ett exempel. Dessutom har jag hört negativa saker om de där nya gelébränslena fast inte heller detta har jag prövat själv.
 
Det finns stora tabletter på backpackinglight såg jag. Kan man inte tillverka sån där gel själv hemma i garaget? Verkar mest bestå av etanol.

En vanlig brasstartare eller två, räcker annars lika länge som en stor esbit och räcker för att koka sig en köpp kaffe. Sotigt är det, men luktar inte kemiskt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...