Vevladdare till mobilen.

Jag har gått igenom ett par olika panellösningar genom åren , och nu landat med Voltaics. Jag har en något äldre modell som ger både USB och 12 V - det betyder att jag kan både ladda telefon , platta och och praktiskt taget alla kamerabatterier , AA/AAA osv genom en universallladdare , som oxå ryms i den integrerade väskan. Som grädde på moset så ryms en iPad mini perfekt i ryggfacket , med ett hyfsat smalt fodral. Framsidan är väldigt rejäl , baksidan har jag polstrat med en bit musmatta inuti . Originalbatteriet slet väldigt tungt för att ladda plattan , och har blivit utbytt .

Innan dess så använde jag Silvas utvikbara panel i många år ( http://korta.nu/solar ) . Nackdelarna var att vikningar + kabel i långa loppet är en dålig kombination + att det blir mer en stationär lösning. För fotograferandet så funkade det långt att byta och ladda ena batteriet under lunch med garanterad maxeffekt . Motargumentet här är att mesta användningen har varit i Himalaya , men jag har faktiskt återupplivat en död halvsmart telefon och ringt med den , på under tusen meters höjd en mulen dag härhemma , på en rejäl fikapaus. Det hade varit lätt att komma upp till maxeffekt med en hopvikt reflexskärm , jag har aldrig riktigt brytt mig.

Den stora fördelen med Voltaics modell är att den alltid är i gång , även till vardags : " sätt den här på laddning , är du snäll " framkallar en lätt förvirrad reaktion på fiket , tills man pekar på fönstret.

USB-laddare när man faktiskt har ström : Apples 5 watts laddare är löjligt lätt ( 23 gram ) , och slinker lätt ner i ..allting. Duger att ladda både telefon och externbatteri , med tålamod. 12 watts modellen väger typ tre gånger så mycket , ger mer än dubbelt så mycket kräm och ger Voltaicväskan ett lätt gravidt utseende . Båda gr att ansluta till ett uttag , om man ersätter "ankhuvudet " på 12 w modellen med en apparatsladd och använder ett dubbeluttag . Det ger möjlighet att koppla tre pryttlar på ett uttag samtidigt , med den tidigare nämnda universallladdaren som har ett USB-uttag oxå . Knappast viktigt hemma , men däremot på resande fot.
 
Det finns något som heter Biolite Campstove (Googla) som är ett friluftskök med inbyggd USB-laddare.
Har inte själv testat men funkar det så kan man ju ladda telefonen medan man lagar mat.
 
har testat två vevladdare dom har varit totalt värdelös till att ladda mobil.
mobilen indikerar laddning men i praktiken verkar man förlora laddning i snabbare takt en testat jag att veva en halvtimme telefonen han precis starta innan den dok han inte ens slå nummret. kan kanske funka till väldigt enkla och strömmsnåla telefoner men inte smatfones.

Deta var för typ två år sedan.

Men den ena hitta jag när jag flytta och det var bara att veva lite så hoppa lampa och radio igång så till det är dom väldigt bra.

men är fortfarande nyfiken på en vev som funkar för telefon för det är ju inte mycke effekt och en smartphone har ju så mycke bra saker i sig
 
Smartphone drar faktiskt ganska mycket effekt och det märks som man skall veva in det (skall man ha något som drar lite ström och kan fungera över en vecka på ett batteri så får man leta efter en klassisk mobiltelefon).

Med andra ord vill man i praktiken inge göra det, och speciellt inte på det sätt som de vevladdade prylarna är byggda på idag då det blir extremt ineffektiv vevande i avseende nedlagd arbete och hur pinsamt lite ström man får för svettet.

Skall man ha den mer effektivt så är det typ höft/bröst-stöd och rejäla dubbelvev för att kunna använda båda armarna när man vevar - och skall det kunna ge lite strömstyrka - så är det inte längre några lättviktsprylar och det kommer vara skrymmande.

i militären förr hade man en trampgenerator för radioapparater som gick under namnet 'grisen' - inte döpt efter hur den ser ut utan hur de som trampade såg ut redan efter en kort tids trampande (svettig som en gris...)
 
Det finns något som heter Biolite Campstove (Googla) som är ett friluftskök med inbyggd USB-laddare.
Har inte själv testat men funkar det så kan man ju ladda telefonen medan man lagar mat.
Fungerar mkt bra.

Speciellt den nya modellen som ger mer kräm + har inbyggd powerbank.

Eldar man på rätt sätt så blir det inte så mkt aska trots att man eldar länge.

Jag laddar mobilen när jag lagar mat, men även efteråt om det finns gott om bränsle.

Utöver Biolite'n så har jag 4 st 20 000 mAh powerbank's & en solcellsladdare på 10 W från Clas ohlson. Utöver det, några till powerbank's i olika storlekar, har så mkt teknikprylar med mig så räknar med en 20 000 mAh powerbank / dygn ungefär i förbrukning, då känner jag mig säker på strömförsörjningen iaf.

1 st Galaxy s7 edge (för Wikiloc + att de där hemma ska se vart jag är).
1 st Galaxy s8+ (samtal / meddelanden + kamera).
2 st 4G modem.
1 st surfplatta (lyx).
1 st laddbar liten pannlampa.
1 st laddbar stor pannlampa.

Vid nödsituation i hemmet vid längre strömavbrott så kan jag använda samma utrustning som under vandring, förutom Bioliteköket då. Hemma finns istället gaskök vid behov.

Känner mig säker med kommunikationen då jag precis som under vandring har tillgång till både Telias nät & Net1's nät.




Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Har samtliga tre nedan:


http://www.teknikmagasinet.se/tillbehor/mobiltelefoner/universaltillbehor/laddare/solar-charger-10w

Kvaliteten känns inget vidare (slarvigt sytt mm.), men den funkar riktigt bra.

http://www.amazon.com/X-DRAGON-Efficency-Technology-Smartphones-Foldable/dp/B00NGKPX4Y

Otroligt bra byggkvalitet, och funkar riktigt bra. Nästan dubbelt så stor som ovanstående, men har även dubbla kapaciteten.


http://m.banggood.com/Original-XIAOMI-5_1V-2_1A-10000mAh-Power-Bank-For-Smartphone-p-977406.html

Riktigt bra byggd, och bra kapacitet i en liten förpackning.


Man bör kombinera en solcell med ett batteri.

Jag köpte en sån solcell från Teknikmagasinet mest för att testa, jag trodde egentligen inte på den alls, "för 329 kronor får man inget vettigt, men kul att testa". Döm om min förvåning när den funkade kanonbra, även utan strålande sol!. Perfekt vid kajakturer, gärna ihop med en Power bank!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...