Giltigt vägmärke?

Hur gammal och nedsliten får en vägskylt vara och fortfarande räknas som giltig? Var ute en sväng igår och plötsligt, mitt på en stig, mitt ute i skogen - fordonstrafik förbjuden. Hade förlorat timmar på att vända, så jag bar cykeln över ett diket och en hög gamla skaktmassor. Visade sig att det inte fanns någon skylt vid vägens andra ände. Den jag såg var lavklädd, flagad och inte så lite sned. Någon som inte struntat i den?
 
På din beskrivning låter det som att fordonstrafik ändå är förbjuden så ja den skylten är nog giltig även om det kanske inte är avsiktlig. Det låter ju som att det är frågan om terräng snarare än väg.

För övrigt kan det krävas det mer än bara en skylt för att ett förbud skall bli gällande. På allmän väg krävs det dessutom att det finns ett beslut (det senaste beslutet i frågan) som säger att det skall vara ett förbud.

Det finns också regler om skyltens placering (höjd, sida om vägen osv) som syftar till att den skall vara väl synlig för trafikanter, med det resonemanget så förutsätter det ju att skylten måste vara i sånt skick att den är väl avläsbar. Utöver detta finns ingen automatisk åldersgräns på skyltar.

Angående cykling så är det för det första inget motorfordon så man kan lugnt passera en förbud-för-motorfordon-skylt. Skulle man däremot se en cykel-förbud-skylt blir det lite vanskligare. Som nämnts så får man normalt inte förbjuda cykling på enskild väg (men väl allmän) så här behöver man veta om vägen är allmän eller enskild.
 
Att ta bort gamla skyltar verkar inte alltid vara prioriterat. I ett naturreservat i närheten finns det mötesskyltar längs grusvägarna trots att biltrafik inte är tillåtet.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Motorfordon kunde nog inte köra där, jag fick ju bära cykeln. Det var en fordonstrafik förbjuden inte en motorfordonstrafik förbjuden -skylt. Gissar att den kommit upp när man drog elstolpar på bortsidan och i samband med detta skar av en gammal körväg (diket). Tyckte bara att den stod så kul till, mitt inne i en ca tjugo år gammal gran! Nästa gång kör jag vändan åt andra hållet, så jag slipper förbudsskyltar.😃
 
Motorfordon kunde nog inte köra där, jag fick ju bära cykeln. Det var en fordonstrafik förbjuden inte en motorfordonstrafik förbjuden -skylt. Gissar att den kommit upp när man drog elstolpar på bortsidan och i samband med detta skar av en gammal körväg (diket). Tyckte bara att den stod så kul till, mitt inne i en ca tjugo år gammal gran! Nästa gång kör jag vändan åt andra hållet, så jag slipper förbudsskyltar.😃

Jag läste fel där.

Av din beskrivning så verkar det knappast som att det knappast rör sig om en väg egentligen (utan snarare terräng/stig), här kan jag iofs misstolka dig igen, men jag tar mig den friheten. Om det inte är att betrakta som väg så har inte vägskyltar någon betydelse såvitt jag kan se.

Å andra sidan om det skall betraktas som väg och du ändå var tvungen att bära cykeln förbi ett stycke terräng så innebär det att det efter det är ett annat vägavsnitt och skyltningen på den förra inte är tillämplig - då följde du ju regeln och bar cykeln till det andra vägavsnittet.
 
Just så jag resonerade, ja. Har nog varit EN väg, men bör efter dikesgrävningen räknas som två. Med ett dike och en stenhög mellan.Tyvärr tog jag ingen bild, det var riktigt blötväder när jag körde.
 
Hittar den inte i registret. Hittar inte vår byväg heller, fast den är i rätt gott skick. Enskilda vägar är inte med, eller hur? De utgör ju en inte ringa del av det svenska väg nätet.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...