Erfarenheter av Vagabond 4,7

Det är ett tag sedan(2 - 3 år) jag var inne här på Roddforumet och framförde synpunkter på en Vagabond 4,7 som då hade sjunkit utan för den Estländska kusten.
Har sedan dess inte läst eller hört något om den utseendemässigt sköna skapelsen än vad säljaren/tillverkaren har framfört. Undrar därför om det finns någon/några brukare av VB 4,7 som kan tänka sig att redogöra för sina erfarenheter från långturer längs den svenska kusten och skärgårdarna.
Blev konstruktionen en "flopp"?
 
Jag fick tillfälle att testa den på en skärgårdstur fyra dagar i augusti 2009. Har nästan bara positivt att säga om den, men båten jag lånade var ett tidigt exemplar och väl tung. Tror det bara byggdes en som var så tung, exemplaren därefter blev betydligt lättare. Det är kanske inte helt oväntat rätt stor skillnad i roddkänslan om man lägger till 20-30 kg. Dvs. som när jag lastar min öppna Explorer, eller som då med Vagabonden då det blev dessa kilon gånger två. Accelerationen som skiljer och det svarar förstås sämre när man lägger på lite extra.

En grej jag var fundersam över innan var hur det skulle fungera att klättra fram i fören när jag skulle gå i land - och förstås samma procedur när man ska åter ut på sjön. Det gick klart över förväntan. Båten är stadig och det kändes inte alls särskilt krångligt. Att ha packningen mindre tillgänglig funderade jag också över, men med de stora packluckorna tyckte jag det fungerade bra.

Fråga gärna om det är något speciellt du undrar över.

Min lilla förhoppning med båtlånet var att jag skulle ta mig ut till Svenska Högarna som är det jag "har kvar" i Stockholms skärgård. Blev inte så, utan en lugnare tur till Björkskär och Stora Nassa. Dels pga att jag fick en känning i ena handleden om jag minns rätt, dels för att det visade sig att jag upplevde det ungefär lika omysigt att vara ute ensam i vågor med Vagabonden som med Explorern. Men det är inte kopplat till någon logik eller så, utan är bara en känslogrej. Jag ville gärna se över vågorna.
 
Tack för svar!

Det är alltså en markant(stor) skillnad mellan att ro den tom och med full last, kanske att skrovtypen inte är så väl lämpad till det den sägs vara byggd för.
Hade tänkt mig använda en VB 4,7 för veckolånga behagfulla roddturer i de svenska skärgårdarna, med min egenvikt på 110kg och en packning på 80 - 90 kg så blir det kanhända en mera slitsam upplevelse än en behaglig sådan.
Du nämnde att du inte hade några problem med iland och ombordstigning via det däckade fördäcket, det är väl knappast så att man kan stega upp ståendes och gåendes på fördäcket utan att det mera är en balansövning förutsättande en så låg tyngdpunkt som möjligt, mera krypande, krälande -är det möjligt för en osmidig person att klara av denna manövern.
Hur är det med tvärstabiliteten, går det att ta sig ur och i den sidledes utan att den välter eller tar in en massa vatten, visst, det finns självläns och tre vattentäta skott, så sjunker gör den ju inte.

Du nämner att du tyckte det var "omysigt" att vara ute med både eXplorern och VB 4,7 i kraftig sjögång "en känslogrej" ej kopplad till logik skriver du, om jag fattat dej rätt så har obehagskänslorna inget att göra med att de båda flytetygen ev uppvisar påtagliga brister i sitt uppförande.

Har du någon uppfattning om hur många VB och eXplorer som har sålts och brukas här i Sverige.
 
Jag vill nog ändå påstå att rodden blir behaglig även med en tung båt. Det är inte skrovet det är fel på, felet är att jämföra roddkänslan mot en olastad båt. Är ju rätt uppenbart att det är lättare att accelerera en lätt båt. Och att ro i motvind är dessvärre tungt både med en lätt och en tung båt.

Du nämnde att du inte hade några problem med iland och ombordstigning via det däckade fördäcket, det är väl knappast så att man kan stega upp ståendes och gåendes på fördäcket utan att det mera är en balansövning förutsättande en så låg tyngdpunkt som möjligt, mera krypande, krälande -är det möjligt för en osmidig person att klara av denna manövern.
Bra fråga. Jag har svårt att bedöma vilken smidighet som behövs, men samtidigt finns nog andra alternativ att ta sig i och ur båten. Mest att jag varit ute en del på vår och höst och då är det skönt att kliva direkt i land.

Hur är det med tvärstabiliteten, går det att ta sig ur och i den sidledes utan att den välter eller tar in en massa vatten
Det går inte att välta skrovet. Med Explorern (den öppna versionen) får man stå på relingen för att trycka ner den under vattenytan, men båten välter inte. Vagabonden är dessutom stadigare.

Du nämner att du tyckte det var "omysigt" att vara ute med både eXplorern och VB 4,7 i kraftig sjögång "en känslogrej" ej kopplad till logik skriver du, om jag fattat dej rätt så har obehagskänslorna inget att göra med att de båda flytetygen ev uppvisar påtagliga brister i sitt uppförande.
Precis. Man kan ju t ex tro att relingen på den öppna Explorern skulle kunna hamna under vattenytan, men icke. Min känsla är också att det aldrig händer något oväntat eller dåligt med båten i vågor. Den är trygg alltså. Det har hänt två gånger att jag hamnat på surf och då har den gått spikrakt. Men jag tyckte det var riktigt otrevligt ändå eftersom det inte var jag som bestämde över båten. Hade jag haft sällskap hade det varit en helt annan grej, då hade det varit hur kul som helst med surf.

Har du någon uppfattning om hur många VB och eXplorer som har sålts och brukas här i Sverige.
Nej, jag bara hoppas att alla de som skaffat en Explorer ser till att använda den flitigt. Är jättekul att få se allt fler som ror.
 
Det är ett tag sedan(2 - 3 år) jag var inne här på Roddforumet och framförde synpunkter på en Vagabond 4,7 som då hade sjunkit utan för den Estländska kusten.
Har sedan dess inte läst eller hört något om den utseendemässigt sköna skapelsen än vad säljaren/tillverkaren har framfört. Undrar därför om det finns någon/några brukare av VB 4,7 som kan tänka sig att redogöra för sina erfarenheter från långturer längs den svenska kusten och skärgårdarna.
Blev konstruktionen en "flopp"?

Den första prototypen som Lasse Schmidt använde för Östersjörodden hade inga täta tvärskott inuti båten. Det fanns också några andra detaljer som skiljde den från seriebåten. Row Scandinavia har bytt producent sedan den tiden och skroven ser nu ut att ha jämnare och bättre laminat. Vikten ska också ha blivit lägre.

Jag har bara provat den i plattvatten men vad gäller balans i vågor så är det förmodligen samma som med kanot att man måste slappna av och låta båten röra sig under kroppen. Då fungerar både rodd och psyke men det tar ett antal timmar innan man kommer dit.

Storleksmässigt så bör den räcka till för en person med packning under svenska förhållanden så det är snarare roddarens uthållighet än båtens egenskaper som är begränsningen.
 
Tack för svar!

Det är alltså en markant(stor) skillnad mellan att ro den tom och med full last, kanske att skrovtypen inte är så väl lämpad till det den sägs vara byggd för.
Hade tänkt mig använda en VB 4,7 för veckolånga behagfulla roddturer i de svenska skärgårdarna, med min egenvikt på 110kg och en packning på 80 - 90 kg så blir det kanhända en mera slitsam upplevelse än en behaglig sådan.

En nyfiken fråga bara:

Hur kan din packning bli 80-90 kg för veckolånga turer? Såvida du inte har med dig dykarutrustning, en väldigt omfattande kamerautrustning eller något liknande?

/Mats
 
En nyfiken fråga bara:

Hur kan din packning bli 80-90 kg för veckolånga turer? Såvida du inte har med dig dykarutrustning, en väldigt omfattande kamerautrustning eller något liknande?

/Mats

Hej Mats!

Av den 80 - 90 kg tunga packning jag oftast haft med är ca 25 kg vatten, ca15 kg mat = ca 45 kg.
Övrig kvarvarande utr om vi utgår från sommarpackning 80 kg, väger då 35 kg. Tält, sovsäck, liggunderlag, tarp, stol, div teleskopiska stänger, lyktor, radio, telefoner, kamerautrustning, verktyg å repmaterial, första hjälpen å läkemedelsapotek, gasolkök, extra gastub, grill, grillkol, tändvätska, div matlagningsattiraljer, pannlampa, ficklampor, böcker, batterier, kläder, vattentäta förvaringssäckar och åtskillig mer, väger lätt 35 kg.
Att jag har så mycket vatten och mat med beror på att jag inte vill ha vatten och mat jagandet som huvuduppgift under mina turer.
Vill ha en så bekväm boende och vistelsekomfort som möjligt.

//Bert
 
Hej!

Jo, jag har kikat på Aerius kanoterna men har nog helt övergivit tanken på att använda paddeln för framdrivning i framtiden.
Åror som till stor del drivs av benen med hjälp av glidsätet är att föredra samt att man vid rodd känner sig mer fri och ledig till aktiviteter ombord som fotografering, matintag, vila, i och urstigning osv, detta då stabiliteten ökar till en betydligt trivsammare nivå jämfört med kajaker.

//Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wim Äventyrsrodd: VagaBond 4,7 roddbåt i forskningens tjänst Rodd 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...