Bomull och polyester blandningar

Med vax eller annan impregneringsmetod får du inte polycottontyg vattentätt - bara vattenavvisande. För egen del har jag med mig, förutom jacka och byxor av polycottontyg, regnkläder på turer. Att alltid bära membranplagg känner jag inte för. Regnkläder när det inte regnar - nej, tack!:)

Visst, men tanken var ju just att undvika regnkläder.
Jag tänker att vintertid så behöver man kanske inte 100% vattentäthet eftersom nederbörden kommer som snö som inte blöter på samma sätt som regn. Det är det som jag funderar runt.
 
Med vax eller annan impregneringsmetod får du inte polycottontyg vattentätt - bara vattenavvisande. För egen del har jag med mig, förutom jacka och byxor av polycottontyg, regnkläder på turer. Att alltid bära membranplagg känner jag inte för. Regnkläder när det inte regnar - nej, tack!:)

Visst, men tanken var ju just att undvika regnkläder.
Jag tänker att vintertid så behöver man kanske inte 100% vattentäthet eftersom nederbörden kommer som snö som inte blöter på samma sätt som regn. Det är det som jag funderar runt.

Jag hade tänkt som du Sentient. Om det inte var prognos för ordentliga mängder nederbörd i form av regn eller snöblandat hade jag inte släpat på regnkläder på vinterturen. Ryggen är dessutom oftast skyddad av ryggsäck så vax eller annat fuktskydd på axlar, armar och ev framsida kommer man riktigt långt med.

Nån gång har jag dock haft underdel i gore tex för att kunna stå på knä utan att bli blöt och kort kunna sitta i en snödriva utan sittunderlägg men det behöver man ju inte göra...
 
Visst, men tanken var ju just att undvika regnkläder.
Jag tänker att vintertid så behöver man kanske inte 100% vattentäthet eftersom nederbörden kommer som snö som inte blöter på samma sätt som regn. Det är det som jag funderar runt.

OK - då missförstod jag. Om det är de förhållanden du beskriver tycker jag att det gott räcker med vaxade polycottonplagg. När jag var i Gällivare för ett par veckor sedan var det vad jag tog med mig - inga regnkläder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.