Jacka från Klättermusen

Sned dragkedja är ju bara en gimmick, ger en fördel nämligen att man slipper skarven mot hakan, nackdelen är bla det du säger...
 
Är nyfiken på vilka märken som har en bättre garantitid än två år? På deras hemsida så står det att de har tre år. Men skrivningen är konstig, de hänvisar till Konsumentköplagen (Kkl) men där ställs det inga krav på garanti vad jag vet.

Det bästa måttet på KMs kundservice/garantipolicy är att titta på hur utvecklingen sett ut under längre tid. Från början hade KM 10 års garanti, sedan gick de ner till 5 år och nu slutligen 3 år. Vilket är det lagstadgade tidskravet tillverkare är skyldiga att kompensera för tillverkningsfel om jag minns rätt. Förändringen skedde någonstans mellan åren 2000-2006 i takt med att kvalitén på KMs membranplagg gick i botten och företaget samlade på sig ett berg av reklamationer. Hur kvalitén på KMs membran är idag vet jag inte men de ligger tydligen kvar på 3 års garanti.
 
Med risk för att jag uppfattas som ett troll, vilket jag inte är.
Jag förstår att du tycker att du blivit felaktigt behandlad, helt i sin ordning.

När jag ger mig till att söka på nätet så kan jag inte hitta mer än en tillverkare som anger garantitid i år. Det är Norska Norröna, de opererar med hela 5 år! Nu har de reklamationsrätt i 5 år på "varig gjenstand" vilket kan vara förklaringen.
https://www.norrona.com/nb-NO/Hjelp-meg/Garanti/
Det förklarar även på ett bra sätt vad som ingår i garantin och inte. Obs att bedömningen är tuffare när det kommer till Gore-Tex plagg!

Sedan så måste jag fråga om jag förstår dig rätt. Du går ute i regnet utan att ha huvan uppe över huvudet och så tycker du att det är en konstruktionsmiss när det rinner vatten utmed din hals/nacke ner på överkroppen? Det tycker jag låter som ett användarfel och inte ett konstruktionsfel. Men det kan vara något som jag missar?

"Om du inte är helt nöjd med vattentätheten, vindtätheten eller andningsförmågan hos din GORE-TEX®-produkt lagar vi produkten, byter ut den eller ger dig pengarna tillbaka. Det spelar ingen roll vilken av våra licensierade samarbetspartners som tillverkar produkten. Så länge den är försedd med en GORE-TEX®-etikett betyder det att vi har bekräftat dess vattentäthet, vindtäthet och andningsförmåga för avsedd användning." Enligt gore-tex.se

På norrönasidan du länkar till har du missat "Alle GORE-TEX®-produkter har i tillegg ”Guaranteed To Keep You Dry” GORE-TEX® garanti." Vilket är ganska jävla väsentligt i sammanhanget. Och nej de är inte särskilt hårdare med den bedömningen, jag hade en tierra jacka som jag fick utbytt tre gånger innan jag glömde den på ett tåg, det var aldrig några konstigheter.

Heder till camlun som orkar bemöta dina ganska fåniga kommentarer. Alla friluftsjackor jag haft som påstått sig vara vattentäta har varit det utan att man behövt ta på huvan.
 
Nej, inte produktutvecklare någonstans. Bemöter inlägg från personer här.
Blir mest juridik.

Camlun
Att Klättermusen skulle ha en dålig kundtjänst vet jag inget om men på deras hemsida så står det att man skall kontakta butiken där man köpt sin vara. Det är så som juridiken säger att det skall gå till. De har förmodligen ingen kundtjänst som skall hantera klagomål, gissar jag.

Du använder uttrycket garantitid, tycker att Klättermusen har en dålig sådan. Slå gärna ned på att jag märker ord men det är skillnad på garantitid och garanti. När man kollar upp det så finns det, bara vad jag kan hitta, en tillverkare förutom Klättermusen som anger tid. Alla andra anger garanti på ett mer diffust sätt. Finns förmodligen en god anledning till det på vattentäta plagg.

Garanti är frivilligt, enligt konsumentverket, och brukar gälla för viss tid alternativt viss egenskap hos varan.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Får man varan utbytt vid reklamation så är det den ursprungliga garantitiden som gäller för den nya varan. Dvs. reklamerar man efter 1,5 år och får ny vara så har man ”bara” 0,5 år kvar på garantitiden, om den är på två år.
Gissar att detta är anledningen till att du inte får byta jacka på garanti en andra gång.
Märk då att när garantin gäller funktion så är det inte den nya varan som skall bedömmas utan det är återigen den första varan som man skall förhålla sig till! Här lönar det sig förmodligen att kontakta Gore-tex istället för butik eller tillverkare.

Reklamationsfristen följer däremot varan. Så vid utbyte av varan så startar tre nya år! Men då uppstår ju kravet på köparen att visa att det är fel på varan. Något som man inte behöver när det är frågan om garanti. Å andra sidan så är det inte svårt att visa att en jacka läcker genom att ta en dusch med den och ha lämpliga kläder under. Några foton med mobiltefefonen visar detta på ett bra sätt. Att ha skriftlig kommunikation som man sparar underlättar också.

Joask202
Man kan tänka som du gör eller så kan man tänka att de har lärt sig att moderna plagg inte håller hur länge som helst. Alternativt att de har anpassat sig till hur andra tillverkare gör.
Som jag skrivit tidigare så finns det inget lagstadgat tidskrav när det gäller garanti. Det är tidsfristen för reklamation du tänker på tror jag? Det blir lättare att förstå och komma överens när man använder rätt/samma uttryck.

Gro
Jag tycker också att Camlun svara bra.
Tycker det är konstigt att du säger att Norröna inte skulle vara hårdare med bedömningen efter två år, återkommer längre ned till det, och sedan hänvisar till Tierra. Det är inte samma märke!

Kopierar in texten som klart anger att det är frågan om att vara tuffare på så vis att de säger att plagget har förlorat i värde p.g.a. användning efter att det är användt i två år. Märk att det just handlar om Gore-tex guaranteed to keep you dry! Eller tycker du att jag förstår fel? Dsv du kan inte räkna med att få ett nytt plagg.
”vi vil beregne et “nyttevederlag” i de tilfellene hvor produktet er eldre enn 2 år og klagen ikke defineres som reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, men faller inn under Norrønas garanti eller GORE-TEX®-garantien.”

När det gäller din syn på mina frågor så kanske du skall ta och läsa vad Camlun själv har skrivit så ser det att jag nog har sammanfattat det hela rätt. Om det är fånigt får stå för dig.
Att en jacka kan vara vattentät även om man har huvan nere tycker jag är självklart om jackan är vattentät. Men nu var det inte det det var frågan om. Att gå i regn utan huva kommer att resultera i att vatten letar sig ned innanför jackan så småningom. Det är inte ett fel på jackan!
 
Nej, inte produktutvecklare någonstans. Bemöter inlägg från personer här.
Blir mest juridik.

Camlun
Att Klättermusen skulle ha en dålig kundtjänst vet jag inget om men på deras hemsida så står det att man skall kontakta butiken där man köpt sin vara. Det är så som juridiken säger att det skall gå till. De har förmodligen ingen kundtjänst som skall hantera klagomål, gissar jag.

Du använder uttrycket garantitid, tycker att Klättermusen har en dålig sådan. Slå gärna ned på att jag märker ord men det är skillnad på garantitid och garanti. När man kollar upp det så finns det, bara vad jag kan hitta, en tillverkare förutom Klättermusen som anger tid. Alla andra anger garanti på ett mer diffust sätt. Finns förmodligen en god anledning till det på vattentäta plagg.

Garanti är frivilligt, enligt konsumentverket, och brukar gälla för viss tid alternativt viss egenskap hos varan.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Får man varan utbytt vid reklamation så är det den ursprungliga garantitiden som gäller för den nya varan. Dvs. reklamerar man efter 1,5 år och får ny vara så har man ”bara” 0,5 år kvar på garantitiden, om den är på två år.
Gissar att detta är anledningen till att du inte får byta jacka på garanti en andra gång.
Märk då att när garantin gäller funktion så är det inte den nya varan som skall bedömmas utan det är återigen den första varan som man skall förhålla sig till! Här lönar det sig förmodligen att kontakta Gore-tex istället för butik eller tillverkare.

Reklamationsfristen följer däremot varan. Så vid utbyte av varan så startar tre nya år! Men då uppstår ju kravet på köparen att visa att det är fel på varan. Något som man inte behöver när det är frågan om garanti. Å andra sidan så är det inte svårt att visa att en jacka läcker genom att ta en dusch med den och ha lämpliga kläder under. Några foton med mobiltefefonen visar detta på ett bra sätt. Att ha skriftlig kommunikation som man sparar underlättar också.

Joask202
Man kan tänka som du gör eller så kan man tänka att de har lärt sig att moderna plagg inte håller hur länge som helst. Alternativt att de har anpassat sig till hur andra tillverkare gör.
Som jag skrivit tidigare så finns det inget lagstadgat tidskrav när det gäller garanti. Det är tidsfristen för reklamation du tänker på tror jag? Det blir lättare att förstå och komma överens när man använder rätt/samma uttryck.

Gro
Jag tycker också att Camlun svara bra.
Tycker det är konstigt att du säger att Norröna inte skulle vara hårdare med bedömningen efter två år, återkommer längre ned till det, och sedan hänvisar till Tierra. Det är inte samma märke!

Kopierar in texten som klart anger att det är frågan om att vara tuffare på så vis att de säger att plagget har förlorat i värde p.g.a. användning efter att det är användt i två år. Märk att det just handlar om Gore-tex guaranteed to keep you dry! Eller tycker du att jag förstår fel? Dsv du kan inte räkna med att få ett nytt plagg.
”vi vil beregne et “nyttevederlag” i de tilfellene hvor produktet er eldre enn 2 år og klagen ikke defineres som reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, men faller inn under Norrønas garanti eller GORE-TEX®-garantien.”

När det gäller din syn på mina frågor så kanske du skall ta och läsa vad Camlun själv har skrivit så ser det att jag nog har sammanfattat det hela rätt. Om det är fånigt får stå för dig.
Att en jacka kan vara vattentät även om man har huvan nere tycker jag är självklart om jackan är vattentät. Men nu var det inte det det var frågan om. Att gå i regn utan huva kommer att resultera i att vatten letar sig ned innanför jackan så småningom. Det är inte ett fel på jackan!

En svårighet med skriftlig kommunikation är att den lätt blir väldigt ordagrann. I verkliga livet kan det vara lättare att förstå varandra i en kommunikation och bli mer nyanserade. Jag inser att jag uttrycker mig slarvigt. Det beror bland annat på att jag tänker mig att jag skriver svar lite snabbt och lätt. Det beror säker också på att jag använder felaktiga begrepp på fel sätt.

Jag har faktiskt köpt min jacka direkt från Klättermusen så det är deras kundtjänst som ska hantera den. Nu fick jag ju den utbytt eftersom den var under två år som Klättermusen hävdade var gränsen. Jag har ju valt att påpeka att även mina byxor läcker och de är i samma material. Det är en historia för sig.

Granti eller reklamation eller vad det nu heter, när jag köper en så här dyr jacka så förväntar jag mig att den ska vara tät och fungera för mina behov. Jag tror dessutom att en jacka tillverkad av ett svenskt företag passar extra bra för ett svenskt ösregn. Om man ska vara lite krass så drabbas jag ganska sällan av heldagsregn där jag får testa regnkläderna på riktigt. Visst jag har provat i duschen men hur länge orkar man stå där? Jag hade då önskat att man tittade på hur sliten jackan är.

När man ska leta efter en ny jacka är det inte alltid så lätt att veta vad man letar efter. Jag provade jackan i affären. Den sitter bra. Det jag tittade extra efter var att det gick att vädra under armarna. Eftersom jag alltid känner mig varm i regnkläder så var det viktigt.

Några saker som jag helt missade att titta efter eftersom jag då inte kände till problemet var ifall det går att dra åt runt handlederna och hur dragkedjan går upp i halsen.

Trådskaparen funderade på att köpa en sådan här jacka och undrade om det var någon som hade erfarenhet. Jag utgår från att hon själv går till en butik och provar innan hon bestämmer sig. Eftersom erfarenheter kan vara dyra så kan jag tänka mig att dela med mig av mina lärdomar.

1. Kolla garanti/reklamationsrätt om inte tyget/membranet håller tätt. Att tyget är tätt är centralt i en skaljacka.

2. Om man har en sned dragkedja rinner det lättare in vatten vid halsen om man inte gillar att ha jackan helt stängd och med huvan uppe. (Jag har haft andra jackor där det inte rinner in lika lätt). Det här är så klart en smaksak.

3. För min handleder är gummistropparna som drar åt längst ner i ärmsluten för korta. Det går inte att få tätt. Ska man tex klättra är det ju i princip omöjligt att få tätt men för andra frilfutsaktiviteter där man för det mesta har armarna neråt borde man kunna få hyfsat tätt.

Så sammanfattningsvis - jag hade väntat mig mer för pengarna.

Jag önskar trådskaparen lycka till i sökandet efter en bra jacka.
 
Den garanti KM tidigare gav gällde precis som nu endast material och tillverkningsfel. Såg nu när jag kollade igenom en gamla katalog att KM till och med sa att deras garanti helt och hållet saknade tidsbegränsning, men med undantag beroende på slitage.

De reklamationer som KM ådrog sig när garantin gick från obegränsad till två/tre år handlade om fallerande membran, främst delaminering, många inom loppet av någon månad, vid första tvätten, etc – alltså reklamationer enligt konsumentköplagen. I samband med problemen växlade KM mellan tre olika membran, Cutan 1, Event och Cutan 2. Samtidigt låg KM även efter i produktionen både vad gällde ordinarie leveranser och reklamationer, så många kunder fick vänta månader innan de fick sina plagg ersatta, detta även fast det inte varit någon tvekan om att reklamationen gått igenom. Leveransproblemen och mängden reklamationer gjorde att ett antal återförsäljare helt och hållet slutade att saluföra KMs membranplagg.
 
Köp inte en Allgrön. Den är felkonstruerad, förstärkningskanten runt luvan suger upp vatten som sen rinner på fleeceförstärkningen vid hakan. Vilket leder till att man blir blöt om bröstet.
 
En jacka på 870 gram för klättring? Glöm det, dessutom för lång. (Glaser)
Allgröns design är mer lämpad för klättring, med 'brasklapp' för designfelen som nämnts i tråden.
Jag har en gammal KM anorak, i Epic-tyg, som jag gärna klättrar (is)i om det är minusgrader, jag räknar ju inte med att det materialet ska vara vattentätt men jag gillar skärningen, som påminner om Allgröns
Har den också gärna vid skidåkning och allmänt friluftande. Men det är inte Allgrön, jag undviker laminatplagg så länge jag kan, undantaget är isklättring i plusgrader och regniga promenader (länge sen jag gick på fjällen på sommarn) och då föredrar jag Event, oavsett garantier.

Enkelt uttryckt finns det ingen jacka som gör allt. De flesta, jag inkluderat, blir för svettiga i laminatjackor i 'hög' aktivitet.
 
Jag har en Klättermusen Allgrön och tycker att det är en trevlig jacka. jag har använt den till alla aktiviteterna som du räknar upp och den fungerar bra. Den har några bra detaljer som att det är lätt att öppna under armarna och vädra, den sitter bra och är skön.



MEN......



Det finns några saker som gör att jag inte skulle välja Klättermusen om jag skulle köpa ny jacka nu.



Dels har den några detaljer som verkar mindre genomtänkta. Det rinner väldigt lätt in vatten vid halsen om man inte har huvan uppe och dragkedjan fullt uppdragen (och därmed knappt kan andas). Det är svårt att få tätt runt handlederna, gummistropparna är för korta för att kunna dra åt. Det sitter ett halvelastiskt band runt handlederna och det verkar dra in vatten i ärmarna.



Den största anledningen till att jag skulle välja något annat märke är Klättermusens urusla kundservice. De har bara två års garanti på sina produkter, vilket jag helt missade när jag köpte min jacka. Jag har fått min jacka utbytt en gång för att den läckte. Jag har ett par byxor i samma material som också läcker men de vägrar Klättermusen att byta ut eftersom de är mer än två år. Jag tycker att en jacka i den här prisklassen absolut bör ha mer än två års garanti. Det finns personer på Klättermusens kundtjänst som man knappt vill kontakta.



Så mitt råd skulle nog vara att välja något märke med längre garantitid. Två år är det sämsta jag har stött på i alla fall.
Jag hade en 5-6-7 år gammal Klättermusenjacka som de fixade gratis utan minsta knussel så kan håller inte med om att de har usel kundservice. Och då var det ändå jag som klantat mig.
 
Köp inte en Allgrön. Den är felkonstruerad, förstärkningskanten runt luvan suger upp vatten som sen rinner på fleeceförstärkningen vid hakan. Vilket leder till att man blir blöt om bröstet.
Jag har nu råkat ut för bl.a. det du varnar för, men det läcker även igenom membranet på ett par ställen och dessutom genom dragkedjorna när regnet träffar jackan bakifrån och tar sig in bakom flärparna som ska skydda dem. Fleecen runt handlederna är skön tills det regnar och man inte håller armarna rakt ner, t.ex. när man fiskar, då blir den blöt och obehaglig. Sen undrar jag varför de skulle uppfinna hjulet igen med sin lösning för att justera vidden på ärmsluten? Jag har aldrig upplevt problem med kardborre som är standard hos andra, medan Allgrön 2.0 har en gumminbandslösning som inte är stark nog och därför behöver justeras löpande.

Jackan är i alla fall reklamerad nu och jag får se vad butiken säger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
linuspersson77 Arcteryx BETA AR jacka - Klättermusen Einride Kläder 2
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
Bulgakov jacka från national geographic? Kläder 0
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.