tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund

Jag har just gått från liten hund och livet i stan till stor hund och livet vid fjället. Jag hoppas de kommande åren ska bjuda på friluftsliv sommar som vinter med hunden. Kan tipsa mig om vad ni tycker ha varit bra för ert friluftsliv med hund. Produkter eller saker som ni tyckt varit bra. Vore kul att höra. Det är ju en djungel varje gång man ska titta på nått nytt till hunden och vore kul att få höra lite produkter man kan börja titta på. Typ fjällvandringen vilket halsband och typ av koppel har ni trivs med. Sele för att cykla med hunden, sele för att dra med hunden. jag vill helt enkelt höra lite om era äventyr med hund och vad ni funnit fungerat bra och varit praktiskt att ha.
 
Hundliv...

Hej!

Jag skriver en hel del om olika hundprylar på min blogg.

Tänk på att det är tiden med hunden ute i skog och mark som är det viktigaste. Inte prylarna. Man kan lätt glömma för prylar är ju som lite småkul... ;-)

http://www.mattisblogg.se

Mvh
/ Matti
 

avslutad210712

Gäst
Vandrar inte med hund längre men har vandrat "en hel del" tidigare + att jag tolkat "en hel del" på skidor på vintern på isen hemma + att jag cyklat "en hel del" med en eller två vorsteh.

Halsband fick jag lära mig på en bro över en jokk där vattnet låg som en dimma över bron är väldigt bra att hunden inte kan backa ur om den inte gillar vattendimman dvs ett snävt stryphalsband eller ett fast halsband. Hade jag kunnat dra kopplet över huvudet den gången hade det troligen varit det sista jag hade sett av den hunden eftersom den var på väg mellan räcket och ner i jokken.

Koppel har jag använt vanliga läder/nylonband när jag cyklat upplindat runt handen för att kunna släppa efter snabbt. ALDRIG den handen på styret utan lös vid kroppen.

När jag vandrat har jag använt vanliga flexikoppel fastsatta i höftbälett.
 
Jag gillar att ha klövjeväska på hunden. Perfekt för lite större hundar under vandringar, eftersom man dels kan ha det man snabbt och lätt vill komma åt (typ vattenflaskan) på hunden, och dels kan slippa en 5-10 kg packning.
Dessutom perfekt om man vandrar längs en jokk och fiskar öring... Då kan hunden bära allt fika, och man behöver inte bängla med en ryggsäck vid varje stopp/kast ;D.
 
En bra och väl sittande klövjeväska är som sagt värt mycket vid längre turer, då med ett litet smidigt retriverkoppel som komplement för enkel upptäcksfärd där det inte går att ha lös hund. Vid vandring sitter flexikoppel i klövjan med midjebälte för mig, ca 2,5 m långt. Dock inte sån flexi med rulle. Att komplettera sin egen sjukvårdspåse med diverse hundnyttigheter är inte så dumt när det väl behövs. Bra och väl utprövat regntäcke sommartid, dito fodrat vintertid. Kanske ett par tasskydd i händelse av skada, har aldrig sett behov av att gå med sådana på vid friska tassar.

För skidor åker jag med Baggens hårdare bälte och 3 m flexikoppel till det. Vid nedförskörning linan löst i handen, alternativt lös hund. Dock trevligt med ordentligt drag utför fjället:). Skidor utan stålkanter!! Vid cykling det vanliga vardagskopplet löst i handen.
 
Tack för alla svar svar. Roligt att läsa. Matti din blogg följer jag sedan en tid tillbaka. Jag tycker det är roligt att läsa om ditt hundliv som känns som en bra bit från mitt eget. Jag är imponerad över vad ni byggt upp där uppe tillsammans med era hundar.

Tack för alla bra svar. Roligt att läsa. Vi står i stargroparna jag och min hund, hon är bara 6 mån ännu så vi har inte hunnit till varken cykelturer eller klövjeväskor men med tiden kommer vi dit och det ser jag framemot.
 
Jag har cyklat en hel del med en snabb Gordon Setter på 23 kg. Om man inte har några spejsade specialkopplingar så går det jättebra att knyta fast kopplet under sadeln på sadelstolpen. Då kan man hålla båda händerna på styret och så är man stark och med bra balans om hunden skulle få för sig att dra åt något håll.

Utan hund så nu har jag precis sålt min Jerven-säck för hund. Kanon för att få en stissig jakthund att få värme och ro mellan passen. Det är som en bivacksäck för hund med liggunderlag i botten. Finns foder att knyta in för kallt väder. Kanon i tältet också så slipper man att hunden blöter ner sovsäckar m.m. och håller sig på samma ställe. Han brukade sova som en stock i den där "Jervehiet".

Jag gillar inte flexi och körde med vanligt läderkoppel + långlina om han skulle ha lite mer frihet.
 
Var ute på en vanlig promenad med hunden i Jämtland då han plötsligt drog iväg. Jag spårade och gick efter. Hans bromsspår var ca 15 meter ner för sva, ut över kanten ner till dagbrottet i Handöl. Skulle tro att det är 20-30 meter fritt fall. När jag var på väg ner för att hämta resterna kom han plötsligt tillbaka utan att förstå hur han burit sig åt för att överleva.

Med den lärdomen är sele ganska bra på is och i oländig terräng. Det är lättare att bromsa hunden. Klövjeväska som är ergonomiskt byggd med koppelfäste LÄNGST BAK är överlägset. Sladdriga lågprisalternativ ger jag inte mycket för. Skor är bra vid vandring i skiffer eller vassa underlag. Kalkglimmerskiffer sliter också tassar. Annars är de ganska bra på att klara sig själva. :)
 
Jag cyklar mycket

med vår samojed och gillar att ha honom i sele och en stång från sadelröret som kallas walky dog http://www.petego.com/productimages/1426/full_WD-inusebike-1000px-MF.jpg vilket är en variant på den norska Springer. Walky dog är lättare och smidigare samt billigare än Springer.

Om man inte har hunden på detta sätt kan det vid möte med t ex en vildkanin bli så att hunden drar snett framåt framför framhjulet med en spektakular vurpa som följd. Koppel till halsbandet har jag också för att kunna ha bättre kontroll på hunden vid hundmöten etc.

Bilden överst nedan är inte så illustrativ men man anar Walky Dog stången bakom mitt högra lår.

En aktivitet jag upptäckte att jag kan ta med Totte på är kajakpaddling i min VKV Måsen där han tar plats i den stora akterluckan.

Thure
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    69.3 KB · Visningar: 1,270
  • 0aP1000011_redigerad-1.jpg
    0aP1000011_redigerad-1.jpg
    41.6 KB · Visningar: 1,321
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
friluftsrookie Tips om ett trevligt tvprogram Hundsport 0
MatteZ Behöver tips hur hundskakeln ska vara placerad. Hundsport 1
Tranan hundens apotek och myggmedel - tips? Hundsport 18
northdog Dragträning tips? Hundsport 5
bladglans Fjällvandra med hund - tips? Hundsport 2
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...