Träningsprogram för draghund?

Halloj,

är det nån som har tips på ett träningsprogram för draghund? Vare sig det är för pulka, skidor och spann så är det av intresse. Länkar till gamla trådar med vettigt innehåll är också intressant!

//J
 
Inte träningsprogram direkt

men så här ser det ut för mej och vovven jag "ansvarar" för.
Vinter.linkörning varierad sträcka .Jag skejtar.
10-16 km omväxlande,nån kortis på 6km.ibland en längre tur längs skoterled 20-25km.
vilodag efter 3-4 aktiva dagar.
Sommar:tar med den ut när jag springer,allt mellan ca 45 min till 90min.så ofta som tillfälle ges.
vovven är en vorsteh på snart 8år,så jag märker att han inte har samma kapacitet som förr ffa att springa länge,men det går fortfarande mycket fort en mil eller så.
Och jag tror han hade blivit en utmärkt tävlingshund i lite yngre dar.
 
Tack!

Fler tips och upplägg?

Det skulle vara kul att höra någons förberedande träning inför t ex en lång pulkatur på vintern, eller träning för slädhundar!
 
Hej!
Jag är ingen expert men har umgåtts med sådana som är det.
Enkelt så:
Träna kondis först och styrka när kondisen finns.
En mil på barmark motsvarar det dubbla på snö.
Träna mot det du skall göra. Skall du köra heldag med lastad pulka så funkar inte korta pass i skidspåret utan pulka.
Se till hunden, skador, ömhet, foder, arbetsglädje.

Lycka till!
 
Tackar!

Intressant med förhållandet barmark - snö, det har jag inte tänkt på exakt så förut. Att träna grennära och mot det man ska göra känns ju rätt självklart.

Det måste ju finnas ännu mer tips, eller ligger alla i soffan med sina hundar och surfar på utsidan? :)
 
Oj jävel, där ser man. Värsta manualen! :)

Googlandet är bra, särskilt om man får nån annan att göra det åt en :)
 
...har ögnat igenom pdf:en, det här var ju en mycket trevlig liten skrift. Nu är eftermiddagen på kontoret räddad! :)
 
Om jag är duktig ser det ut så här:

Hösten
Börjar med spannträningen och kör 4-5km de första 2 veckorna för att se hur hundarna går efter sommaren och för att hitta rätt positioner.
Utökar sedan träningsturerna med några km/ vecka för att slutligen ligga på 20-25km/ runda. Min standard slinga är 11km. Vi försöker köra 3-4 ggr/ vecka när det är kort turer och mins 2-3ggr/ vecka när det blir längre. Har man möjlighet är det bra att variera tiden så man ibland kör på fm och ibland på em.

Vinter
Kör 2-3 timmar för att sedan stanna och ge hundarna något gott samt vattna dem. Detta brukar jag göra en eller två gånger innan jag kommer hem igen.

Våren
Kör så mycket snön och värmen tillåter. Mest mysturer.

Det viktiga är att även träna hundarna när det är busväder så att de är vana med det. Det tar emot att ge sig ut i snöstorm men man uppskattar den träningen när man överaskas på fjället och hundarna fortsätter att jobba på.
 
Hundträning

Hej! Vi tränar 2 samojeder och en grönlandshund för friluftsliv och tävling. Vi kör Nordisk stil dvs hunden drar pulka o vi åker skidor bakom. Under sommaren juni, juli kör vi långa promenader o klövjeturer, hundarna får under denna period mycket vila/återhämtning.

Från augusti (under 15 grader) till snön faller cykling i snitt 4 ggr per vecka. Hundarna springer framför o drar. Vi börjar med 5-7 km de första passen för tillvänjning. Ökar succesivt så att vi sedan kör 10-18 km med någon längre helgtur på 20-30 km emmellanåt. Vi upplever att våra hundar springer väldigt fort på barmark vilket ger bra kondis o fart! :)

När snön kommer, i snitt fyra pass per vecka. Många veckor blir det också 5 pass. Men i snitt 4 eftersom vila också ska in! Vardagspassen blir 10-18 km långa. men vill också få in pass som är 20-30 km långa. Vi ökar vikten i pulkorna succesivt. Ibland kör vi också linkörning för att hålla fart/tempo uppe. Inför tävlingar kör vi max 5 km per pass från ca en vecka innan, det ger en formtoppning i form av en fart ökning. :) Inför vårens längre turer så höjjer vi även vikten i pulkorna med tanke på att en hel del packning ska med.

Jag tror sedan benhårt på extra tillskott i form av fiskolja för att minska slitaget på hundarnas leder! Man kan också prova glucosamin o MSM om man vill det.
 
Tuffa förhållanden...

Håller med Corabora och glömde skriva det i mitt förra svar. "Grispass" är viktiga. Låt hundarna jobba i djup o lös snö så att de blir vana/duktiga på det! O inte minst, träna även i dåigt väder!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...